Michal Nosek: V Paříži končí sdílené e-koloběžky, Ostrava je zakázala. S čím ještě Praha váhá?
Obvykle benevolentní Francouzi se rozhodli k ráznému kroku. V referendu se Pařížané vyslovili pro zákaz sdílených elektrokoloběžek. Ten platí od září. Je to správný krok, protože konečně uleví chodcům i řidičům v provozu. Tak přísných opatření totiž zatím uplatňuje jen velmi málo světových velkoměst. I Praha stále váhá a řešení v nedohlednu.
Elektrokoloběžka je jediným plně motorizovaným dopravním prostředkem, který se prakticky bez omezení může v řadě měst pohybovat tam, kde se jejímu jezdci zamane. Arogantní koloběžkáři se pak chovají tak, jakoby jim patřily silnice i chodníky. Nevadí jim jízda v protisměru, ani další dopravní přestupky. Hromady koloběžek poházených na chodnících ztrpčují a omezují pohyb nevidomým i vozíčkářům a postih je pro uživatele prakticky nemožný.
Elektrická koloběžka je mimo pravidla
Stroje totiž nemají registrační značku, jejich uživatelé tak nepotřebují řidičský průkaz, ba ani ochrannou přilbu. Navíc neexistuje věkové omezení a nevadí ani jízda v opilosti. Městská policie je totiž k situaci slepá a strážníci místo kontrol nebezpečných vozidel raděj v klidu vystavují pokuty za parkování.
Občanům Paříže došla trpělivost a v referendu proto rozhodli o zákazu jízdy na elektrokoloběžekách. Zejména pro jejich nebezpečnost. Od začátku září tak tato jednostopá vozidla zmizí z ulic a chodníků francouzské metropole.
Stop. V Paříži končí sdílené elektrické koloběžky. Kdy se přidá Praha?
Politika
Názory na možnost jejich provozu se různí, naříklad primátor Bohuslav Svoboda před časem nabádal podnik Pražské služby, ať špatně zaparkovaná a rozházená vozítka rovnou odstraňují, popřípadě odvezou do sběrného dvora. Tento radikální návrh však následně odvolal. Méně přímý názor na problematiku koloběžek má pirátský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. Ten požaduje právní analýzu, zda je legislativně možné koloběžky z ulic začít odstraňovat. Hlavní jednání o konsensu tak Prahu zatím čeká.
Mnohem dál s regulací e-koloběžek je Ostrava. Tam, po roce a půl jednání, jejich provoz loni v říjnu zakázali. Obecní vyhláška zatím platí jen na pěší zóně v historickém centru města.
Francouzi holdují cyklistické elektromobilitě. Čtvrtina všech kol, která se loni v zemi prodala, byla s elektrický pohonem. Zatímco prodej elektrokol ve Francii rapidně stoupá - loni o 12 procent, prodej klasických bicyklů zhruba stejným tempem klesá. Aktuální čísla představila organizace Union Sport & Cycle, která sdružuje aktéry sektoru ve Francii, informovala agentura AFP.Každé čtvrté loni prodané kolo ve Francii byl e-bike
Enjoy
Praha, kde sdílené koloběžky jezdí od září roku 2018, by se mohla inspirovat například v Madridu nebo Kodani. Tam sdílené e-koloběžky zakázali, provedli přísnější regulaci jejich provozu, a poté jim umožnili návrat do provozu.
Nejednotná česká legislativa
Česká legislativa je v tomto případě zkostnatělá a umožňuje řadu výkladů. Zákon totiž stále nerozlišuje elektrokola, o která mají města zájem a jejich provoz oproti problematickým koloběžkám schvalují. Evropa je v tomto ohledu mnohem dál. Například v Německu platí jasná pravidla a do Nizozemska se sdílené koloběžky nehrnou, protože místní milují svá kola a koloběžkám nedávají prostor. V Česku sice platí pro všechny dopravní prostředky jasné předpisy. Jsou pro obytné vozy, mopedy, či přívěsné vozíky, ale novými sdílenými prostředky se nikdo komlexně nezabývá, zatím.
Řada větších českých měst již ale své konkrétní regulace koloběžek provedla, a obyvaté je schvalují. V Německu jsou dál, mají jasná pravidla a řád. Hlavní problém vidí poskytovatelé sdílených služeb je v tom, že provozovatelé sdílených kol a koloběžek jednají separátně se všemi 57 městskými částmi Prahy a naopak by uvítali jednotný přístup. Nejakčnější jsou v tomto směru Praha 2 a Praha 3, kde určitá regulace již platí. S jakým komplexním řešením přijde pražský magistrát si ale zatím ještě počkáme.