Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Němci srazili evropský trh s auty. Krize se vyhnula Italům a Francouzům

Výroba elektrického pohonu pro modely BMW iX a BMW i4.
BMW Group
Petr Dufek

Reklama

Už čísla z minulého týdne ukázala, že se situace v evropském automobilovém průmyslu v průběhu října a listopadu zlepšila. Jak už ovšem naznačují předběžná čísla z Německa, nešlo o trvalejší zlepšení ani o lámání rekordů, nicméně i to stačilo na výraznější zvýšení dodávek nových vozů zákazníkům.

Prosincové registrace nových aut se tak alespoň vyšplhaly na tříměsíční maximum, nicméně i tak meziročně propadly o 23 procent, respektive o 15 procent, srovnáme-li je s prosincem roku 2019.
Za celý loňský rok se v EU registrovalo o 2,4 procenta vozů méně než v roce 2020. Přitom ještě na začátku roku vypadaly vyhlídky automobilového průmyslu velmi nadějně. Zvyšující se nedostatek dovážených komponent – především čipů – však expanzi evropského automobilového průmyslu začal stále více brzdit, až ji nakonec úplně zastavil. Příkladem budiž Německo, kde loni vyrobilo o téměř 12 procent, vozů méně v pandemickém (či lockdownovém) roce 2020 a tamní produkce aut se tak mimochodem ve srovnání s rekordním rokem 2011 smrskla na téměř polovinu.

Škoda Enyaq IV

Stanislav Šulc: Škodovka není luxusní auto. Těm se na rozdíl od ní loni dařilo

Konec roku přinesl celou řadu statistik. K těm nejzajímavějším patří odbyt aut. Zatímco německé vozy včetně škodovek doplatily na "čipovou krizi", segmentu luxusních vozů se nevídaně dařilo.

Přečíst článek

V Německu se ovšem nejenom výrazně méně vyrobilo, ale i prodalo nových vozů. Celoroční desetiprocentní pokles trhu sice nevypadá dramaticky, ale jde o srovnání s už tak slabým rokem 2020. Podíváme-li se na porovnání s posledním předkovidovým rokem, už jde o propad o 27 procent,, respektive o téměř milion vozů.

Reklama

Hyundai a Toyota jsou jedničky 


Na ostatních velkých trzích EU se situace v loňském roce vyvíjela o něco příznivěji. Nárůst zaznamenala Francie i Itálie, respektive dvě třetiny unijních zemí, a proto propad lze zcela jednoznačně připisovat právě zmiňovanému Německu. Mimochodem v plusu byla i neunijní Británie, která i nadále zůstává třetím největším trhem s osobními automobily v Evropě.

Ze statistik jednotlivých výrobců aut nicméně vyplývá, že i v době čipového hladomoru či na propadajícím se trhu se dá růst. Příkladem budiž zejména Hyundai, který podle nových statistik prodal meziročně o 18,4 procenta aut více nebo Toyota s 9,1 procenta navýšením prodejů.

 

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme