Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Exprimátorka Krnáčová v podcastu: Městský okruh patří pod zem. Je chyba, že na Blanku nenavázala Vlasta

 nst
nst

Praha pokračování tunelu Blanka potřebuje, ale kde na něj vzít peníze? „Ať si o Pavlu Bémovi myslí, kdo chce, co chce, vždycky jsem ho obdivovala, že byl schopen prosadit tak významnou stavbu, jakou je Blanka. Zázrak. Od nové reprezentace očekávám, že naváže Vlastou,“ říká v druhém díle podcastu Marcely Fialkové Nekorektní dvojka na téma dopravy v Praze její bývalá primátorka Adriana Krnáčová.

Reklama

Praha se na stavbě tunelu Blanka podle Krnáčové vyčerpala, nejen finančně. Projekt provázela celá řada problémů a zdá se, že spor pražského magistrátu s Metrostavem je zřejmě asi ještě příliš čerstvý. Jinak si asi nejde vysvětlit, proč dosud nestojí její pokračování – tunel Vlasta. „Je to velká škoda, mělo se pokračovat, protože jde o zásadní stavbu nadřazeného dopravního skeletu v Praze,“ uvedla v podcastu Nekorektní dvojka Adriana Krnáčová, která byla v čase dokončování stavby tunelového komplexu Blanka primátorkou Prahy.

Nezapomenutelné jsou Krnáčové mediální výstupy v čase, kdy přívalové deště poškodily kabely v téměř dokončeném tunelu a protáhly tak jeho otevření o další měsíce. „Co asi Pražené nevědí, tak oni (Metrostav, pozn. red.) chtěli za to, že se problémové kabely vymění, dalších 1,8 miliardy korun. A to jsem řekla, že jim prostě nedáme. To byla absolutní drzost, zřejmě jim dosud tento postup vycházel. Už tak se z původních 28 miliard cena Blanky vyšplhala na 42 miliard korun. To je samozřejmě osud každé velké stavby, zvlášť, když ji staví veřejný sektor. Veřejná správa totiž neumí hospodárně stavět,“ říká v podcastu.

Dušan Kunovský, Central Group

Kunovský v podcastu Realitní Club: Investoři dnes už ani nechtějí byty pronajímat

Ceny nemovitostí, zastavené projekty, brutální odliv klientů, ale i neúměrně dlouhé stavební řízení. Nejen tato témata probírali moderátoři Petra Jansová a Dalibor Martínek v dalším podcastu Realitní Club s největším tuzemským developerem, zakladatelem a vlastníkem společnosti Central Group Dušanem Kunovským. 

Přečíst článek

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). „Pavlu Bémovi jsme vděční za to, že tu stavbu rozběhl. Ať si o něm myslí, kdo chce, co chce, vždycky jsem ho obdivovala, že v rámci struktury města byl schopen prosadit tak významnou stavbu. To hraničí se zázrakem. Uplynulo šest let od dokončení a dodneška nemáme pokračování,“ dodala Krnáčová.

Reklama

Tunel Vlasta má být prioritou

Hlavní prioritou by v nadcházejícím období podle ní měla být dostavba městského okruhu, tedy na Blanku navazující tunel Vlasta. Na tom se vzácně shodují pražští politici napříč stranami. Ve vzduchu ale zůstává viset otázka, kdo to zaplatí? A zdá se, že bez dohody s vládou tento vnitřní okruh prostě nevznikne. Praha na něj ve světle dalších velkých staveb typu metra D nemá peníze. 

Další zprávy týkající se Prahy čtěte zde:

V případě nové linky pražské podzemky Krnáčová upozornila na velmi pomalou přípravu a rychlost, která se logicky odráží i na narůstající ceně. „Dokumentace k ´déčku´ byla z naší strany připravená, takže současné vedení města mohlo začít s ražbou,“ připomněla exprimátorka.

Exprimátorka Krnáčová v podcastu: Fragmentace Prahy do 57 městských částí je úlet

Kdyby byla soutěž o nejvyšší počet politiků na obyvatele, Praha by obsadila čelní příčku. Na jednoho zastupitele v Praze připadá 1000 občanů, ve srovnatelně velké Varšavě je to čtyřnásobek, zaznělo v podcastu Marcely Fialkové Nekorektní dvojka, jehož hostem byla bývalá pražská primátorka Adriana Krnáčová.

