Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

FreshStart: Módní designérka z Česka dobývá arabský svět

Marie Kolajová

Tvorba oděvní návrhářky Mirky Talavaškové je přehlídkou neobyčejného spojení cudnosti a rafinovanosti. Její modely pro svoji originalitu, krásu a kulturní "nezávadnost" slaví úspěch jak na evropském, tak i na arabském trhu, kam Mirku zavlála tak trochu náhoda. O tom, jak vnímá svoji tvorbu a co ji inspiruje, je další díl seriálu FreshStart. Pustit si jej můžete v úvodu tohoto článku, nebo na vaší oblíbené podcastové platformě.

Reklama

Když k módní návrhářce Mirce Talavaškové před pár lety přišla klientka, že potřebuje šatník odpovídající normám arabské kultury, vzala to jako výzvu. Spojila tradiční arabský kabátek abaya s prvky evropského stylu. A značka Talabaya byla na světě. Od té doby slaví Mirka úspěchy nejen na českém, ale i blízkovýchodním trhu. 


Jednoduchost, elegance a kvalita

Jak byste popsala svoji tvorbu?

Jednoduchou, elegantní. Kdo ji zná, ví, že úplně nelítám v barvách, ačkoliv je miluji a není pro mne problém udělat něco barevného na míru. Ráda promýšlím věci do detailu. Pokud máte kousek precizně zhotovený, klienti se k vám vrací. A potrpím si na kvalitní materiály.

Konkrétně z jakých materiálů nejraději šijete?

Reklama

Kupodivu ráda tvořím i z umělých materiálů. Lidé si myslí, že umělý materiál je jen igelit, tak to ale opravdu není. Lze z nich vytvořit fakt nádherné modely, které vydrží a vypadají perfektně. Samozřejmě také miluji len a hedvábí. Každý ten materiál má svoje. Přírodní materiály se například na rozdíl od umělého vlákna mačkají. A tak spíše jde o to, jaký materiál preferuje klientka. 

Jaký je cenový rozdíl mezi přírodními a umělými materiály? Dokážu si představit, že třeba u hedvábí bude cena astronomická. 

Možná vás to překvapí, ale cena některých polyesterů se vyrovná té za hedvábí. Cena je široký pojem. Někde se zohledňuje počet metrů, někde koupíte tři metry za stejnou cenu jako deset. Záleží na dodavateli.

video

FreshStart: I kojicí móda umí ženě lichotit, říká zakladatelka značky Wo-mum

Každá máma je především žena a na módu nechce rezignovat ani v těhotenství či při kojení, myslí si zakladatelka značky oblečení Wo-mum Jaroslava Šnejdarová. „Mám ráda módu. Na mateřské jsem ale narážela na to, že jsem si nemohla obléci to, co mi sluší, protože tyto kousky oblečení nebyly střihem uzpůsobené pro kojení,“ vzpomíná Jaroslava v pořadu FreshStart.

Přečíst článek

Nevšední spojení zaplnilo díru na trhu

Proč název Talabaya?

Jednou za mnou přišla klientka, že jede pracovat do Saúdské Arábie. Tehdy tam platila mnohem přísnější pravidla ohledně toho, jak se ženy mohou oblékat. Požádala mě o šatník, který bude splňovat tamní pravidla, ale zachová si evropský vzhled. Tak jsem začala kombinovat dvě kultury. Moje klientka díky tomu nemusela chodit oblečená jen v černém kabátku abaya, ale zároveň dodržovala jejich pravidla. Když jí tehdy její arabské kolegyně říkaly, že má pěkné abaye a jejím evropským kolegyním se taky líbily, brala jsem to jako impulz pro založení značky. Název je tedy spojením části mého příjmení a slova abaya.

Arabský svět se tak o vás dozvěděl skrze vaši zákaznici...

Ano, na jedné konferenci mluvila o propojování kultur a jako příklad uvedla mě. Tenkrát za ní došla zakladatelka Islamic Fashion Design Council, která v Dubaji pořádala event o módě. Pozvala mě tam. Hned mě přijali na pop-up story do BHV Marais, Debenhams Kuwaitu, Harvey Nichols v Saúdské Arábii. Následovala moje účast na módním veletrhu v Dubaji a najednou se Talabaya dostala na mnoho míst v arabském světě. Byl to až neuvěřitelný úspěch, protože normálně musíte na veletrhy jezdit pravidelně i několik let, než se tam vaší značce podaří prorazit.  

