Stanislav Šulc: Oscary čeká historický ročník. Vyhraje Apple, Netflix nebo Japonci?
V noci na pondělí se opět rozdají ceny americké filmové akademie. Letošní ročník bude historický, a to hned z několika důvodů. Naštěstí mezi nimi není válka, která do ceremoniálu nepromluví na rozdíl od pandemie, která poslední dva ročníky dost poškodila. V hlavní roli však bude streaming.
Covid-19 a válka. To nejspíš budou hlavní témata letošního udílení Oscarů. Pandemie totiž stále ovlivňuje jednak nasazování premiér, jednak možnosti konání podobných velkých kulturních událostí. A na válku si nejspíš budeme muset zvyknout během sledování jednotlivých proslovů oceněných tvůrců.
Kdo pamatuje udílení Oscarů v letech 2002 a 2003, tedy po 11. září a po startu americké invaze do Iráku, ví, že války Oscarům opravdu neprospívají a nejspíš tomu tak bude i letos.
Ale zpět k samotným filmům a pravděpodobným vítězům. Právě zde se totiž můžeme těšit na opravdovou revoluci. V důsledku trvající pandemie totiž i loni nabídka filmových šlágrů byla spíše střídmá. Navíc velká hollywoodská studia si pořídila vlastní videotéky, na nichž se filmy objevovaly téměř ve stejný moment jako v kinech (studio Warner Bros. uvedlo hity jako Duna či Matrix Resurrections ve stejný den v kině i na HBO Max).
A tak se ze streamování stala nová norma.
Nejvíce nominací na prestižní filmové ceny Oscar – dvanáct – má Síla psa režisérky Jane Campionové od Netflixu. Sci-fi Duna režiséra Denise Villeneuva má deset nominací, West Side Story Stevena Spielberga a Belfast Kennetha Branagha po sedmi. Nominace v úterý zveřejnila americká Akademie filmového umění a věd. A z výsledků vyplývá, že letos má na Oscara za nejlepší film konečně velkou šanci i některá ze streamovacích platforem, které dosud tuto cenu nezískaly – stojí za polovinou nominovaných v této hlavní kategorii.Netflix a jeho Síla psa má nejvíce nominací na Oscara. Druhá je Duna
Enjoy
Vyhraje film z videotéky?
Právě to se na Oscarech naplno projeví vůbec poprvé. V posledních letech se v hlavní kategorii již mnohokrát objevily snímky natočené původně pro některou z velkých videoték, zejména pro Netflix. Snímky jako Mama, Mank či The Trial of Chicago 7 však na hlavní vavříny nedosáhly. Oscary stále ještě byly doménou velkých studií a takzvaného „studiového systému“, kde o vítězi rozhodují silové kampaně mezi členy jednotlivých filmařských cechů (herecký, režisérský, producentský atd…).
Nová streamovací služba HBO Max vstoupí na český trh 8. března. Vedle filmů a seriálů studia Warner Bros. bude českým divákům nabízet také díla konkurenční společnosti Sony. Smlouva mezi studii se mimo jiné týká také loňského diváckého hitu Spider-Man: Bez domova.HBO Max nabídne i filmy od Sony. Včetně hitu Spider-Man: Bez domova
Enjoy
A tak například loni ve velmi slabém ročníku pro studia přeci nemohl zvítězit povedený a se vším všudy „oscarový“ film The Trial of Chicago 7, ale velmi (VELMI) artový snímek Země nomádů, který sice patří k nejslabším vítězům posledních let, ale prošel klasickým studiovým procesem.
Časy se však mění a letos již nejspíš skutečně dojde na to, že zvítězí film z produkce některé z videoték.
Vlivný magazín Variety, který se ve svých predikcích většinou nemýlí, označuje za hlavního favorita snímek CODA, který uvedla videotéka Apple TV+. Jedná se o emotivní snímek o neslyšících, tedy skutečně film s jasným oscarovým potenciálem. Nicméně až donedávna by vyhrát nemohl, protože jej uvedl právě Apple.
Kdyby to CODA nevyšlo, druhým v řadě je podle Variety film Síla psa, který uvedl Netflix a jenž do finále vstupoval s nejvyšším počtem nominací. Jeho režisérkou je Jane Campionová a největší překvapení letošního ročníku by bylo, kdyby nedostala sošku za režii. Naopak režisérka snímku CODA Sian Hederová není na režijního Oscara ani nominována, což by snímek dříve z klání o hlavní sošku diskvalifikovalo. V posledních letech se však tyto dvě hlavní ceny oddělují stále častěji a dvojice největších favoritů bývá „spravedlivě“ podělena o tyto dvě sošky.
