Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Petr Dufek: Tuzemským automobilkám se daří i na klesajícím evropském trhu

Petr Dufek: Tuzemským automobilkám se daří i na klesajícím evropském trhu
Škoda Auto / užito se svolením
Petr Dufek

Srpnové výsledky registrací osobních automobilů v EU vyznívají na první pohled velmi negativně (-18,3 procent), avšak samotný pokles byl do značné míry ovlivněn loňským vysokým srovnávacím základem.

Reklama

Ještě výraznějšího propadu se dočkaly protěžované elektromobily, které si bez dotací od daňových poplatníků zatím svoji cestu k zákazníkům hledají obtížně. Výsledky mohou být také velmi mírně podhodnoceny tím, že ne všechny zde prodávané značky jsou v tabulkách registrací zastoupeny. Zvlášť pokud jde o ty čínské.

Je příjemné vidět, že výrobcům z ČR se i na evropském klesajícím trhu dařilo. Škoda se propracovala k téměř 7procentnímu tržnímu podílu, Hyudai k 4,4 procenta a Toyota (s jedním závodem v ČR) se dokonce přiblížila k osmi procentům. Škoda jako značka se letos propracovává mezi jednoznačně nejprodávanější auta v celé EU. Více vozů pod svojí vlastní značkou prodal pouze VW a Toyota.

Lukáš Kovanda: Krvavá lázeň akcií Volkswagenu. Jsou níž než za covidu či během aféry Dieselgate

Běžné akcie Volkswagenu tento týden uzavřely pod hodnotou 95 eur za kus. To je nejníže od října 2011, kdy Evropa v důsledku světové finanční krize procházela závažnou dluhovou krizí. Akcie Volkswagenu jsou nyní níže než kdykoli během jeho emisní aféry Dieselgate, propuknuvší roku 2015, a také než kdykoli během pandemie covidu.

Přečíst článek

Historický výsledek

Z pohledu české ekonomiky je podstatné, že se letos zatím podařilo vyrobit o 5,5 procenta více vozů než za loňských prvních osm měsíců roku, což je to mimochodem prozatím nejlepší výsledek v historii. Ukazuje se, že automobilky působící v tuzemsku dokážou najít cestu k zákazníkům s rozdílnými preferencemi v motorizaci.

Reklama

Letní měsíce byly sice ve znamení celozávodních dovolených, avšak když vezmeme v úvahu výsledky za červenec a srpen dohromady, jsou stále vynikající. Téměř 200 tisíc vyrobených vozů za dva měsíce jsou dalším novým maximem.

Samozřejmě otázkou je, jak bude vypadat zbytek roku. Zdá se, že bez dotací od daňových poplatníků strádají v Evropě zejména projede vozů na baterky. I srpnová čísla evropských registrací jsou samozřejmě nepříjemná, avšak sama o sobě ještě nemusí znamenat začátek nového trendu.

Je docela pravděpodobné, že se některé evropské automobilky budou snažit zvrátit propady svých prodejů novými atraktivnějšími cenovými pobídkami.

Německá automobilka Volkswagen v rámci úsporného programu dočasně pozastavila nábor nových zaměstnanců v řadě německých závodů

Evropské automobilky čelí krizi. A vyhlídky jsou skutečně černé

Třetina klíčových závodů na výrobu aut v Evropě jede nyní na půl plynu. Hrozba zavírání fabrik a tisíce lidí bez práce je čím dál přítomnější. Evropské automobilky se zmítají v krizi, píše Bloomberg.

Přečíst článek

Nečekané. Clům na čínská elektroauta se do cesty staví španělský jamón

Španělský premiér Pedro Sanchez vyrazil na čtyřdenní návštěvu Číny a předvedl tam překvapivou otočku. Vyzývá náhle, ať země EU a Brusel samotný přehodnotí uvalení vysokých cel právě na čínská elektroauta. Ta platí od letošního července provizorně, na přelomu října a listopadu mají vstoupit v platnost trvale, na pět let.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme