Stanislav Šulc: Volkswagen zahájil ústup z Česka. Nemáme mu co nabídnout
Po roce handrkování o možném vystavění obří fabriky na baterie do elektrovozů na Plzeňsku řekl Volkswagen definitivní „V tuto chvíli ani náhodou“. Podle Financial Times se totiž německá firma rozhodla namísto střední Evropy investovat v USA. Pro český průmysl to je obří rána, která může v příštích letech způsobit obří rozpočtové ztráty.
Ta zpráva vyšla v agentuře ČTK v 6:23. Podle listu The Financial Times se automobilka Volkswagen rozhodla zrušit plány na stavbu velké gigafactory v některé ze zemí střední či východní Evropy. A namísto toho chce investovat do rozvoje fabriky v Severní Americe.
Tím četka, potažmo Financial Times a Volkswagen zadělali na hodně smutné ráno pro velkou část tuzemského průmyslu. A i proto se zažehlý požár snaží hasit nejen Škoda Auto z koncernu Volkswagen, ale také česká vláda.
V posledních týdnech a měsících totiž insideři neustále opakovali, že výstavba gigafactory na Plzeňsku je zásadní podmínkou pro další zdárný rozvoj a fungování pro tuzemský autoprůmysl, který je zase zásadním přispěvatelem pro tuzemský státní rozpočet.
Německý koncern Volkswagen odkládá podle listu Financial Times (FT) plány vystavět továrnu na výrobu baterií ve východní Evropě. Jako o jedné ze zemí, kde by závod mohl stát, přitom firma uvažovala i o Česku. Jednání ale stále pokračují, uvedlo české ministerstvo průmyslu.AKTUALIZOVÁNO: Volkswagen odkládá plány na gigafactory ve východní Evropě, s Českem stále jedná
Money
A byli si toho vědomi opravdu všichni zainteresovaní a pracovali na tom, aby se projekt gigafactory skutečně povedlo dotáhnout.
Česko nemá co nabídnout
Pokud se potvrdí informace Financial Times, co to způsobí? V první chvíli asi nic zásadního. Přinejmenším další měsíce vše pojede podle stávajících notiček. Ale nejspíš se čím dál víc budou naplňovat slova viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara, který několikrát varoval, že němečtí manažeři čím dál víc budou zohledňovat ceny energií. Logicky se zaměří na výnos každého jednoho investovaného eura. A najednou ani relativně stále levná pracovní síla v Česku přestane v excelových tabulkách vycházet plusově.
Možné nepostavení gigafactory je první zpráva z tohoto ranku. A další nejspíš budou následovat. Investice zejména německých průmyslových podniků se budou orientovat na jiné trhy. Na ty s levnějšími energiemi. Tedy kromě severu Ameriky také třeba na jih Evropy.
A ne, Česko jim nemá co nabídnout, aby je přemluvili.
Průšvih větší než důchody
Ačkoli je v tom nejspíš dost nevině, jde o ohromnou porážku stávajícího kabinetu. Premiér Petr Fiala i někteří ekonomičtí ministři veřejně i neveřejně za stavbu gigafactory u nás velmi lobbovali. Přesto tváří v tvář ekonomické realitě alespoň prozatím neuspěli.
A bude to znamenat i přímé problémy. Autoprůmysl totiž platí za jeden z klíčových motorů české ekonomiky. Ten nyní opravdu velmi pravděpodobně začne zamrzat, drhnout. A to bude mít obří dopady i na státní rozpočet. Větší, než které nyní řeší vláda kontroverzní novelou valorizací starobních penzí.
Snad má vláda nějaké kouzelné řešení problému, o kterém se dozvěděla nejpozději dnes ráno v 6:23.
Důchodci se podle všeho v červnu nakonec dočkají citelně nižší valorizace, než na jakou by měli nárok, pokud by vláda v únoru nepřišla s novým ad hoc způsobem jejího výpočtu, který v sobotu posvětila také Poslanecká sněmovna, po několika dnech razantních opozičních obstrukcí.Vládní počty: stát ušetří 20 miliard, ale průměrný důchodce jen letos přijde o 7100 korun
Názory
Automobilový průmysl se jen tak tak vyhnul krizi kvůli nedostatku čipů a dalšího materiálu. Zvládl i problémy spojené s ruskou invazí na Ukrajinu. Přesto se nyní ocitá před možným razantním propadem. A ne, nemůže za to Green Deal, jak řada lidí rádo opakuje. Co jsou hlavní hrozby pro automotive v nadcházejícím roce?Co spojuje škodovku a teslu? Čekají je potíže. A pořádné
Zprávy z firem
Vláda nechá zpracovat studii o možných dopadech výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu Volkswagen v Líních u Plzně na okolí. Zároveň bude pracovat na odstranění obav z negativních důsledků projektu. Funkce z letiště je připravena zajistit jinde. Po jednání se zástupci Plzeňského kraje a obcí to uvedl premiér Petr Fiala (ODS). Bez gigafactory český autoland skončí. Fiala proto tlačí na obce na Plzeňsku
Money