Redukci slev na jízdném studenti ani senioři až tak neřeší
Omezení slev na jízdném, o němž dnes rozhodla vláda, nezapříčiní přesun cestujících k individuální dopravě, ani žádný jejich citelnější ústup od cestování v současné intenzitě.
Slevy ve veřejné dopravě se sníží ze současných 75 procent na 50 procent z jízdného. Změna by měla platit od 1. dubna. Slevy budou moci dál využívat děti a studenti do 26 let a senioři starší 65 let. Systém slev se navíc rozšíří o invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně. Pro dotčené by to nemělo znamenat zásadní neřešitelnou dodatečnou finanční zátěž, a to ani v letošním roce, který bude tak jako tak ekonomicky náročný kvůli celkové rapidní inflaci.
Míra růstu spotřebitelských cen na konci roku 2022 se bude opticky blížit cíli České národní banky, tedy úrovni dvou procent. Vedle dopadů zvyšování sazeb ČNB se na tom podepíše zejména vysoká základna inflace z konce loňského roku, upozornili ekonomové na konferenci Investiční výhledy 2022, kterou uspořádala investiční společnost EMUN.Inflace se ke konci roku uklidní, ale jen zdánlivě, varují ekonomové
Money
Redukce slev jako rozpočtové placebo
Daňové úpravy loňského a letošního roku, zejména takzvané zrušení superhrubé mzdy a také loňské i letošní zvýšení základní daňové slevy na poplatníka, nechávají v kapse běžně vydělávajícího zaměstnance za loňský a letošní rok dohromady o nějakých 50 tisíc korun čistého více. Tyto prostředky představují „polštář“, z něhož mohou jeho příjemci podpořit v rámci rodiny své děti – studenty – nebo naopak rodiče, seniory, a pomoci jim tak s financováním dražšího – od dubna totiž již „méně zlevněného“ – jízdného.
Tento model pochopitelně není uplatnitelný ve všech rodinách a domácnostech dotčených, ale v jejich převážné části ano. Důchodci se navíc nejspíše v červnu dočkají letošní druhé zákonné valorizace penzí. Ty by měly vzrůst průměrně o zhruba 700 korun, což usnadní financování právě i o něco méně zlevněného jízdného.
Důchody se v roce 2022 zvýší zhruba o 1500 korun, a to kvůli mimořádné druhé valorizaci. Posunutím odchodu do důchodu na 1. ledna 2022 lze penzi navýšit až o tisíce.Když inflace pomáhá. Důchody i díky ní rekordně vzrostou
Politika
Redukce slev by měla přinést ročně úsporu přes 1,8 miliardy korun. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl zhruba o více než dvě miliardy korun.
Z hlediska veřejných financí a nutnosti jejich konsolidace znamená omezení slev jízdného spíše symbolický krok, avšak „halíře dělají talíře“ a je třeba někde začít. Bude ale třeba řady dalších kroků snižujících veřejné výdaje.
Náklady na slevy budou podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) v případě příznivého vývoje a zvyšování počtu cestujících na předkrizovou úroveň ke čtyřem miliardám korun za rok. V případě pokračování krize a oslabování mobility by to pak mělo být kolem 2,5 miliardy korun ročně.
Slevy platí od září 2018, kdy o nich rozhodla tehdejší vláda Andreje Babiše (ANO). Od té doby stát zaplatil na kompenzacích dopravcům doposud přes 14 miliard korun. Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.
Čtyři velká D. Pod tento kód lze shrnout program Fialovy vlády, která získala důvěru sněmovny. Co znamenají ona D? Pojďme na jedno po druhém.Dalibor Martínek: Reforma penzí nebude, Dukovany možná. Hlavně ať je Fiala slušný
Názory
Polovina Čechů, zhruba 4,5 milionu lidí, nemá dostatečné úspory. Během rekordní inflace letošního roku mohou velmi trpět. Podstatnou část z nich tvoří ale důchodci, kteří mají zajištěn příjem od státu. V době růstu cen energie se však projevil nedostatek úspor i u nich.Lukáš Kovanda: Češi neumějí spořit. Energetickou chudobu budou následovat další problémy
Názory