Uživatel Tesly: Většinu spotřeby si vyrobím sám
„Jako uživatel elekromobilu jsem s ním spokojen. Nejde o bohatství, ani dávání ničeho na odiv. Může to navíc být výhodné i ekonomicky, a to v Česku žádné dotace na elektroauta nejsou a nejspíš ani nebudou,“ polemizuje podnikatel Jan Shejbal s článkem Lukáše Kovandy. A nabízí i další argumenty.
Jsem podnikatel a vlastník elektrovozu a pozorně jsem si přečetl článek Lukáše Kovandy s titulkem Krutá řeč dat o elektromobilitě. V článku padla celá řada argumentů, proč elektromobilita není vhodnou cestou pro evropskou, potažmo českou společnost.
Některé jsou ideologické, například to, že elektrovozy jsou v současnosti jen pro bohaté a snoby, kteří tím chtějí dávat na odiv svou „ctnost“. Tyto věci nechám zcela bez poznámek. A raději se budu věnovat tomu, kde lze poměrně snadno Kovandovy argumenty vyvrátit.
Diskuse před dvěma lety v Evropě byla vyloženě protijaderná. Dnes ne že by byla úplně projaderná, ale už má nad jádrem nadhled. Smiřují se s tím. Česko v tom sehrálo důležitou roli. Teď nás totéž čeká s plynem, říká vicepremiér a ministr resortů průmyslu a dopravy Karel Havlíček v rozhovoru pro newstream.cz. Další vláda bude podle něj krom dostavby Dukovan připravovat i plán pro Temelín, malé reaktory nic nevyřeší.Česko mění pohled Evropy na jádro, říká vicepremiér Havlíček
Politika
Hned na počátku ekonom hlásí, že nic nenasvědčuje tomu, že by se elektromobilita mohla prosadit v opravdu tržním prostředí. V Česku ale žádné dotace na tento způsob dopravy nejsou a dle vyjádření vlády i dalších politiků se ani nic takového nechystá.
Auta pro všechny, ne jen pro boháče
Následuje hned několik vět o tom, kdo si u nás elektroauta, třeba konkrétně tesly pořizuje. Respektive padají argumenty o tom, že tato snobská radovánka do několika let zabrání „chudým“ lidem pořídit si vysněné auto.
Tady nabízím srovnání nákladů mezi průměrným autem se spalovacím motorem a elektrovozem.
Pořizovací náklad 700 000 1 000 000
Náklady za 5 let* 701 250 447 500
Celkové náklady 1 401 250 1 447 500
* Detaily nákladů (za rok)
Servisní prohlídky 8 000 2 000
Pojištění 25 000 35 000
Pohonné hmoty 107 250 52 500
(při ročním nájezdu 50 tisíc kilometrů**)
** Průměrná spotřeba vozu se spalovacím motorem 6,5l/100 km, cena litru benzinu 33 korun/litr
Průměrná spotřeba elektrovozu 17,5 kWh/100 km, cena 1 kWh 5 korun
Rozdíl v horizontu pěti let, který je pro podnikatele běžný, nečiní na obou vozech ani 50 tisíc korun. Elektrovozy díky aktualizacím softwaru navíc nabízejí pomalejší amortizaci a náklady se tak v delším čase ještě více vyrovnávají.
Elektřinu si vyrobíte i sami
Důležitým argumentem je samozřejmě výroba elektřiny. Často se opakuje, že uživatelé eletrovozů jsou závislejší na ropě a plynu z Ruska. I tady můžu nabídnou vlastní „racionalizaci“.
Za déle než rok jsem elektroautem najezdil 56 554 kilometrů. Vynásobíme-li to průměrnou spotřebou 17,5 kWh na 100 kilometrů, dostaneme celkovou spotřebu 9 897 kWh. Za stejnou dobu se přitom domácí FVE na střeše rodinného domu vyrobilo pouze pro vlastní potřebu (zakázány přetoky do sítě) 7 610 kWh. Tedy lze říct, že jsem si vyrobil téměř 77 procenta spotřebovaných pohonných hmot. Nikdo je za mě nemusel vyrobit ani dovézt.
Elon Musk je sice jedním z nejbohatších lidí na světě, místo rozsáhlé luxusní rezidence ale obývá modulární domek v hodnotě 50 tisíc dolarů.Elon Musk bydlí v modulárním domku za 50 tisíc dolarů
Enjoy
A to se neustále bavíme o současném stavu. Přechod na jiné druhy paliv přitom není plánován nyní, ale až za 10 až 15 let. Stačí porovnat vývoj elektrovozů za posledních deset let. I důležité transformace z posledních let přitom ukazují, že jakmile se podobná změna vyjeví, náhle do těchto segmentů zamíří spousta peněz, s nimi přijde dynamická fáze inovací a následuje také zlevňování.
Pamatujete devadesátá léta? Polatek jen za aktivaci mobilního čísla na začátku devadesátek byl 30 tisíc korun. Kolik je nyní? Není to náhodou nula?
Netvrdím, že by měl někdo někoho někam nebo něco nutit. Ale víceméně změna požadavku na přístup jen u mě je dána tím, že automobilky začaly vyrábět auta jako spotřební zboží s životností pět let nebo 250 tisíc kilometrů. Mé předchozí auto bylo vyrobeno v roce 1998 a před dvěma lety jsme ho darovali sousedce, která s ním pořád jezdí. Tesla mi vyhovuje i proto, že si prostě nechci kupovat nové auto každých pět let.
Menší továrny nebo externí dodavatelé. Tak se chtějí výrobci elektroaut vyvarovat problémům, kterými prošla Tesla. Tesle roste konkurence. Výrobci elektroaut se vydávají jinou cestou než Musk
Zprávy z firem
Kompletním přechodem ne elektromobilitu sníží EU globální emise oxidu uhličitého o 2 %. O tolik je pak Čína zase zvýší za pouhé dva roky jen svojí horečnou výstavbou uhelných elektráren. A i další data ukazují řadu problémů, které přechod na elektromobilitu přinese.Lukáš Kovanda: Krutá řeč dat o elektromobilitě
Názory