Nový námořní fenomén: Ruské tankery s ropou tají svůj pohyb, chtějí obejít sankce
Protiruské sankce zřejmě zrodily nový námořní fenomén. Ruské tankery převážející zejména ropu a ropné chemikálie vypínají své identifikační systémy a v noci stahují vlajky, aby je nebylo možné rozeznat. Experti upozorňují na to, že cílem tohoto jednání je zřejmě snaha obejít opatření západního světa uvalená na Rusko za jeho invazi na Ukrajinu, uvedla agentura Bloomberg.
Ruské tankery převážející ropu a produkty z ní stále více tají svůj pohyb. Před novým fenoménem někteří námořní experti varují, protože by mohl signalizovat pokusy vyhnout se tvrdým sankcím vyvolaných invazí Ruska na Ukrajinu, uvedl Bloomberg.
V uplynulém týdnu došlo k nejméně 33 případům takzvané „temné aktivity“ ruských tankerů, tedy provozu, kdy jsou palubní systémy pro přenos jejich polohy vypnuté. Uvedla to izraelská poradenská společnost Windward zabývající se námořními riziky na základě zkoumání pomocí umělé inteligence a satelitních snímků. To je více než dvojnásobek týdenního průměru za minulý rok, který činil čtrnáct takových případů.
Agenti ruské tajné služby FSB zabavili v Moskvě zásoby luxusních švýcarských hodinek Audemars Piguet v hodnotě několika milionů dolarů. Rusové tvrdí, že jejich dovozce porušil celní předpisy, Švýcaři považují krok za „represivní opatření“ v odvetě za sankce západního světa uvalené na ruské oligarchy a vrcholné politiky kvůli ruské invazi na Ukrajinu, uvedla agentura Bloomberg. V rámci sankci totiž Švýcaři zakázali i vývoz luxusního zboží včetně proslulých hodinek.Rusové vrací úder. Zabavili švýcarské hodinky za miliony dolarů
Politika
K „temným operacím“ došlo hlavně ve výlučné ekonomické zóně Ruska nebo v jejím okolí, uvedla společnost Windward, která provedl výzkum na žádost agentury Bloomberg. Podle společnosti Windward mezi lodě, které se zabývají temnou činností, patří nejen plavidla napojená na velké korporace a nadnárodní lodní společnosti, ale také na malé podniky.
Obchodní plavidla musí mít podle mezinárodního námořního práva zapnutý automatický identifikační systém neboli AIS na moři. Deaktivace nebo manipulace s identifikačním systémem lodi je vrcholem klamavých přepravních praktik, jak například uvedlo americké ministerstvo financí ve zprávě z loňského května vydané s cílem omezit daňové úniky z nezákonné přepravy a sankcí.
Rusko kvůli sankcím a válce do konce příštího roku ztratí výsledek ekonomického růstu uplynulých patnácti let. Asijské velmoci si nebudou pálit prsty, protože Západ je pro ně větším partnerem, píše v komentáři ekonom Lukáš Kovanda. Rusko padá do propasti. Čína mu může pomoci jen trochu
Názory
„Není důvod, proč by měli mít vypnutý AIS,“ řekl programový manažer Windwardu Gur Sender, který se specializuje na problematiku dodržování předpisů a rizik. „Vyšetřování, zda se plavidlo podílí na podvodných přepravních praktikách souvisejících s konkrétními režimy, je zásadní pro ochranu podnikání firem před jednáním se sankcionovanými subjekty,“ míní.
Od invaze na Ukrajinu 24. února USA, Evropská unie, Spojené království a další země několikrát zpřísnily sankce proti Kremlu. Americký prezident Joe Biden vydal 8. března výkonný příkaz zakazující dovoz ruské ropy a plynu, zatímco ve stejný den Velká Británie oznámila, že do konce roku postupně ukončí dovoz ropy. Obě země spolu s Kanadou také zakázaly ruským lodím přístup do jejich přístavů.
Švýcarsko udělalo první krok k zabavování majetku Rusů sankcionovaných kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Z prvního soupisu majetku dotyčných oligarchů, který nechala zpracovat švýcarská vláda, vyplývá, že Rusové na sankčních seznamech mají v alpské zemi majetek za více než šest miliard dolarů, uvedla agentura Bloomberg.První účet Švýcarů pro sankcionované Rusy: Vily za šest miliard dolarů
Politika
Jak se stále více zemí a podniků vyhýbá obchodu s Ruskem, jeho flotila bude pod tlakem, aby prováděla „temnou činnost“ a dokonce se zapojovala do nezákonné přepravy, aby se provozovatelé lodí ekonomicky udrželi, míní Ian Ralby, výkonný ředitel IR Consilium, poradenské firmy v oblasti námořního práva a bezpečnosti, která spolupracuje s vládami mnoha zemí.
„Rusko se rychle stalo vyděděným státem, takže firmy některé ze svých aktivit zakrývají, protože mnoho lidí na obou koncích tranzitu si nepřejí žádné spojení s Ruskem,“ řekl Ralby. „Všude, kde se jméno Ruska objeví v celkovém řízení nebo provozu a vlastnictví plavidel, teď existují obavy z temné aktivity. Téměř cokoli, co budou firmy a jejich lodě dělat, by mělo být pod kontrolou, a s tím stoupají právní obavy kvůli všem různým sankcím,“ dodal.
Ani letadla zahraničních leasingových společností, které mohou díky Putinovu zákonu ruští dopravci konfiskovat, nezachrání ruský letecký průmysl, upozorňuje CNN. Ruská letecká flotila? Za rok bude na úrovni íránské a severokorejské, míní odborníci
Politika
„Pokud bude izolace ruských lodí a posádky pokračovat, nebudou mít jinou možnost než přijmout nabídky, které dostanou, a budou tak náchylné ke všem druhům zločinné a ostudné manipulace,“ řekl Ralby. „Možná uvidíme, že vznikne paralelní globální trh, kde bude probíhat vnitřní obchodování mezi sankcionovanými státy a jejich zmocněnci,“ míní.