Lukáš Kovanda: V lidech přetrvává obava z růstu cen. Zbytečně
Důvěra v českou ekonomiku podle statistiků klesá, jak mezi průmyslníky, tak spotřebiteli. Výrazně narůstá počet domácností, které svoji finanční situaci hodnotí hůře než v uplynulých měsících.
Důvěra v českou ekonomiku se v červenci poměrně výrazně zhoršila. Její souhrnný ukazatel poklesl z červnové hodnoty 98 bodů na 95,1 bodu. Přitom hodnota 100 bodů odpovídá dlouhodobému průměru let 2003 až 2023. Zhoršila se jak nálada spotřebitelů, tak především podnikatelů, zejména těch v průmyslu. Vyplývá to z čerstvých dat Českého statistického úřadu.
Průmyslníci si stěžují zejména na nedostatečnou poptávku. Tento faktor palčivě pociťuje hned přes 44 procent z nich, což je nejvyšší údaj za poslední čtyři roky, od doby, kdy udeřila první vlna covidové pandemie. Pandemie celosvětově výrazně oslabila poptávku po průmyslovém zboží z důvodu tehdejších pandemických restrikcí. Za současnou slabší poptávkou stojí dozvuky inflační vlny uplynulých let, nadále poměrně vysoké úrokové sazby či problémy německé ekonomiky.
Mít solidní penzi, která umožní ve stáří žít důstojně, je přáním naprosté většiny lidí. Spoléhat se na českou státní penzi je ale krátkozraké, protože už pro dnešní čtyřicátníky bude jen minimální a rozhodně ne dostačující pro důstojný život. Finanční experti proto upozorňují na několik zásadních věcí, které si při spoření na penzi hlídat, pokud nechcete kvůli zbytečným chybám přijít o naspořené úspory třeba až v řádu milionů korun. V tomto článku si shrneme hned první základní chyby.Největší chyby při spoření na penzi. Jak zbytečně nepřijít o miliony
Money
Za zhoršením nálady spotřebitelů stojí zejména výrazný nárůst počtu domácností, které svoji současnou finanční situaci hodnotí hůře, než tomu bylo v uplynulých dvanácti měsících. Spotřebitelé se také obávají dalšího růst cen. Poměrně citelný nárůst cen pociťují v sektorech typu stravování či ubytování, které jsou v letních měsících poněkud exponovanější, což řadu spotřebitelů staví před chmurnou realitu dalšího cenového nárůstu. Pokud například lidé přes léto, v rámci dovolené zavítali na stejné místo jako loni, například do stejných restaurací či kempů, mohou vnímat silný meziroční „skok“ v cenách. Ten vyvolává dojem, že se inflace vrací, i když obecně tomu tak být nemusí. Červencová čísla k důvěře spotřebitelů tak mohou představovat jednorázový výkyv.