Londýn přitvrdil. Do celého města mohou starší auta jen za ekologický poplatek
Na téměř celý Londýn zahrnující i okrajové oblasti, kde žije přes pět milionů lidí, se dnes rozšířila zóna, do níž budou mít vjezd povolena auta nesplňující emisní podmínky pouze za poplatek. Další zpřísnění snah o bezemisní město na Temži vyvolalo kritiku, podle níž to sníží životní úroveň Londýňanů.
V Londýně dnes začalo platit rozšíření nízkoemisní zóny (ULEZ) na prakticky celé hlavní město navzdory kritikům, podle kterých opatření zhorší krizi rostoucích životních nákladů, napsala agentura Reuters. Vjezd do zóny je zatížen denním poplatkem 12,50 liber (352 korun) pro vozidla, která nesplňují přísné emisní požadavky.
Zóna funguje čtyři roky
Nízkoemisní zóna byla v roce 2019 zavedena v malé části centra Londýna a v roce 2021 byla dále rozšířena. Ode dneška se vztahuje i na okrajové čtvrti, ve kterých žije zhruba pět milionů lidí, často s horšími možnostmi spojení veřejnou dopravou.
Británie se bude držet svého plánu a od roku 2030 zakáže prodej aut se spalovacím motorem, přehodnotí ale některé své cíle ohledně uhlíkové stopy obytných budov. V rozhovoru na stanici Times Radio to řekl britský ministr pro místní rozvoj Michael Gove. Vláda podle něj musí myslet na to, kolik její plány budou stát každého jednotlivce.Neustoupíme, prohlásil britský ministr. Británie trvá na zákazu prodeje benzinových aut, ale uleví domácnostem
Politika
ULEZ prosadil starosta města Sadiq Khan jako nezbyté opatření pro snížení počtu úmrtí na nemoci spojené se znečištěním ovzduší a také pro boj proti změně klimatu. Odpůrci tvrdí, že poplatek je pro tisíce lidí, kteří jezdí staršími vozidly, v době krize rostoucích životních nákladů nespravedlivý a způsobí ekonomické škody.
Zbytečně umírají tisíce lidí, tvrdí starosta
„Rozhodnutí rozšířit ULEZ jsem přijal, protože odborníci věří, že to zachrání životy. Nebylo to snadné, ale nemůžeme odkládat opatření, když je znečištěný vzduch spojován s onemocněními, jako je rakovina a demence," řekl minulý týden Khan. Starosta tvrdí, že devět z deseti aut v Londýně už splňuje přísné emisní požadavky, ale kritici tento údaj zpochybňují.
Velká Británie se po odchodu z EU potácí v ekonomických potížích. Experti tvrdí, že rodiště průmyslové revoluce nutně potřebuje inovace. Jenže tomu podle kritiků stojí v cestě zásadní překážka: banky zatížené hypotékami, napsal deník The Wall Street Journal.Co zabíjí výkonnost britské ekonomiky? Množí se hlasy, že banky a jejich posedlost hypotékami
Money
Protestující si v posledních týdnech vybíjeli zlost na kamerách monitorujících dodržování emisních pravidel. Londýnská policie k 1. srpnu evidovala 164 ukradených a 185 poškozených kamer. Dopravní úřad v metropoli uvedl, že zvýší zabezpečení kamer, ve vnější části města jich plánuje nainstalovat celkem 2750, z nichž 1900 je již na místě.
Kvůli zóně padly i žaloby
Opatření se od oznámení v loňském roce setkalo s odporem některých politiků a motoristů. Pět konzervativních radních proti kroku podalo žalobu k vrchnímu soudu v Londýně, ale neuspělo. Několik úřadů v městech sousedících s Londýnem odmítlo na protest proti dopadům na své obyvatele umístit značky upozorňující řidiče, že se blíží k ULEZ.
Británie si klade za cíl do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Rozšíření nízkoemisních zón v zemi vyvolalo debatu o tom, jak provádět politiku ochrany životního prostředí, aniž by si tím strany znepřátelily své voliče.
Europoslanci v úterý přijali návrh nových opatření, která mají podpořit renovace budov v Evropské unii. Všechny nové budovy by od roku 2028 měly být podle návrhu bezemisní a některé již stojící budovy by musely projít renovací. O finální znění právního předpisu zatím nejde, o tom bude Evropský parlament (EP) jednat s členskými státy.Nejen auta. Bezemisní budou muset být i nové domy. Zatím se neví, jak toho docílit
Politika
Podle Reuters byl odpor proti chystanému rozšíření ULEZ jedním z faktorů, proč Khanovi labouristé minulý měsíc neuspěli ve volbách v jedné z okrajových částí Londýna. Předseda labouristické strany Keir Starmer odmítl říct, zda opatření podpořil, a veřejně požádal Khana, aby se zamyslel nad tím, proč strana nezískala kýžené parlamentní křeslo v londýnském obvodu Uxbridge and South Ruislip. Konzervativní kandidátka na starostku Susan Hallová se zavázala, že pokud bude v květnu 2024 zvolena starostkou, rozšíření nízkoemisních zón zvrátí.
Ve snaze utlumit kritiku Khan oznámil dodatečné finanční pobídky pro sešrotování starých benzinových nebo naftových vozidel. Podle kritiků je tento program, který nabízí příspěvek ve výši až 2000 liber (přes 56 tisíc korun), nedostatečný.
Německá vláda Olafa Scholze zvýšila rozpočet zvláštního fondu pro klima a transformaci na 212 miliard eur (asi 5,14 bilionu korun). Peníze půjdou v následujících čtyřech letech do šesti hlavních oblastí, které jsou podle kabinetu zásadní pro přechod Německa k bezemisní ekonomice, uvedla agentura Bloomberg.Němci si udělají vlastní Green Deal. Na výměnu kotlů a výrobu čipů dají pět bilionů korun
Politika