Europoslanci dali zelenou plánům na zastavení čipového hladomoru v unii
Evropská unie by měla do konce desetiletí zdvojnásobit svůj podíl na světové výrobě polovodičů na 20 procent a zajistit několik desítek miliard eur investic do jejich podpory. Evropští poslanci schválili normu, jejímž cílem je snížit závislost EU na dovozu klíčových součástek pro elektroniku či automobilový průmysl z asijských zemí. V Evropě by díky ní měly vyrůst nové podniky a měla by předejít výpadku v jejich dodávkách.
Návrh, jehož podobu již na jaře dohodli zástupci EP s členskými státy, podpořila výrazná většina 587 poslanců z 635 přítomných.
Evropské výrobce elektroniky či automobilů začal v posledních dvou letech v souvislosti s pandemií COVID-19 a prudkým růstem poptávky při následném hospodářském oživení trápit nedostatek polovodičů. Při jejich dovozu jsou evropské státy závislé především na Tchaj-wanu či dalších asijských zemích. Evropská unie se proto rozhodla přijít s plánem podpory tohoto odvětví, který je součástí širší strategie snižování závislosti na dovozu klíčových surovin a technologií.
Čínské úřady rozhodly o kontrolách množství galia a germania, které se ze země vyvezou. Podle agentury Reuters přitom jde o dvě velmi důležité chemické látky, které se využívají v elektromobilitě. Strach evropských automobilek z čínské konkurence tak dostal další rozměr.Čína vs. Evropa: 2:0. Asijská velmoc drží těžké trumfy v elektromobilitě. Galium a germanium
Trhy
„Evropa je připravena čelit budoucím výzvám v polovodičovém průmyslu, přičemž prioritou je strategická autonomie, bezpečnost a příznivé podnikatelské prostředí," řekl ke schválenému návrhu jeho rumunský zpravodaj Dan Nica ze socialistické frakce.
Podpora jeden bilion korun
Evropský blok hodlá na podporu vývoje a výroby čipů z veřejných i soukromých peněz zajistit 43 miliard eur (přes bilion korun). Někteří europoslanci požadovali větší objem peněz s odkazem na to, že vybudovat jeden podnik vyrábějící polovodiče vyjde podle odhadů až na 20 miliard. Část členských zemí však byla proti dalšímu zadlužování EU, a konečný kompromis proto počítá s touto částkou.
Celkem 3,3 miliardy eur mají pocházet přímo z unijního rozpočtu v rámci výzkumné iniciativy nazvané Čipy pro Evropu. Další peníze mají jít na podporu soukromých investic při výrobě čipů pro členské země. Unie chce v rámci dohodnutých pravidel také lépe monitorovat případný nedostatek polovodičů a efektivněji koordinovat reakci v krizových situacích.
Největší smluvní výrobce elektroniky na světě, tchajwanská společnost Foxconn, ruší plán na společný podnik s indickým konglomerátem Vedanta za 19,5 miliardy dolarů, v přepočtu 424 miliard korun. S odkazem na sdělení Foxconnu o tom informuje agentura Reuters, podle které krok tchajwanské firmy naruší plány premiéra Naréndry Módího na výrobu čipů v Indii.Čipy nebudou. Foxconn ruší mnohamiliardový plán na společný podnik s indickou Vedantou
Zprávy z firem
Největší japonská automobilka Toyota Motor v dubnu zvýšila celosvětovou výrobu meziročně o 13,8 procenta na 787 tisíc vozů, což je dubnový rekord. Za rekordním výsledkem je zlepšení dostupnosti mikročipů a také zotavení po pandemii covidu-19. Vyšší byl v dubnu také prodej vozidel, oznámila firma.Čipový hladomor skončil. Toyota v dubnu vyrobila rekordní počet aut
Zprávy z firem