Stanislav Šulc: Škodovka není luxusní auto. Těm se na rozdíl od ní loni dařilo
Konec roku přinesl celou řadu statistik. K těm nejzajímavějším patří odbyt aut. Zatímco německé vozy včetně škodovek doplatily na "čipovou krizi", segmentu luxusních vozů se nevídaně dařilo.
Je to vlastně jeden z největších paradoxů minulého roku. Když naplno bujela pandemie, všichni očekávali ekonomickou krizi a spotřebitelské ceny začaly růst do nebe, dalo se očekávat, že firmy a mnozí lidé budou šetřit a připravovat polštář na horší časy. Možná se to i dělo, ale také se dělo něco docela jiného: enormně se prodávaly luxusní automobily.
Důkazem toho je, že rekordní počet vozů prodala Muskova Tesla, Porsche, BMW i symbol nejvyššího luxusu, tedy britský Rolls-Royce. Jen pro kontext: donedávna největší automobilka světa, německý Volkswagen loni čelil propadu prodejů o osm procent. Tuzemské „rodinné stříbro“ Škoda Auto patřící do koncernu VW propadla dokonce o 12 procent.
Automobilka Tesla výrazně předčila očekávání analytiků a dodala v loňském roce rekordní počet vozů. A s otevřením berlínské fabriky pro letošek počítá s dalším nárůstem produkce.Elon je kouzelník. Tesla vyrobila téměř milion vozů za rok
Zprávy z firem
Levné peníze, ego i ESG
Jak je to možné? Vlivů na tuto podivnou situaci bude víc a určitě k těm hlavním patří extrémní množství levných peněz, k nimž se firmy dostanou díky rozvolněné měnové politice centrálních bank po celém světě. Když se k tomu přidaly problémy v dodavatelských řetězcích, bylo zaděláno na pořádný balík, na kterém firmy seděly a s nímž neměly co dělat.
Ale proč se tak moc prodávaly právě luxusní vozy a nikoli „lidová“ auta VW či škoda? I tady bude vysvětlení hned několik a jistě se na tom podílí i obyčejné chlapácké ego vlastníků firem i manažerů.
Leč je tu i jeden objektivnější důvod. Elektromobilita. Ano, ta nenáviděná elektromobilita, které se tu tak rádi smějeme a poukazujeme na její negativní dopady a zbytečnost. Bez ohledu na názory Čechů je však elektromobilita jasný hit a firmy si nákupy elektroaut mohou docela snadno, a docela i příjemně, vylepšovat ekologickou karmu.
Najednou se sociální sítě začaly plnit obrázky, jak nejedna firma doplnila svou flotilu teslami. Na vysokých prodejích Porsche se podepsalo zdvojnásobení dodávek elektrického Taycanu.
Nejbohatší člověk planety a zakladatel automobilky Tesla Elon Musk loni zvětšil svůj majetek o úctyhodné tři čtvrtiny na 237,5 miliardy dolarů (asi šest bilionů korun). Stalo se tak zejména jeho řešením svých daní a tweetováním na téma kryptoměn, kterých je příznivcem. Dalších devět nejbohatších členů Top 10 podle indexu miliardářů agentury Bloomberg si rovněž polepšilo, takže majetek každého z deseti šťastlivců loni poprvé přesáhl hranici 100 miliard dolarů. Ale najdou se i tací boháči, kteří loni o miliardy zchudli.Povolání? Multimiliardář. Covid necovid, loni se to vyplatilo
Leaders
Kdo se směje poslední...
Jistě, dál se můžeme smát elektrovozům, ale podívejme se na situaci trochu jinýma než tuzemskýma očima. Ke snižování uhlíkové stopy se zavazuje jedna firma za druhou a jak vidno, obměna flotily bude jedna z cest. Oni si to v té škodovce ostatně docela dost uvědomují, a proto uvedli povedeného Enyaqa IV, o jehož ceně se toho sice v Česku napsaly terabajty, ale v Německu u firemních zákazníků to vidí trochu jinak.
Takže zbývají otázky: Nepřišel Enyaq moc pozdě? Bude dostatečně atraktivní a konkurenceschopný, aby mohl uspět na rychle se plnícím trhu EV?
Rok 2022 bude na trhu s automobily, který zejména u německých značek ovlivnila "čipová krize", úplně jiný. Bude zajímavé sledovat, jak se škodovce bude dařit. V tuto chvíli je jisté jen to, že nepatří mezi luxusní značky, kterým se na rozdíl od ní loni opravdu dařilo.
Na sousloví „nevratný trend“ narážíte na každém kroku. Nejčastěji zaznívá v souvislosti s bojem za záchranu planety. Válka s CO2? Nevratný trend. Přechod na elektroauta? Nevratný trend. Nevratným trendem je bio, jízda na kole, odmítání letadel, kritika velkých nákladních lodí, nejedení masa.Dalibor Martínek: Když to nejde silou, použijte Leoše Mareše
Názory
Celosvětový odbyt hlavní značky VW z německého automobilového koncernu Volkswagen se loni snížil asi o osm procent na 4,9 milionu vozů. Ve srovnání s rekordním, předpandemickým rokem 2019 to je o téměř o 1,5 milionu vozů méně. Na poklesu se velkou měrou podílel nedostatek čipů, oznámila firma. Odbyt elektromobilů se ale vyšplhal na nový rekord.Značku VW smetla čipová krize. Odbyt se jí loni propadl pod pět milionů vozů
Zprávy z firem