Petr Dufek: Obrat v automobilovém průmyslu přichází jen plíživě
Po pěti měsících se měsíční produkce osobních automobilů v ČR konečně vrátila nad hranici 100 tisíc vozů. Květnové statistiky Sdružení automobilových dopravců ukazují, že se situace v automobilovém průmyslu výrazně zlepšila.
Všechny tři v tuzemsku vyrábějící automobilky vyprodukovaly v květnu dohromady přes 120 tisíc osobních automobilů. Lepší květnový výsledek zmírnil propad automotive z předchozích 20 procent na 14 procent. Ve srovnání s rokem 2019 se v tomto období nicméně vyrobilo o 140 tisíc vozů méně a roční produkce se tak nebezpečně přiblížila na dohled milionové hranice, zatímco v nejlepších letech dosahovala přes 1,4 milionu vozů.
I nadále platí, že výsledky jednotlivých tuzemských automobilek jsou diferencované. Výrazně slabší bylo pět prvních měsíců roku pro největšího tuzemského producenta Škoda Auto, zatímco automobilka Hyundai svoji výrobu o 16 procent zvýšila. To ji mimochodem dopomáhá i ke zvyšování tržního podílu na stále se zmenšujícím evropském trhu, kde se již rychle přibližuje pětiprocentní hranici.
Křehký stav
Trable největšího tuzemského průmyslu však tímto jedním pozitivním výsledkem zřejmě nekončí. Dodavatelské řetězce mají ke své předkovidové spolehlivosti stále ještě daleko. Přetrvává problém s některými součástkami a přepravními lhůtami komplikujícími fungování just-in-time systému, na který velcí výrobci dlouhodobě spoléhali.
Úspora desítek tisíc korun za rok oproti standardním vozům, více her, Netflix a také neustálá aktualizace vozu. To uživatel modelu 3 od Tesly Jan Shejbal řadí k pozitivům. Negativa? Moc jich není, ale i ta se najdou.Dva roky s modelem 3 od Tesly: Úspora sto tisíc korun a nulová potřeba servisu
Enjoy
Pokud se přece jen podaří udržet výsledky automobilového průmyslu i v dalších měsících, dostane ekonomika už téměř nečekanou vzpruhu, která by ji v čase extrémní inflace pomohla překonat útlum domácí poptávky. Pozitivní by to bylo i pro export a celkovou bilanci zahraničního obchodu, která je stále ve větším vleku vysokých cen dovážených komodit.
Podobnými problémy jako v ČR trpí i automobilový průmysl v dalších zemích unie. Ostatně i dnes zveřejněné výsledky registrací nových vozů to jen potvrzují. Jejich meziroční pokles se sice zmírnil, avšak o návratu k normálu nemůže být vůbec ještě řeč. Po dvou kovidových letech, kdy domácnosti i firmy odkládaly nákupy se nových aut stále nedostává, což se zrcadlí nejenom v dodacích lhůtách, ale i cenách nových a secondhandových vozů.
Na závěr jedna drobná poznámka ke zmírnění propadu evropského trhu… Z pohledu ročních prodejů jsou německý, francouzský a italský trh stále na dlouhodobém minimu. V celé EU se pak prodává o téměř třetinu aut méně než v nejlepších časech, což znamená výpadek více než čtyř milionů vozů za rok.
Přijatá opatření umožňují v případě potřeby navýšení současného objemu výroby kabelových svazků až na dvojnásobek, oznámila automobilka.Škoda Auto si po zkušenosti s Ukrajinou zajistila výrobu kabelů i v Maroku a Rumunsku
Zprávy z firem
Buď budete stále dohánět zpřísňující se limity, nebo to naopak pojmete jako příležitost. Tak se na obrovský tlak, pod který se kvůli ekologii dostal automobilový průmysl, dívá generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna. Korejská automobilka si evidentně vybrala druhou cestu. Za 13 let tak už v Evropě nebudou prodávat jiné vozy než s elektrickým pohonem, o deset let později už má jít o uhlíkově neutrální firmu.Šéf Kia Barna: Česko je automobilovou velmocí, ale v oblasti podpory elektromobility má velké rezervy
Názory