Lukáš Kovanda: Volkswagen čekají těžké časy. O práci přijdou desetitisíce lidí
Výsledky Volkswagenu jsou ještě horší, než se čekalo. A to se moc nečekalo. Německá automobilka bude muset zavírat fabriky, propouštět či snižovat a zmrazovat mzdy.
Největší evropská automobilka Volkswagen ve středu zveřejnila výsledky svého hospodaření v letošním třetím čtvrtletí. Výsledky převážně zaostaly za očekáváním analytiků, což jen zesílí tlak vedení na provedení bolestivých řezů. Již dnes vedení automobilky zahajuje další kolo náročných jednání s odbory.
Provozní zisku Volkswagenu dosáhl ve třetím kvartále 2,86 miliardy eur při tržbách 78,5 miliardy eur. Oba ukazatele jsou meziročně nižší. Provozní marže se smrskla na 3,6 procenta, tedy nejníže za více než čtyři roky, od doby covidové pandemie.
Jednou z mála světlých výjimek je Škoda
Škoda Auto vykázala provozní zisk ve výši 550 milionů eur, přičemž analytici oslovení agenturou Bloomberg v konsensu předpokládali zisk necelých 452 milionů eur. Výsledek Škody je tak o zhruba 22 procent nad očekáváním. Z hlediska provozního zisku dopadla lépe než samotný segment osobních vozů značky Volkswagen, což je vlastně vlajková loď celého koncernu. Tento segment totiž vykázal provozní zisk jen 375 milionů eur, zatímco experti čekali výsledek více než dvojnásobný, totiž zisk necelých 777 milionů eur.
Zatímco mateřský koncern Volkswagen se topí v problémech, Škoda Auto překvapuje svými dobrými výsledky. Provozní zisk automobilky v prvních třech čtvrtletích letošního roku vzrostl o více než třetinu na 1,699 miliardy eur (zhruba 43 miliard korun).Škoda Auto překvapuje solidními výsledky, na rozdíl od Volkswagenu
Zprávy z firem
Za očekáváním zaostala také automobilka Seat, segment komerčních vozů Volkswagenu, segment luxusních sportovních vozů či segment palubního softwaru Cariad. Naopak, vedle Škody překonala očekávání ještě například automobilka Traton, další součást koncernu Volkswagen, jež vyrábí komerční vozy typu užitkových aut nebo autobusů – pod její křídla spadá třeba Scania, Man nebo Neoplan.
VW drtí problém za problémem
Šéfka odborů Volkswagenu Daniela Cavallová už v pondělí uvedla, že „vlajková automobilka“ celého koncernu, Volkswagen, chce v Německu zavřít minimálně tři fabriky. Podle ní jsou ohroženy desítky tisíc pracovních míst. I ti, kteří si své místo v automobilce udrží, se ale prý musí připravit na desetiprocentní snížení mezd a na jejich zmrazení pro léta 2025 a 2026.
O víkendu přinesl list Handelsblatt zprávu o tom, že vedení Volkswagenu zvažuje několik opatření, která by umožnila seškrtat náklady za v přepočtu více než 100 miliard korun. Vedení automobilky podle listu zvažuje zavření hned několika jejích závodů v Německu, dále plošné snížení mezd zaměstnanců o 10 % a zmrazení mezd pro léta 2025 a 2026. Dnes zveřejněné výsledky Volkswagenu dále zvyšují naléhavost provedení těchto či podobných opatření.
Volkswagen drtí vysoké ceny energií, tíživé bruselské regulace, zelená agenda či nezachycený nástup elektromobility. Automobilka rovněž doplácí na chyby managementu, jenž se po skandálu Dieselgate před devíti lety snažil tak horlivě a nekriticky následovat často spíše ideologicky nastavené cíle Bruselu, až se ocitl v jedné z nejtěžších chvil ve své takřka 90leté historii; během níž dosud nikdy nezavřel žádnou svoji německou fabriku, což je tedy čin, jejž nyní zvažuje.
Další komentáře ekonoma Lukáše Kovandy
Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Uvedla to podle agentury DPA šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová na akci, na které informovala zaměstnance o plánech vedení. Německá vláda vyzvala k zachování pracovních míst, zatímco Volkswagen trvá na tom, že restrukturalizace je v zájmu konkurenceschopnosti nezbytná.Volkswagen zavře několik továren v Německu
Zprávy z firem
Německé automobilky by se neměly bát čínské konkurence v oblasti elektromobilů. Řekl to dnes kancléř Olaf Scholz. Upozornil přitom, že německý automobilový průmysl už se v minulosti vyrovnal s příchodem silné konkurence z Japonska i ze Severní Koreje. Informuje o tom agentura Reuters.Čína německý autoprůmysl na kolena nedostane. Už jsme zvládli horší, vzkázal Scholz
Leaders
Pokud chce Evropská unie zmírnit závislost na Číně, musí zrušit plán zakázat od roku 2035 nová auta se spalovacím motorem. Na mezinárodním autosalonu v Paříži to řekl šéf německé automobilky BMW Oliver Zipse. Evropské země jsou mimo jiné značně závislé na čínském dodavatelském řetězci u baterií pro elektromobily.Pokud Evropa nezruší zákaz spalovacích motorů, Čínu nikdy nezastavíme, uvedl šéf BMW
Leaders
Nejprodávanějším elektromobilem v Německu byla v září Škoda Enyaq. Modelu české značky se prodalo 3406 vozů.Němci rádi Enyaq. Elektromobil od Škody vládne prodejním žebříčkům
Zprávy z firem
Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Klaus Zellmer: Emisní limity EU nejsou evropské automobilky schopny splnit
Zprávy z firem