Krteček, Brno i samoobslužná zmrzlinárna. Nádraží v Lipsku je světový unikát
Lipské nádraží má řadu rekordů. S více než 83 tisíci čtverečními metry je největším evropským nádražím, co se týče plochy obchodní, je dokonce největším nádražím na světě. V současnosti lze lipské nádraží navštívit i díky německé měsíční vlakové jízdence, která stojí 49 eur a mohou si ji koupit i Češi. Jak nádraží vypadá a co na něm najdete? Podívejte se na video i fotogalerii, kde objevíte i Krtečka nebo aktuální pochvalu Brnu.
Lipské nádraží (Leipzig Hauptbahnhof) je jedním z nejvýznamnějších dopravních uzlů Německa a je známé svou impozantní velikostí, historií a moderními prvky, které symbolizují dynamický vývoj města Lipska.
Podívejte se, co dnes nabízí Lipské nádraží 👇
Lipské nádraží bylo otevřeno 4. prosince 1915, po více než šesti letech plánování a výstavby. Nahradilo čtyři menší nádraží, která byla rozprostřena po celém městě, a spojilo je do jednoho centrálního místa. Samotné nádraží je považováno za architektonický skvost, který představuje secesní a neoklasicistní prvky.
V průběhu druhé světové války utrpělo nádraží vážné škody, ale bylo obnoveno a modernizováno v poválečných letech. V 60. letech 20. století prošlo nádraží dalšími významnými rekonstrukcemi, které zahrnovaly elektrifikaci kolejí a zlepšení infrastruktury.
Dlouhodobě nábřeží Edvarda Beneše pod pražskou Letnou patří spíš autům či kotvícím lodím, nikoliv lidem. A to je podle architektů Miroslava Krátkého a Tomáše Jana Cieśly (Archicraft) škoda. Cílem jejich iniciativy je znovu přivést do těchto atraktivních míst život.FOTOGALERIE: I tak by to mohlo vypadat nábřeží pod Letnou. Auta by měli nahradit lidé
Reality
150 tisíc cestujících denně
V současné době je Lipské nádraží důležitým dopravním uzlem, kterým procházejí linky městské, regionální a dálkové dopravy, včetně vysokorychlostních vlaků ICE. Každý den odsud vyrazí více než tisíc vlaků a obslouží více než 150 tisíc cestujících.
V roce 2022 prošlo nádraží rozsáhlou modernizací, která zahrnovala rekonstrukci kolejí, modernizaci signalizační techniky a zlepšení přístupu pro osoby s omezenou schopností pohybu.
Lipské nádraží je dnes také oblíbenou turistickou atrakcí. Nabízí návštěvníkům nejen možnost cestování, ale také širokou škálu obchodů, restaurací a dalších služeb, které se nachází v nákupním centru.
Tato ikonická stavba je tedy nejen zásadní pro dopravní infrastrukturu Lipska a celého Německa, ale je také důležitým kulturním a historickým památníkem, který odráží měnící se tvář města a země. Lipské nádraží je skutečně místem, kde se setkává historie s modernou dobou.
Situace na realitním trhu se brzo překlopí do ekonomického kolapsu, jaký jsme v Česku nezažili třicet let. Vyplývá to z poznatků firem pohybujících se na trhu. Co k takovému závěru vede? Mnoho společností, developerů, si před pár lety napůjčovaly v součtu miliardy korun za nízké úroky. Jenže dva roky se Česko pere s nejvyšší inflací v celé Evropské unii. Takzvaná dobrá zpráva, že v Česku klesla po dvou letech inflace v červnu pod deset procent, na „pouhých“ 9,7 procenta, na tom nic nemění.Dalibor Martínek: Český realitní trh stojí před kolapsem. Miliardy půjčených korun nedokážou investoři splácet
Názory
Majitel dopravní společnosti RegioJet Radim Jančura koupil v době covidu hotel v rakouských Alpách. V loňském roce k němu přikoupil ještě druhý. Jak se mu jeho hoteliérská branže rozvíjí? „Pro mě je to jakýsi koníček,“ říká Jančura v rozhovoru pro newstream.cz. Jeden z hotelů v současnosti prochází rozsáhlou rekonstrukcí, nákup dalšího hotelu je zatím ve hvězdách. Jančura si prostě osahává nový byznysový prostor. Mezitím rozvíjí oblast svého hlavního zájmu, dopravu. A na podzim chystá novou železniční linku na Ukrajinu.Jančura: V našich hotelech v Rakousku si Češi sami čepují a platí bez obsluhy. A já jim věřím
Leaders