Kde všude máte obchody?

V Praze, ale mám zastoupení v Rijádu v Saúdské Arábii. Kvůli pandemii jsem musela zavřít pobočku v New Yorku a v Dubaji, kde bych to ráda znovu obnovila. Aktuálně ještě řeším Istanbul.

video

FreshStart: Učí Čechy, že kus umění nemusí stát stovky tisíc. A plakát z Ikea to rozhodně není

Díky společnosti 100ks, za níž stojí Jakub Svoboda, si na zeď může pověsit umělecké dílo prakticky kdokoliv. A žít jako v galerii. K podnikání Jakuba dovedla snaha zútulnit svůj byt. „Uvědomil jsem si, že jsem už opravdu hodně dospělý na to, abych měl doma prázdné stěny," říká v dalším dílu seriálu FreshStart. Chtěl dostat do svého života kus současného umění, ale zároveň na tom finančně nekrvácet. A tak se zrodil nápad na digitální tisk děl lokálních tvůrců současnosti. Ve spolupráci s kurátory v 100ks vybírají umělce, jejichž díla poté tisknou, jak již sám název vypovídá, stokrát. 

Přečíst článek

Kdo je vaše typická zákaznice? 

Většina mých klientek je ve věku třicet plus. Mám i klientky, kterým je přes sedmdesát. Ale když bych to vzala na národy, tak je to nejčastěji Češka, pak žena ze Středního východu nejčastěji z Dubaje a Saúdské Arábie.

Jaké jsou rozdíly při provozu obchodu u nás a na Blízkém východě?

Nedokážu to porovnat, protože já vždycky zabalila zboží, poslala ho do obchodů a oni to tam prodávali. Tady dělám všechno a hlavně péči o klientky. Věřím tomu, že bych tohle mohla vybudovat i v zahraničí, ale nejdříve je potřeba dát o sobě vědět přes obchody. Arabky jsou zvyklé například na svatební šaty od designéra. Já musím zajistit, aby se o mně dozvěděly.

Supreme

Móda ulice za miliardy. Mikina za tisíce eur je taky výnosná investice

Když se prochází londýnským obchodním domem Selfridges nebo Dubai Mall ve Spojených arabských emirátech, upoutá Středoevropana na první pohled jedna zvláštnost: velká část lidí, kteří nakupují v těchto top obchoďácích světa, nosí teplákové soupravy a tenisky. Jde často o produkty slavných fashion brandů jako Gucci či Louis Vuitton. Svět se mění a ani svět módy nezůstává na místě. Proměnil se, nabízí oblečení ulice. Proč se tak stalo, kolik stojí třeba takové tenisky Gucci a lze na tom i nějak vydělat?

Přečíst článek

Další díly seriálu FreshStart sledujte zde 

Vyjednávač Radim Pařík v seriálu FreshStart
video

FreshStart: Při jednání je nejdůležitější poslední dojem, ten přetrvá, tvrdí profesionální vyjednavač Radim Pařík

„Vyjednávání není žádná pocitová magie u táborového ohně, ale opravdový hard skill,“ říká profesionální vyjednavač a prezident Asociace vyjednavačů Radim Pařík. V rozhovoru se s námi podělil o několik užitečných rad, které se hodí nejen do byznysu, ale i do každodenního života.

Přečíst článek

video

FreshStart: Od chemoterapie po byznys s kolagenem. Pinky Protein se zrodila ze zoufalství a potřeby

Před pěti lety jí zjistili rakovinu prsu a podstoupila drastickou léčbu. Chemoterapie ji připravila o vlasy. A také o chuť k jídlu. Ke každému soustu se musela Katya Tsvetanova Gogeva přemáhat. Byla ráda, když zvládla pár lžic proteinu s vodou k snídani. Nad nemocí ale zvítězila. A nyní Katy z pozice zakladatelky Pinky Protein, výrobce přírodního proteinu, pomáhá onkologickým pacientkám i ostatním ženám, které chtějí vést zdravý život, s detoxikací těla a výživou.

Přečíst článek

Reklama

Související

Ropa, ilustrační foto

Saúdové zvýší těžbu ropy, pokud by její cena měla pod tíhou ruských sankcí výrazně růst

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme