Nekompromisně. Slovenští poslanci úkolují vládu, aby šla proti zákazu spalovacích motorů
Slovenský parlament uložil vládě, aby její ministři v rámci Evropské unie hlasovali proti iniciativám směřujícím ke znevýhodnění, zdražení nebo k zákazu spalovacích motorů, pokud nebude jednoznačné, že taková opatření jsou ke prospěchu životního prostředí. Návrh usnesení sněmovna schválila hlasy 127 ze 145 přítomných poslanců.
Předlohu nepodpořili poslanci z okolí expremiéra Eduarda Hegera. Jeden z nich, bývalý ministr životního prostředí Ján Budaj, tvrdí, že usnesení nahrává ruským zájmům ve střední Evropě a že Slovensko se potřebuje co nejrychleji zbavit energetické závislosti na Rusku.
Předseda liberální strany Svoboda a Solidarita a někdejší ministr hospodářství Richard Sulík zase uvedl, že elektrická vozidla nejsou při zohlednění celého svého životního cyklu ekologičtější.
Každé desáté auto prodané v loňském roce ve světě mělo elektrický pohon. Trh s nimi tak překonal první milník. Světový trh táhly Čína a Evropa, zatímco ve Spojených státech, sídle kultovní automobilky Tesla, tvoří prodej elektromobilů stále jen malý zlomek, napsal deník The Wall Street Journal.Prodeje elektromobilů loni překonaly milník, blíží se rok zvratu. Trh táhly Čína a Evropa
Money
Odpůrci zákazu prodeje vozů se spalovacími motory
Usnesení slovenské sněmovny se bude patrně vztahovat také na postoj Bratislavy k zavedení emisní normy pro motorová vozidla Euro 7, která bude podle expertů znamenat konec výroby cenově dostupných malých aut. Italský ministr dopravy Matteo Salvini v úterý řekl, že Itálie a její spojenci v Evropské unii včetně Česka a Slovenska mají dostatek sil na to, aby normu zablokovali.
Členské země unie už na konci března schválily pravidla ukončení prodeje aut na benzin a naftu v roce 2035. Před tímto hlasováním evropský výbor slovenské sněmovny zavázal ministra životního prostředí, aby se v EU přidal k zemím, které vystupují proti zákazu prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory po roce 2035 a proti zpřísnění emisních norem pro nová osobní auta a lehká užitková vozidla.
Slovenské ministerstvo životního prostředí pak podle poslanců ovšem poslalo evropskému výboru návrh na změnu slovenské pozice ve prospěch zákazu spalovacích motorů. A s ohledem na proceduru přijímání rozhodnutí v této záležitosti mělo následně za to, že jeho návrh byl akceptován bez projednání v tomto výboru. V pondělí předchozí vládu premiéra Eduarda Hegera vystřídal úřednický kabinet.
Evropská komise se dohodla s Německem na nové podobě regulace, podle níž mají být nová auta od roku 2035 takzvaně uhlíkově neutrální. Dnes dopoledne to na svém twitterovém účtu oznámil Frans Timmermans, místopředseda Evropské komise odpovědný za klimatickou politiku. Brusel ustupuje Berlínu, auta se spalovacími motory se budou prodávat i po roce 2035
Trhy
Lídr ve výrobě automobilů
Nyní schválené usnesení slovenské sněmovny je mírnější, než původní rozhodnutí jejího evropského výboru, které počítalo s tím, že země bude bez jakýchkoliv výjimek proti zavedení zákazu prodeje vozů se spalovacími motory.
Slovensko si už několik let s ohledem na počet obyvatel drží pozici největšího výrobce automobilů na světě. Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky země. Své továrny mají na Slovensku automobilky Kia, Jaguar Land Rover, Stellantis a Volkswagen. K nim přibude závod automobilky Volvo, která loni v létě oznámila, že postaví na východě Slovenska továrnu na výrobu elektrických aut.
Škoda Auto chce mít do roku 2026 celkem šest plně elektrických modelů. Vedle modernizovaných vozů Enyaq a Enyaq Coupe nabídne malé SUV s pracovním názvem Small, kompaktní SUV pojmenované Elroq, velké sedmimístné SUV pod označením Space a nově do svých plánů zařadila také elektrické Combi. Kromě toho ještě letos uvede nové generace modelů Superb a Kodiaq, včetně hybridních verzí, a později také modernizovanou Octavii, Kamiq a Scalu, uvedli to zástupci společnosti.Škoda šlape do elektromobility. Do roku 2026 bude mít šest modelů na baterky
Zprávy z firem
Poptávka po kvalitních nabíjecích bateriích, ať už v mobilních telefonech nebo elektromobilech, zvyšuje zájem o lithium, které je jejich nejdražší součástí. Výzkumníci tedy samozřejmě zkoumají možnosti jeho nahrazení. V posledních měsících se do popředí prodírá sodík. Jeho razantní tažení právě teď přichází z Číny.Do popředí se dere levný sodík. V bateriích by mohl nahradit drahé lithium
Enjoy