Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Fialův kabinet zařízl Zemanův kanál

Fialův kabinet zařízl Zemanův kanál
ČTK
 ČTK

Vláda ve středu zrušila územní rezervy pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe. Informovali o tom vládní Piráti a potvrdil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zrušení územní ochrany budoucí trasy kanálu fakticky znamená konec tohoto projektu, který prosazoval prezident Miloš Zeman. Vládní koalice se ke zrušení kanálu zavázala v programovém prohlášení.

Reklama

„Teď jsme schválili vyjmutí územní rezervy pro celé spojení Dunaj-Odra-Labe a zrušili řadu souvisejících historických usnesení vlád,” napsal Kupka. Uvedl, že současná vláda nedala na přípravu kanálu ani korunu, celý projekt označil za nesmyslný.

Od začátku mrtvý projekt

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) uvedl, že kanál je po dnešním rozhodnutí vlády mrtvý projekt. „Projekt není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím,” uvedl. Zdůraznil, že uvolněné pozemky bude možné využít pro smysluplný rozvoj obcí.

Kontejnerová loď, ilustrační foto

Lodní přepravci trhají rekordy v ziscích i na burze, malé firmy pláčou

Situace, která panuje na trhu s lodní přepravou, tj. přetížené přístavy a malá přepravní kapacita, se ani letos nezlepší. Vše nasvědčuje tomu, že její ceny dál porostou. Přepravce tak čeká další bohatý rok a na výrobce, obchodníky i koncového zákazníka jen další extra náklady. „Zneužívají našeho zoufalství,“ lkají menší firmy nad přístupem nákladních lodních dopravců.

Přečíst článek

Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Dnešní rozhodnutí kabinetu znamená, že se území odblokuje. Už dříve se pro tento krok vyslovily obce v trase kanálu, které územní rezervy označovaly za brzdu svého rozvoje.

Reklama

Dnešní rozhodnutí vlády se netýká možných úprav toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici ČR/Německo a toku Vltavy v úseku Mělník - Praha - České Budějovice.

Podle studie proveditelnosti zpracované předchozím kabinetem Andreje Babiše (ANO) měl projekt vyjít téměř na 586 miliard korun. Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítali, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.

Maersk sestoupil z trůnu největšího dopravce

Vysoká sázka na palivo budoucnosti. Maersk bude vyrábět zelený metanol ve Španělsku

Společnost Maersk plánuje do roku 2030 vyrábět ve Španělsku až dva miliony tun e-metanolu ročně. Chce jím zásobovat svou flotilu nákladních lodí a snížit tak svou uhlíkovou stopu, napsala agentura Reuters s odkazem na sdělení dánského námořního dopravce.

Přečíst článek

Reklama

Související

Ceremoniální akt svěšení prezidentské standarty zakončil o půlnoci na 9. března 2023 mandát prezidenta Miloše Zemana. Následně na znamení neobsazenosti prezidentského úřadu byla uzavřena Brána gigantů Pražského hradu (na snímku).

Česko je na pár hodin bez prezidenta. Zemanův mandát skončil, brána Hradu se za volání „Konečně!“ zavřela

Přečíst článek
Guvernér ČNB Aleš Michl: Máme nejpřísnější měnovou politiku za 20 let, peníze se stahují z ekonomiky

Guvernér ČNB Aleš Michl: Máme nejpřísnější měnovou politiku za 20 let, peníze se stahují z ekonomiky

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme