Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Auta nechceme. Pařížané odhlasovali zákaz vjezdu do dalších stovek ulic

Paříž
ČTK
 ČTK

Obyvatelé Paříže se v referendu vyslovili pro zákaz vjezdu aut do dalších 500 ulic města. Pro rozšíření pěších zón podle oficiálních výsledků hlasovalo necelých 66 procent lidí, třetina byla proti. Referenda, které pořádalo město, se ale zúčastnily jen čtyři procenta z téměř 1,4 milionu registrovaných voličů, píší agentury Reuters a DPA.

Dalších 500 ulic, kam budou mít auta vjezd zakázán, zvýší celkový počet takzvaných „zelených plic“ města na téměř 700 z celkem více než 6000 ulic. V některých případech mají auta zákaz vjezdu zejména v blízkosti škol. Ve velké části města platí omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině a v centru je nyní zóna, kudy auta nesmí projet vůbec.

Nynější referendum by z Paříže mohlo v příštích letech odstranit dalších 10 tisíc parkovacích míst a doplnit tak 10 tisíc již zrušených míst z roku 2020. O tom, které ulice se stanou pěšími zónami, se nyní bude rozhodovat na místní úrovni. V každé z 20 městských čtvrtí jich bude pravděpodobně 25.

Malá volební účast

Šlo o třetí podobný plebiscit v Paříži v posledních třech letech. Předloni francouzská metropole zakázala elektrické koloběžky a minulý rok ztrojnásobila poplatky za parkování pro velká SUV. Voličská účast v obou případech byla velmi nízká, stejně jako minulou neděli.

Podle údajů pařížské radnice se osobní doprava ve městě snížila od doby, kdy se vedení francouzského hlavního města ujali na přelomu století socialisté, o více než polovinu.

BYD

Smrtící úder pro spalovací motory? Nový elektromobil od BYD se nabije za pár minut

Dlouhá doba nabíjení. To byl a je jeden z argumentů milovníků aut se spalovacím motorem, proč si nekupovat elektromobil. Rozmetat by jej mohla čínská automobilka BYD. Ta oznámila, že její připravovaný elektrický sedan Han L, který v současné době testuje, se dokáže plně nabít za přibližně stejnou dobu, která je potřeba k dotankování plné nádrže.

Přečíst článek

Pravicová opozice varovala, že uzavírky silnic mohou omezit obchodníky i záchrannou službu. Pokud opozice v Paříži vyhraje volby, které se konají příští rok, mohla by se přeměna ulic na pěší zóny dostat na okraj zájmu.

Pokud jde o zelenou infrastrukturu, Paříž navzdory nedávným změnám za ostatními evropskými hlavními městy zaostává. Soukromé zahrady, parky, ulice lemované stromy, vodní plochy a mokřady zde podle Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) tvoří pouze 26 procent rozlohy; průměr je 41 procent.

Související

Paříž bude od řidičů SUV vybírat vyšší parkovací poplatky kvůli znečištění

Paříž si došlápne na řidiče SUV. Bude od nich vybírat vyšší parkovací poplatky kvůli znečištění

Přečíst článek
Nový elektromobil Lexus RZ1

Už žádný volant. Nový elektromobil Lexus RZ nabídne knipl a manuální řazení

Přečíst článek
Doporučujeme