FreshStart: Z vlastní potřeby vyvinuli aplikaci Nekrachni. Generaci Z pomáhají finančně dospět
Nápad na aplikaci vzešel z běžného života. „Uvědomila jsem si, že se musím odstěhovat od rodičů, a platit si všechno sama, ale nevěděla jsem jak na to,“ říká spoluzakladatelka projektu Nekrachni Maria Šimůnková. Se spolužákem Jakubem Rychlým vytvořili výukové plány pro školy, ze kterých se později vyvinula mobilní aplikace.
Všechno to začalo v posledním ročníku střední školy, kdy se Maria s Jakubem seznámili a přemýšleli nad tím, jaká témata pálí lidi jejich věku. „Celou střední školu jsem si říkala, že se těším, až vypadnu z domu a budu moct bydlet sama v Praze. Ale potom mi začalo postupně docházet, že se budu sama starat o jídlo, o finance, budu se muset naučit prát a podobně“, vzpomíná Maria.
Hlavním cílem je generace Z
Člověk se toho hodně naučí podle návodu, ale na spravování financí žádný neexistuje. Hlavní motivací pro tuhle zapálenou dvojici studentů bylo přiblížit téma financí jejich vrstevníkům, tedy generaci Z. „Přinášíme tato témata prakticky a srozumitelně, abychom se jich nemuseli bát,“ dodává Maria.
Za brněnskou značkou Pura Vida stojí majitelky Petra Buchtová Němečková a Petra Bartoňková alias Petruccya. Firma získala svůj název z kostarického pozdravu. „Jsme takoví ambasadoři dobré nálady v Česku. Vyrábíme oblečení, které dodává sebevědomí a dobrou náladu pro holky a nově i pro kluky,“ říká Petruccya. Jejich pestrobarevné vzory nepřehlédnete. Začaly sice jen s legínami na běhání, ale postupem času rozšířily sortiment o sportovní podprsenky, mikiny, trička nebo třeba kabáty.FreshStart: V Pura Vida dělají módu jinak. Zvesela
Newstream TV
Začali s výukovými materiály a postupně se dostali k vývoji aplikace. Jejich cílovou skupinu tvoří lidé od patnácti let, respektive od věku, kdy mohou mít první brigádu. „Píšou nám ale i lidé, kterým je dvacet osm. Takže ta horní hranice je rozvolněná,“ tvrdí Maria.
Verze pro školy i veřejnost
Momentálně mají dvě verze aplikace – pro školy a pro veřejnost. Ta pro školy je čistě doplňkem k výukovým tématům. Testuje znalosti a dovednosti žáků z týdenních lekcí. Druhá verze pro veřejnost slouží jako průvodce dospělým životem v kapse.
Kryštof Kněžínek je zakladatel marketingové agentury Notigo, spoluzakladatel firmy AutosEU a také vysokoškolský student. Vymyslel platformu FreshStart, skrze kterou začínajícím podnikatelům předává informace a tipy z byznysového světa. „Některé věci mě štvou, ale je to náplň mého života,“ přiznává. V rozhovoru dále popisuje svůj time management nebo způsob, jakým vyjednává s klienty.FreshStart s jeho zakladatelem Kryštofem Kněžínkem: Peníze jsou prostředkem ke svobodě
Newstream TV
„Bereme to tak, že když jste v mladém věku mezi patnácti až šestadvaceti, děláte v životě hodně různých věcí a dostáváte se tak do různých levelů,“ vysvětluje Maria. Nejdříve si najdete první brigádu, potom se odstěhujete od rodičů a řešíte první práci.
Všechny tyto úkony vidí tvůrci aplikace jako různé úrovně života neboli levely. Když se uživatel dostane na nový životní level, tak se změní obsah aplikace. Každé stádium mladého dospělého života obsahuje vlastní výzvy. Nekrachni poskytuje návod, jak na ně, tvrdí tvůrci.
Eva Čejková založila komunitu Ženy s.r.o., ze které před pár lety vyčlenila startup Testuj.to. Ten se stal prvním startupem, do kterého investovala Heureka Group. Díky jeho softwaru lze testovat snad všechno. Dnes jej využívají různá média. Testery se mohou stát i běžní zákazníci, stačí se registrovat. A zájem je opravdu velký. „Jsem za to moc ráda. Uživatelské recenze jsou objektivní zpětnou vazbou, pro spolupracující subjekty jde o čistý sběr názorů z trhu,“ říká v další epizodě projektu FreshStart Eva Čejková.FreshStart: Musíš hořet, abys mohl zapalovat, říká podnikatelka Eva Čejková
Newstream TV
Tým Nekrachni se snaží své publikum vzdělávat. „Přijde mi ale, že lidé často zapomínají na určitou kyberbezpečnost spojenou s financemi. Člověk může jednoduše přijít o peníze, když například vyzkouší nějaký free trial a zapomene ho ukončit,“ upozorňuje Maria.
Sice na tom Česko není s finanční gramotností v evropském průměru nejhůř, ale moc dobře si podle Šimůnkové nevede. Lidem v Česku podle ní chybí kompetence pro finanční zdraví, především kritické myšlení, což je spojené i s nedostatečnou výukou finanční gramotnosti na českých školách. A mladí lidé mají z financí respekt. „To je sice super, ale na druhou stranu je fajn se o nich pobavit nebo přiznat, že něco nevíte a máte problém. Hlavní chyba je v nedostatečné komunikaci,“ říká.
Podívejte se na další díly seriálu FresStart zde:
Inovativní vzhled hasicího přístroje Amplla doplňuje jeho multifunkčnost. Architekt Přemysl Kokeš přišel s nápadem na hasicí přístroj, který si budete chtít doma dokonce vystavit. Kulatý, placatý a barevný rescue point sklízí úspěchy i na designových soutěžích jako je například prestižní International Forum Design Award, kde získal zlato. „Velice mě potěšila česká cena hasičů Zlatý plamen, protože to není za design, ale od odborníků na požáry, kteří ocenili naše uvažování,“ říká Kokeš v další epizodě projektu FreshStart.FreshStart: Hasičák, který si doma vystavíte, sklízí ceny od designérů i hasičů
Newstream TV