Globální televize koupila práva na satirický seriál Sluha národu, v němž komik Volodymyr Zelenskij hraje učitele, který se shodou okolností stal prezidentem.Zelenskyj trénoval na prezidenta v seriálu. Nyní jej uvádí Netflix
Enjoy
Co ten třetí vzadu?
Až na třetím místě v šancích na hlavní cenu pak je podle Variety zástupce tradičního Hollywoodu. I když ani to pro snímek Kennetha Branagha Belfast tak úplně neplatí (je černobílý, odehrává se v Belfastu, a navíc je poměrně brutální, emočně i ideologicky nejednoznačný).
Podle všeho by se měl vítěz letošních Oscarů rekrutovat právě z této trojice, tedy s přípodotkem, že nejvíc cen pravděpodobně získá Duna, ale bude to zejména v takzvaně „technických kategoriích“.
Největší streamingová služba světa v letošním roce chystá desítky původních snímků. K vrcholům by měl patřit The Gray Man natáčený v Česku či nová verze Na západní frontě klid. Netflix však zároveň zdražuje, stejně jako konkurenční služba Amazon Prime zatím jen v USA.Netflix zveřejnil nabídku na rok 2022 včetně pražského Gray Mana. A také zdražuje
Enjoy
Přesto bych si dovolil ještě jednu teorii, která není tak absurdní, jak by se na první pohled mohlo zdát. Snímkem roku by se totiž mohlo stát také japonské drama Drive My Car režiséra Rjúsukeho Hamagučiho. Adaptace povídky Harukiho Murakamiho patří od uvedení na festivalu v Cannes mezi nejoblíbenější filmy roku a objevil se v celé řadě výročních žebříčků na celém světě. Získal také řadu prestižních cen a například při udílení cen BAFTA (britské výroční ceny) se stal zahraničním filmem roku.
Členové britské a americké filmové akademie se přitom často prolínají a hodnocení BAFTA bývá dobým indikátorem (spolu s cenami amerických producentů a režisérů) konečných výsledků Oscarů.
Očekávaná streamovací služba nabídne tisíce pořadů včetně populárních filmů a seriálů ze světů Hvězdných válek a komiksovek Marvel, potvrdila The Walt Disney Company.Potvrzeno: Disney+ bude v Česku již v létě. Datum ale zatím tají
Enjoy
Asijské kinematografie jsou in
Je dobré připomenout snímek Parazit, který se stal vítězem Oscarů před dvěma lety. Korejský snímek tehdy pokořil veškeré limity a jako první neanglicky mluvený film získal hlavního Oscara (navíc po dlouhých dekádách byl dalším filmem, který získal zároveň Zlatou palmu v Cannes i hlavního Oscara).
Šlo tak o stvrzení vlivu korejské kinematografie a její přínos světu. A podobný moment by si zasloužila také japonská kinematografie. Jistě, ta byla tak zásadní a vlivná o dekádu dvě dříve, přesto snímek Drive My Car by mohl být tím velkým momentem, který má akademie tak ráda.
A ještě jedna věc hraje japonskému zástupci do karet. Akademie o ceně pro film roku hlasuje v posledních novým modelem, který preferuje šíři shody. Tedy lidově (a ošklivě) řečeno, vyhraje ten, který nejméně vadí. Pozitivněji řečeno: vítězem se stane ten film, který se docela líbí co nejširšímu publiku. A Drive My Car se líbí takřka všem, kdo jej viděli. Panuje na něm velmi široká shoda. I proto je japonský snímek možná větším favoritem na hlavní sošku, než se nyní zdá.
Největší hit americké videotéky posledního roku se dočká pokračování. Korejská seriálová senzace má přilákat další diváky a zabránit odlivu těch dosavadních. „Univerzum Hry na oliheň teprve startuje,“ potvrdil co-CEO Netflixu a jeho hlavní postava původního obsahu Ted Sarandos.Netflix reaguje na špatné výsledky a oprašuje Hru na oliheň
Enjoy
Propad rublu, akcií i dluhopisů. Dvojciferná inflace nebo zpomalování růstu HDP. Putinovo tažení na Ukrajinu pociťují Rusové už čtyři týdny od jeho začátku. Měsíční účet za Putinovo tažení vystaven: Hospodářskou krizi pocítí Rusové ještě roky
Politika