Přečíst článek

Na dotaz, zda bylo rozumné přiklonit se k vlakové rychlodráze na Kladno a z Veleslavína dál do centra k nákladnému tunelovému řešení oproti variantě prodloužení metra na letiště, Krnáčová připomněla, že městské části mají velmi silné postavení. „V tomto případě městská část Praha 6 a Praha 7 odmítly vedení zdvojené vlakové tratě po povrchu, a proto se zvolila varianta, která byla o moc dražší. Takže pokud vůbec něco bude, tak budeme mít tunel vlaku vedle existujícího tunelu metra,“ dodala.

A co ještě v podcastu zaznělo? Třeba oblíbené téma cyklopruhů, na kterém se vyhraňují některé kandidující opoziční strany vůči politice současné koalice v Praze. Krnáčová to okomentovala tak, že jako prioritní musí být nadřazený dopravní skelet, aby se cyklisté nemíchali v automobilové dopravě.

Petr Hlaváček, Dalibor Martínek a Petra Jansová

Petr Hlaváček v podcastu Realitní Club: Ne všichni developeři umějí stavět. Tlačí jen zisk

Toho, že možná v blížících se komunálních volbách neuspěje, se pražský radní pro územní rozvoj za TOP 09 a nynější lídr pražské kandidátky STAN Petr Hlaváček nebojí. Má údajně spoustu možností. Neobává se ani o kontinuitu projektů, které započal, ať už jde o Vltavskou filharmonii, Pražský okruh nebo výstavbu pod taktovkou Pražské developerské společnosti. Co by ale Praha podle něj potřebovala, je efektivní státní správa.

Přečíst článek

„Až uvidím malé děti, které jezdí po cyklopruzích do školy, teprve pak budu cyklopruhy považovat za bezpečné. Dosud tam ale žádné malé děti nevidím. Je to samozřejmě dáno tím, na jakých místech a na jakých silnicích ty cyklopruhy jsou. Jezdit po Praze na kole, na to je třeba hodně odvahy.“

„Zhovadilé“ řešení rekonstrukce Václaváku

Dalším bolavým tématem Prahy je parkování. Ve srovnání s Vídní podle Krnáčové česká metropole v této kategorii absolutně propadá. Ve Vídni i dalších evropských městech je v centru velké množství podzemních parkovišť – jak pro rezidenty, tak pro návštěvníky. „Díky tomu si mohli Rakušané dovolit udělat z Mariahilfer Strasse pěší zónu. V Praze, když jsme připravovali rekonstrukci Václavského náměstí, které je ideální pro vytvoření velkého podzemního parkoviště, to neprošlo kvůli podobě vjezdů do podzemí. To je úplně zhovadilé,“ říká Krnáčová.

„Vydláždění Václavského náměstí a osazení několika stromů? To nepovažuji za rekonstrukci. To, co jsme připravili my, byla šance vytvořit v centru velké parkoviště pro rezidenty. Neudělalo se to, protože se rozhodlo jinak. Podle mého názoru špatně,“ uzavřela debatu k dopravě v Praze Krnáčová.

Ondřej Boháč, ředitel IPR

Šéf pražských plánovačů: Praha potřebuje dát peníze jinam. Na financování metra by se měl podílet i stát

„Všichni si říkají, Praha je bohatá, ta si všechno postaví sama, ale my potřebujeme dát ty peníze jinam,“ říká ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Praha Ondřej Boháč v druhém díle podcastové série Realitní Club. Celou epizodu si poslechněte v pondělí na newstream.cz a v podcastových aplikacích.

Přečíst článek

Tři díly předvolebního speciálu nového podcastu Nekorektní dvojka ředitelky mezinárodní developerské skupiny UDI Group Marcely Fialkové s bývalou primátorkou Prahy Adrianou Krnáčovou najdete tento týden v pondělí, ve středu a v pátek na streamovacích platformách a na webu Newstream.

Pondělní Nekorektní dvojka se věnovala možnostem a limitům ve správě města samotného, středeční dopravě a dopravní infrastruktuře Prahy a v pátek se speciál zaměří na stagnující rozvoj hlavního města a bude se také věnovat aktuální kauze Dozimetr.

Další podcasty z produkce Newstreamu poslouchejte zde

Zdeněk Hřib, primátor, politik, Petr Hlaváček, náměstek primátora, Jan Čižinský, starosta

David Ondráčka: Komunální volby. O čem by se mělo mluvit, nejen v Praze

Komunální volby jsou před námi. Bývalý šéf české Transparency International David Ondráčka ve svém komentáři popisuje několik témat, o kterých by rád slyšel debatu politiků v Praze, ale platí to stejně třeba pro Ostravu, Brno nebo Plzeň.

Přečíst článek

Reklama

Související

Natáčení podcastu s Ondřejem Boháčem.

Šéf pražských plánovačů: Ke zrychlení nemohlo dojít. Stavební zákon neřeší územní plánování

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme