Čína chce, aby Brusel zrušil chystaná předběžná cla na její elektromobily
Čína chce, aby Evropská unie do 4. července rozhodla o zrušení předběžných cel na čínské elektromobily. Píše o tom čínský státní deník Global Times poté, co se obě země dohodly na nových obchodních jednáních. Předběžná cla EU ve výši až 38,1 procenta na dovážené čínské elektrovozy mají začít platit právě 4. července a navrhla je v polovině června Evropská komise. Mezitím Brusel vyšetřuje to, co podle něj představuje nadměrné a nespravedlivé dotace pro čínské výrobce elektromobilů.
Čína opakovaně vyzvala Evropskou unii ke zrušení cel a vyjádřila ochotu jednat. Peking se nechce zaplést do další celní války, protože ho stále tíží americká cla, která na jeho zboží uvalila administrativa bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Tvrdí, že pokud by k celní válce došlo, podnikne všechny kroky na ochranu čínských firem.
Obě strany se dohodly na obnovení jednání o clech po sobotním telefonátu mezi komisařem EU Valdisem Dombrovskisem a čínským ministrem obchodu Wangem Wen-tchaem. Ten se uskutečnil během návštěvy německého ministra hospodářství Roberta Habecka v Číně. Habeck podle agentury Reuters uvedl, že dveře k diskusi jsou "otevřené".
Dodatečná prozatímní cla, která chce Evropská unie zavést na dovoz elektromobilů z Číny, by mohla zpomalit dosažení cíle sedmadvacítky výrazně snížit emise CO2. Opatření totiž sníží dostupnost bateriových automobilů, aniž by zabránilo v zaplavení trhu čínskými produkty. Dospěla k tomu analýza, kterou ve středu zveřejnila nizozemská banka ING.EU to opět příliš nedomyslela. Cla na čínská elektroauta ohrozí snahu snižovat emise CO2
Zprávy z firem
Protiopatření Číny
Nejlepším výsledkem jednání bude, když EU zruší své rozhodnutí o clech před 4. červencem, napsal v neděli pozdě večer Global Times s odvoláním na pozorovatele. Přibývající protekcionistické kroky EU vyvolávají protiopatření ze strany Číny. Eskalace obchodních třenic by vedla pouze ke "ztrátám" pro obě strany, uvedl list.
Předběžná cla mají platit do 2. listopadu, kdy Komise vyšetřování dokončí a učiní konečné rozhodnutí ohledně zavedení dodatečných cel. Ta podle Reuters obvykle platí pět let. EU z Číny loni nakoupila elektromobily za 9,7 miliardy eur, tedy v přepočtu 242 miliard korun.
Válka automobilek pokračuje. Ty čínské nyní vyzvaly Peking, aby uvalil dovozní cla ve výši 25 procent na rivaly z EU, uvedl server BBC. Chtějí tím reagovat na fakt, že se Evropa připravuje na zavedení předběžných cel až 38,1 procenta na dovoz čínských automobilů. Opatření by se dle BBC zaměřila na automobily z EU s velkými benzinovými motory.Hra o cla. Čína spřádá plány na odvetu a hrozí evropským automobilkám
Zprávy z firem
Slovenská ministryně hospodářství Denisa Saková podepsala investiční smlouvu s konsorciem čínské firmy Gotion High-tech a slovenského InoBatu o výstavbě továrny na baterie pro elektromobily na jihu Slovenska. Investice dosáhne 1,23 miliardy eur (30,5 miliardy korun) a stát ji podpoří pobídkami v objemu 214 milionů eur (5,3 miliardy korun), řekla novinářům Saková.I Slováci se vytasili s obří investicí. Číňané jim postaví gigafactory za desítky miliard
Zprávy z firem