Petr Dufek: Výsledky průmyslu jsou zatím povzbudivé, stagnuje jen automobilová výroba
Průmyslu se ve třetím měsíci letošního roku v podstatě dařilo. Výroba se meziměsíčně zvýšila o 2,6 procenta, meziročně byla po sezónním očištění vyšší o 0,8 procenta (v případě kalendářního očištění o 0,4 procenta).
S ohledem na situaci je to velmi solidní výsledek. Firmy se totiž musely stále vypořádávat s nedostatkem komponent a některých surovin, s vysokými cenami energií a v neposlední řadě i se ztrátou některých východních trhů. Roste tlak na přizpůsobení systémů just-in-time, jehož fungování komplikuje nespolehlivá mezinárodní doprava, což dál zvyšuje náklady na provozní financování, které je v době rostoucích úrokových sazeb samozřejmě dražší.
Většina průmyslových oborů v březnu vykázala (meziměsíční) růst, s výjimkou automobilového průmyslu. Chybějící komponenty – jak už ostatně potvrdily i výsledky automobilek – trápí část tohoto odvětví i v letošním roce. Brzdí produkci v době, kdy poptávka po nových vozech zůstává relativně silná. Důsledkem jsou dlouhé čekací doby pro zákazníky i vyšší ceny nových i secondhandových vozů.
Nezaměstnanost v ČR v dubnu klesla podle odhadů analytiků na 3,2 procenta z březnových 3,4 procenta. Důvodem je především pokračující obnovování sezonních prací. Válka na Ukrajině a příliv uprchlíků má podle nich na počty nezaměstnaných zatím minimální vliv. Míra nezaměstnanosti je ale nejnižší od začátku pandemie přede dvěma lety. Úřad práce zveřejní data o vývoji nezaměstnanosti za duben v pondělí.Nezaměstnanost v dubnu klesla. Volných pracovních míst ale ubyde, varují odborníci
Money
Nadějně vyznívají i nové zakázky, avšak je stále jejich výsledky diskontovat. Přece jen jde o čísla v běžných cenách, a ty v letošním roce obzvláště narůstají. Proto nárůst zakázek o 3,4 % není zase tak přesvědčivý.
I když jsou dosavadní výsledky průmyslu vyznívají pozitivně, stávající problémy firem přetrvávají. Od průmyslu proto zatím nelze očekávat, že by výrazně zbrzdil nadcházející útlum ekonomiky. Velkou vzpruhu může přinést zlepšení zásobování automobilového průmyslu, které ovšem zůstává zatím nejisté.
Distribuční energetické firmy začaly rozesílat dopisy. Není to pěkné čtení. Kromě zdvořilostní omáčky obsahují sdělení, že od poloviny roku zdraží silová energie. Ta přitom tvoří téměř polovinu celkové ceny elektřiny pro zákazníky. Lama energy, jeden z větších distributorů z Moravy, přiložil celý list tabulek. A také graf, podle kterého cena silové elektřiny za poslední dva roky vzrostla na trzích o šest set procent.Dalibor Martínek: Sny o levné dovolené se rozplývají. Budeme šetřit na elektřinu
Názory
Několik let nebylo o Petru Žaludovi slyšet, jako by žil ve skrytu. Velký rozdíl proti době, kdy před devíti lety končil jako šéf Českých drah. Tehdy byly stránky bulváru plné „zaručených zpráv“ o rozmařilém životu a obřím odstupném vrcholového manažera. Žaluda se v posledních letech věnuje elektromobilitě. Založil firmu na dobíjecí stanice Olife Energy. Po počátečních bolestech mladé firmy očekává rychlý růst. A už se poohlíží po investorovi.Bývalý šéf Českých drah Petr Žaluda: Při současných cenách nafty začínají být elektroauta výhodnější
Leaders