Stanjura rozhodl o daňových úlevách pro dopravce. To je málo, bouří se podnikatelé v autodopravě
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) vyhověl požadavkům dopravců, které tíží vysoké ceny paliv, jen částečně - zrušil zálohy u silniční daně a odložil platby DPH. Podnikatelé v autodopravě však po vládě požadovali úplné zrušení silniční daně, přímou finanční pomoc a snížení spotřební daně z nafty na minimum EU.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) ve čtvrtek rozhodl o faktickém odložení plateb daně z přidané hodnoty pro podnikatele v autodopravě do konce letošního října. Zároveň stát všem dopravcům hromadně promine zálohy silniční daně na celý letošní rok, což ale neznamená prominutí samotné daně. Vyplývá to z generálního pardonu ministra financí zveřejněného na internetu. Ministerstvo financí informovalo, že pardon je primárně reakcí na rostoucí ceny pohonných hmot a výsledek jednání s podnikateli v dopravě.
Dopravci krok vítají, ale považují ho v současné situaci, kdy se jim náklady zvýšily kvůli drahé naftě o šest až sedm korun na kilometr, za nedostatečné. Opatření označili za „měkké“, problém podle nich jen oddaluje. Sdružení Česmad Bohemia vyzvalo vládu k přímé finanční podpoře dopravních firem a ke snížení spotřební daně z nafty o 1,60 Kč na minimální úroveň EU. Podle generálního tajemníka sdružení Vojtěcha Hromíře chce sdružení dále s ministry jednat, ale v případě nedohody je připraveno k protestním akcím.
Litr nafty nyní stojí v Česku průměrně 46,21 koruny. Před ruskou invazí na Ukrajinu za naftu řidiči platili o téměř 9,80 koruny na litr méně.
O odložení platby DPH je třeba požádat na finančním úřadě a splnit podmínku být podnikatelem v dopravě. Podle MF přitom je možné požádat o odložení platby DPH již v případě únorové platby DPH, která je splatná v pátek 25. března. Čtvrtletní zálohy na silniční dani se po celý rok 2022 promíjí automaticky.
„Podnikatelům fakticky umožníme odložit platby DPH až o sedm měsíců. Zároveň nemusí celý rok platit zálohy na silniční daň, kterou navíc pro auta do 12 tun celou zrušíme. Pomůžeme tím dopravcům zlepšit jejich cash-flow v aktuálně složité situaci,“ uvedl Stanjura.
Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus
Leaders
Faktické odložení plateb DPH formálně MF provedlo prominutím úroků z prodlení a z posečkání na DPH. V případě silniční daně jsou konkrétně zrušeny zálohy z dubna, července, října a prosince. Jde o hromadné prominutí záloh, dopravci tak nebudou dostávat žádné oznámení.
Vláda už dříve rozhodla o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní vozidla do 12 tun. Podnikatelům by to mělo přinést roční úsporu 4,2 miliardy korun. Je k tomu ale potřeba novela zákona o dani silniční, kterou má předložit ministerstvo financí.
Překvapení se nekoná. Ministerstva průmyslu a financí udělala „obří razii“ na pumpaře. Podle některých „expertů“, kteří se vylíhli na státních úřadech, totiž mohli právě pumpaři za obří zdražení pohonných hmot. Člověku, který umí sčítat jedna a jedna, bylo přitom dopředu jasné, jak celá akce dopadne.Dalibor Martínek: Razie na pumpaře? Trapné fiasko vlády, které se dalo čekat
Názory
Dlouho se čekalo, jak se vláda postaví k rapidně zdražujícím palivům. Zdálo se, že existuje určitá naděje, že si erár pro blaho národa nechá ujít pár desítek miliard třeba ze spotřební daně. Nestalo se.Dalibor Martínek: Drahá nafta a benzín? Zaplatí to střední třída, vláda si myje ruce
Názory
Ceny pohonných hmot letí raketově vzhůru v celé Evropě. A vedle všeobecné snahy pomoci Ukrajincům zasažených válkou se lidé začínají bát, za kolik budou tankovat. Vlády mají docela dost možností, jak cenu benzinu a nafty srazit. Ale z nějakého důvodu vymýšlejí složité mechanismy, které k cíli nevedou vůbec, nebo jen minimálně. Ale proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě, že? Stanislav Šulc: Jako Pat a Mat aneb Jak Maďaři a Češi snižovali ceny benzinu
Názory