Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

EU chystá výrazně vyšší cla na čínská elektroauta. Pro Česko to není dobrá zpráva

EU chystá výrazně vyšší cla na čínská elektroauta. Pro Česko to není dobrá zpráva
Profimedia
 nst
nst

Evropská unie od první poloviny příštího měsíce výrazně navýší cla na čínská elektroauta, až do výše přesahující 38 procent. EU tak činí na základě prověrky systému dotování výroby čínských elektroaut, kterou zahájila loni. Čína už uvedla, že podnikne odvetné kroky. Akcie firem čínského segmentu výroby elektroaut se v reakci propadají. Například akcie automobilek Geely a Xpeng klesají o osm procent.

Reklama

Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila ve středu Evropská komise (EK). Vybírat by je začala patrně v červenci, a to pouze tehdy, že v jednáních s čínskými úřady v této záležitosti do té doby nenastane žádný průlom. 

Ceny čínských elektromobilů jsou v důsledku státních subvencí zhruba o 20 procent nižší než u modelů vyrobených v EU. Hrozí proto podle předsedkyně EK Ursuly von der Leyenové, že čínské elektromobily zaplaví trh.

Komise proto zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. Předběžně také stanovila individuální cla, která by v případě čínské automobilky BYD činila 17,4 procenta, u automobilky Geely 20 procent a u automobilky SAIC pak 38,1 procenta.

Čínské ministerstvo zahraničí vyšetřování kritizovalo a označilo je za protekcionismus. Mluvčí ministerstva Lin Ťien už dříve uvedla, že Čína nebude nečinně přihlížet a bude hájit své zájmy.

Reklama

„Evropské automobilky musí dodržovat stále striktnější emisní normy. Zároveň EU v rámci zelené agendy tlačí na dotační podporu elektroaut, v jejichž výrobě jsou ovšem globálně úspěšné spíše čínské či americké automobilky, nikoli ty evropské. Hrozí tedy, že levná čínská elektroauta zaplaví evropský trh a ohrozí samotnou existenci některých evropských automobilek. A právě proto EU uvalí dodatečná cla na čínská elektroauta nad stávající úrovní deseti procent,“ vysvětluje ekonom Lukáš Kovanda. Opatření má vstoupit v platnost letos 4. července.

Německá automobilka Volkswagen v rámci úsporného programu dočasně pozastavila nábor nových zaměstnanců v řadě německých závodů

Volkswagen potrápí invaze levných aut z Číny. Koncern čeká pomalejší růst tržeb

Akcie Volkswagenu klesly poté, co automobilka uvedla, že růst tržeb se letos zpomalí z 15 na 5 procent. Koncern, do kterého patří i mladoboleslavská Škoda Auto, sníží pětiletý plán výdajů do roku 2029 o 10 miliard korun, píše Bloomberg. Automobilový koncern se podle agentury potýká s klesající poptávkou po elektrických vozidlech a sílící konkurencí.

Přečíst článek

Český autoland se zatřese

Brusel dodatečnými cly ale riskuje střet s Berlínem. Tomu se totiž dodatečná cla na čínská elektroauta nezamlouvají.

Představitelé automobilek BMW, Mercedes nebo Volkswagen chystané opatření kritizují, protože se obávají odvetných opatření ze strany Číny. Podle odhadů banky HSBC vytvářejí němečtí výrobci automobilů 20 až 23 procent svých globálních zisků právě v Číně. Navíc významná část automobilů dovážených do EU z Číny pochází od evropských výrobců.

„Reakce a následky by mohly spustit obchodní válku, která by byla pro region zničující. Je totiž silně závislý na dodavatelských řetězcích ovládaných Čínou,“ řekl agentuře Reuters analytik automobilového průmyslu Will Roberts ze společnosti Rho Motion.

Německý kancléř Olaf Scholz se o víkendu nechal slyšet, že obchod mezi EU a Čínou by měl i nadále zůstat „volný a férový“.

„Scholz pochopitelně takto promlouvá kvůli obavě německých automobilek z čínské odvety. Německé automobilky v čele s Mercedesem, Porsche a BMW budou závažně tratit, pokud Čína – velevýznamné odbytiště – uvalí odvetná cla na jejich export do Říše středu,“ uvedl Kovanda a dodal: „Jestliže Německo takto hlasitě protestuje proti chystanému kroku Bruselu, je zjevné, že takový krok má značný potenciál poškodit německý průmysl. V tom případě tedy i ten český – a celou českou ekonomiku –, jenž je na něj celkem těsně navázaný.“

Čínský elektrický sedan BYD Seal

Evropa bojuje proti přílivu čínských elektromobilů. Marně. Evropané je milují

Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit své francouzské SUV s benzinovým pohonem za elektromobil, zvažovala modely od švédské značky Volvo a japonské značky Nissan. Dodatečná výbava u elektromobilů Volvo, kterou chtěla mít, by však příliš zatížila její rozpočet, zatímco elektromobily Nissan podle ní nenabízely nic, čím by ji uchvátily. Nakonec si tato obyvatelka dánské metropole Kodaň proto koupila malý SUV od čínské značky BYD, píše agentura AP.

Přečíst článek

VinFast se uchází o evropský trh

Po Číňanech chtějí zaplavit Evropu elektromobily i Vietnamci. Již mají unijní povolení

Nová konkurence pro evropské výrobce elektromobilů přichází z Vietnamu. Tamní výrobce elektromobilů, VinFast, chce ještě letos zahájit dodávky svých vozů do Evropy. Do konce roku na evropský trh dodá tři tisícovky svých vozů VF8.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme