Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Volkswagen se bez čínských technologií neobejde. Může to být problém i pro český autoprůmysl

Volkswagen
ČTK
Lukáš Kovanda

Volkswagen a jeho Audi se v obavě ze ztráty trhu investičně spojují s čínskými automobilkami, startupem Xpeng a státním SAIC Motor. Německá automobilka totiž „jako sůl“ potřebuje pokročilejší čínské technologie a know-how, což je varovné pro celé Česko.

Reklama

Německá automobilka Volkswagen, matka tuzemské Škody, nasype 700 milionů dolarů, v přepočtu zhruba patnáct miliard korun, do mladičkého čínského výrobce elektromobilů Xpeng, založeném teprve roku 2014. Získá tím bezmála pětiprocentní podíl a pozorovatelské křeslo v představenstvu Xpengu.

Evropě ujíždí vlak

Jedná se o do značné míry nouzový krok německého kolosu, jenž dokládá, jak moc mu – a celému evropskému autoprůmyslu – ujíždí vlak čínské (a americké) elektromobility. O to paradoxnější celá situace je, že právě EU – a nikoli USA či Čína – nejvíce tlačí na přechod na zelené technologie. Čína je naopak suverénně největším emitentem skleníkových plynů, jichž globálně vypouští zhruba třetinu (zatímco EU zhruba osm procent).

Rostoucí prodeje a dražší auta vytáhla zisk Škody Auto o třetinu

Rostoucí prodeje a dražší auta vytáhla zisk Škody Auto o třetinu

Provozní zisk automobilky Škoda Auto v letošním prvním pololetí vzrostl o více než třetinu na 911 milionů eur (téměř 22 miliard korun) z 676 milionů eur před rokem. Ve své výsledkové zprávě to oznámil mateřský koncern Volkswagen.

Přečíst článek

Volkswagen spolu s Xpengem plánují dva společné modely elektromobilů, určené pro čínský trh. Pozoruhodné tedy také je, jak některým západním firmám – v tomto případě Volkswagenu – byznys v Číně reputačně zcela prochází, zatímco některé jiné západní firmy jsou za něj kritizovány, ostrakizovány a haněny.

Reklama

Německá automobilka však příliš nemá na výběr. V Číně, tedy na svém nejdůležitějším trhu, rychle přichází o tržní podíl. Navrch totiž získává konkurence, zejména americká Tesla a také čínský šampion elektromobility, BYD.

Akcie Xpengu díky zájmu a investici Volkswagenu vylétly za poslední necelé dva měsíce o více než 165 procent (viz graf). Jenom dnes, v reakci na oznámení investice Volkswagenu, poskočily o takřka 35 procent. I peníze utržené za škodovky tedy dále rozhýbávají a obohacují čínskou ekonomiku.

Bloomberg

Západ potřebuje čínské technologie

Audi, další divize Volkswagenu, přitom minulý týden uzavřela partnerství s jiným čínským výrobcem elektromobilů, státní společností SAIC Motor. Volkswagenu tudíž evidentně reputačně prochází dokonce partnerství s čínskými státními podniky.

Partnerství Audi a SAIC Motor je přitom přelomové. Znamená totiž, že čínské automobilky už nepřejímají technologie zahraničních výrobců, ale rozvíjejí své vlastní. Jinými slovy, dříve čínské automobilky potřebovaly ty západní, aby od nich získávaly know-how a technologie, dnes už západní automobilky potřebují ty čínské, aby na tamním trhu měly vůbec šanci se prosadit. Technologické licence už nyní poskytují Číňané Západu, nikoli Západ Číně.

Nafta podraží. Senát schválil zvýšení spotřební daně.

AKTUALIZOVÁNO: Nafta podraží, možná až o pět korun na litr. Senát schválil zvýšení spotřební daně

Spotřební daň z nafty se během následujících měsíců zřejmě zvýší, a vrátí se tak na úroveň před loňským červnem. Zvýšení o 1,50 Kč na litr schválil Senát. Podle analytiků tak může litr nafty u čerpacích stanic zdražit o 1,80 koruny. Původně měla nynější snížená sazba platit do konce roku. Vláda ale chce kvůli nižším cenám a kvůli vyšším příjmům rozpočtu zvýšit sazbu daně už nyní.

Přečíst článek

Zároveň je zřejmé, proč německé podniky, včetně právě Volkswagenu, tak tlačí na německou vládu, aby se nepřipojovala k vyhrocenějšímu americkému postoji vůči Číně. Pokud by se výrazně zhoršily vztahy Německa a Číny, bylo by (nejen) partnerství německého Audi se státní SAIC Motor vážně ohroženo a tím pádem i možnost Volkswagenu získávat od čínského výrobce potřebné vyspělejší technologie a know-how.

Investice Volkswagenu v Xpengu a partnerství Audi a SAIC Motors by měly zastavit propad tržního podílu koncernu Volkswagen na čínském trhu. Zároveň se ale bude muset bránit před „nájezdem“ čínských automobilek na Evropu. Právě zrovna SAIC Motors slaví v Evropě úspěch se svojí značkou MG.

Pokud Volkswagen neupevní svoji konkurenceschopnost tváří v tvář čínským automobilkám, je to pro něj problém tedy nejen na čínském trhu, ale také na trhu evropském, a tedy celosvětovém.

Případný citelný ústup Volkswagenu z jeho současných pozic na globálním kolbišti by byl problémem také pro český autoprůmysl, a vlastně celou tuzemskou ekonomiku, jež je na výrobě automobilů a příslušných komponent stále silně závislá. Budoucnost českého autoprůmyslu a stovky tisíc pracovních míst v tuzemsku jsou tedy nyní závislé na tom, zda a do jaké míry se Čína bude ochotna dělit o své technologie a know-how se Západem.

Výroba automobilů v závodě společnosti Chery v Číně

Čína zásobuje Rusko automobily, letos jde zatím o její největší vývozní trh

Čínští výrobci automobilů za prvních pět měsíců letošního roku vyvezli nejvíce vozů do Ruska. Využili faktu, že se globální automobilky ze země stáhly kvůli probíhajícímu konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou.

Přečíst článek

Reklama

Související

Dobíjecího centrum pro elektromobily.

Prodeje elektromobilů loni překonaly milník, blíží se rok zvratu. Trh táhly Čína a Evropa

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme