Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Do Prahy se po 50 letech vrátí trolejbusy. Trať do Čakovic vyjde na 300 milionů

Trolejbus na dobíjecí stanici v Praze na Palmovce
Harold / Creative Commons / CC BY-SA 3.0

Téměř přesně po půl století se do Prahy vrátí plnohodnotný provoz trolejbusů. Jezdit budou po nové jedenáctikilometrové trati mezi Palmovkou, Prosekem a Čakovicemi. Její stavba, která vyjde pražský Dopravní podnik na 283,7 milionu korun, začala dnes.

Reklama

Trolejbusy v minulosti jezdily po hlavním městě desítky let – od roku 1936 do srpna 1972 a v roce 2010 se na vinohradské Orionce dočkaly i svého památníku.

Po nové trati bude jezdit trolejbusová linka číslo 58, která nahradí stávající autobusovou linku číslo 140. „Navracíme trolejbusový provoz do pražských ulic," řekl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady Dopravního podniku Adam Scheinherr (Praha Sobě) s tím, že podnik chystá v elektrifikaci linek pokračovat.

Podívejte se ve fotogalerii, jaké trolejbusy jezdily po Praze v minulosti.

Reklama

Výstavba trati bude trvat deset měsíců

Stavbu trolejového vedení pro trolejbusovou linku zajišťuje pro dopravní podnik sdružení firem Elektrizace Praha a OHLA Ž.S. Výstavba trolejbusové trati by měla trvat asi deset měsíců. Při výstavbě podnik využije již vybudované asi kilometr dlouhé vedení v Prosecké ulici. Nové vedení vznikne mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice.

Trolejbusy budou z trolejí napájeny asi polovinu trati, zbytek pojedou na baterii. „Doplnění baterií do trolejbusů přináší nejudržitelnější formu elektromobility pro města typu Prahy,“ uvedl technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.

Veřejná doprava v Londýně

Nejhorší doprava je v Londýně, Praha je 82. z tisíce měst

Nářky řidičů, že doprava v jejich městě je určitě nejhorší na světě, jsou v jednom případě pravdivé. Tím městem je podle analýzy o dopravní vytíženosti měst, který sestavila společnost Inrix, Londýn. Britská metropole obsadila první místo jak v žebříčku celkového hodnocení dopravy, tak v délce průměrné doby, kterou řidiči letos strávili v zácpách. Praha se v prvém případě umístila na 82. místě, ve druhém pak na 110. příčce. Zatímco podle celkového hodnocení je Praha nejhorší v Česku, v délce času v kolonách ji předstihl Hradec Králové.

Přečíst článek

Provoz na lince budou zajišťovat nové trolejbusy. Dopravní podnik vypsal loni veřejnou zakázku na dodávku 15 kloubových bateriových trolejbusů. Vítěz tendru by měl být podle Scheinherra známý v následujících dnech. Podle Šurovského ovlivní dodávka vozů termín zahájení provozu nové linky 58.

V lokalitě jezdila trolejbusová linka od roku 1952 do roku 1965, uvedl Šurovský. Trať tehdejší trolejbusové linky začínala v zastávce U Kříže a vedla Proseckou ulicí přes Krocínku k nádraží v Čakovicích. Podle něj sloužila především k přepravě dělníků do továren. Od roku 2018 byla částečná trolejbusová linka s číslem 58, spojující Palmovku a Letňany, ve zkušebním provozu a většinu trasy vůz poháněly baterie.

Praha chystá elektrifikaci i dalších linek

tramvaj, Brno, hromadná doprava

Veřejná doprava může kvůli energetické krizi zdražit až o desítky procent

Městské dopravní podniky po celé zemi se potýkají s rostoucími cenami energií, zejména pak elektřiny a ropy, ale pochopitelně také plynu. Třeba pro pražský dopravní podnik znamenají zdražující elektřina a vyšší ceny ropy náklady navíc za zhruba 700 milionů korun. Zdražují totiž paliva, ale také třeba napájení tramvají. 

Přečíst článek

Praha spolu s DPP chystá elektrifikaci také dalších linek. Trolejbusy by měly jezdit například na lince 119 na letiště v Ruzyni. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Dopravního podniku Petra Witowského se nyní soutěží dodavatel vozů pro zajištění provozu na trati. Elektřinou poháněné vozy by měly jezdit i na linkách 131, 134, 137, 176 a 191.

První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz v roce 1972. V dalších velkých městech České republiky se trolejbusy udržely dodnes. Nejvíce jich jezdí v Brně a Plzni, která má k dispozici téměř stovku vozidel, nejméně linek je v Mariánských Lázních. Celkem v Česku jezdí trolejbusy ve 14 městech.

Radim Jančura, šéf RegioJet

Jančura otevřel hotel v rakouských Alpách

Český podnikatel a zakladatel společnost RegioJet Radim Jančura loni koupil hotel v Rakousku. Přímo na sjezdovce v nadmořské výšce 2300 metrů na dohled nejvyššího vrcholu Grossglockner nabídne 100 lůžek.

Přečíst článek

býk vs. medvěd

Kdo je superinvestor? Sledujte Investiční výzvu 2022!

Bitcoin, zlato nebo Tesla? Zasoutěžte si v Investiční výzvě 2022! Investujeme virtuálních sto tisíc korun na tři měsíce. Hlásit se lze do 20. ledna s hashtagem #investicnivyzva.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme