Stanislav Šulc: Klíčový moment pro Teslu a jejího autopilota
Americké úřady rozjíždějí vyšetřování 11 nehod, při nichž se zranilo 17 lidí a jeden člověk zemřel. Mají zjistit, jak bezpečný je autopilot vozů Tesla.
Americké právo je postaveno na precedentech, a tak některé kauzy vstoupí do dějin jako okamžiky zlomu. Jeden takový moment se nyní přiblížil. Americký dohled nad dálniční dopravou se rozhodl prozkoumat bezpečnost stále se zlepšujícího autopilota, kterého nabízí automobilka Tesla.
Zrekapitulujme fakta: od roku 2017 se odehrálo 11 autonehod, při nichž byl „na vině” autopilot. Při těchto nehodách zemřel jeden člověk. Čistě statisticky jde o zcela marginální jev. Ale z právního a technologického hlediska může aktuální šetření změnit budoucnost automobilového průmyslu.
Výsledkem šetření může být různé: od toho, že nejde o problém a Tesla nemusí nic řešit, po návrhy změny fungování autopilota. Vzhledem k opakujícímu se vzorci nehod, při nichž se Tesly srazily se stojícím hasičským či policejním vozem se zapnutými světly, což naznačuje chybu v autopilotu, nejspíš dojde k nějaké softwarové nápravě. A jak známe Elona Muska, jeho přístup k problémům a schopnosti jeho týmu, nejspíš k nápravě již dávno došlo.
Kdo za to může?
Tím to však nejspíš neskončí. Stávající šetření bude důležitým střípkem v procesu, během něhož se postupně ukotví legislativa týkající se právě autopilota. Tyto systémy totiž v současnosti nemají právní podstatu. A není tak stále jisté, kdo za podobné autonehody může. Viník nehody či přestupku totiž není tak snadný, jak tomu bývalo.
Benzínovým a dieselovým motorům kvůli evropské regulaci postupně zvoní hrana. Prodeje elektromobilů rostou o desítky procent. V desítce sledovaných zemí západní Evropy mají přitom elektrický či hybridní pohon téměř čtyři auta z deseti. Šampionem v elektromobilitě je Norsko, Česko ale výrazně zaostává. Jen jedno ze sta prodaných aut v Česku je elektrické.PwC: Česko v prodejích aut do zásuvky výrazně zaostává, jejich podpora je slabá
Money
Dříve to byl řidič, který byl velmi často stejný jako majitel vozidla. S dnešními firemními flotilami však často není možné dohledat skutečného viníka. A u autopilota to je ještě složitější. Může za nehodu řidič? Vlastník vozidla? Výrobce vozu? Nebo snad digitální kód s příjemným hlasem?
Ve vyspělém světě tato debata již nějakou dobu probíhá. Názor na to mají výrobci, pojišťovny, politici, autokluby... Opět se potvrzuje, že technologie jsou značně před možnostmi lidí s nimi nakládat a tak je vlastně dobře, že podobná vyšetřování probíhají. Pomohou nám pochopit, co vlastně máme k dispozici, a třeba pak dokážeme učinit i nějaké, třeba i nepopulární, rozhodnutí.
>>>>>>Další komentáře k aktuálnímu dění čtěte v naší rubrice Názory<<<<<<
V Česku je registrováno 6,2 milionu aut, to je aktuální číslo, které nepřetržitě roste. Před půl rokem to bylo jen 6,1 milionu. Od začátku roku si lidé koupili téměř sto tisíc aut.Dalibor Martínek: Elektroauta. Kdo za ně bude potrestán?
Názory