Tikající bomba. Ve školkách nebude mít kdo učit už za pár let
Česká školní inspekce upozorňuje, že z mateřských škol odejde téměř třetina pedagogů a mladí je nezvládnou nahradit. Roste ale podíl pedagogů s vysokoškolským vzděláním.
V příštích zhruba deseti letech odejde do starobního důchodu asi 30 procent učitelů, kteří působí v českých mateřských školách. Naopak pedagogů do 30 let nyní ve školkách učí necelých 21 procent. Roste ale počet pedagogů s vysokoškolským vzděláním, kteří ve školkách učí. Ve své výroční zprávě za školní rok 2021/2022 na to upozornila Česká školní inspekce. Podle statistiky ministerstva školství učilo ve školkách loni 35 822 učitelů, z čehož asi 99,3 procenta byly ženy.
„Je v zájmu celé společnosti, aby mladá generace měla motivaci zaměřit své studium na obor předškolního vzdělávání a tomuto povolání se věnovat,“ píše školní inspekce.
Rektorka Mendelovy univerzity se během koronavirové pandemie stala jednou z nejvýraznějších kritiček nesystematického řízení státu. Sama se rozhodla zavřít školu, je zastánkyní očkování. Jaká byla její největší rozhodnutí v životě a jakou osobností vlastně je Danuše Nerudová, která poslední květnový den potvrdila svou kandidaturu na Hrad? A jak se dříve ke kandidatuře vyjádřila v pořadu Newstrem TV Victory Club?Kdo je Danuše Nerudová? Co dříve řekla o prezidentské kandidatuře? Sledujte Victory Club
Newstream TV
Zhruba 57 procent učitelů, kteří v loňském školním roce ve školkách učili, bylo starších 41 let. Nejvíce učitelů, asi 25,7 procenta, je ve věku 51 až 60 let a zhruba sedm procent učitelů je starších. Oproti tomu učitelů do 30 let působilo v MŠ necelých 21 procent.
Česko tak patří k zemím, ve kterých v předškolním vzdělávání a rané péči o děti od tří let silně převažují pracovníci nad 40 let. Méně pedagogů do 30 let než v českých školkách působilo podle Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) třeba ve Francii, Španělsku či na Slovensku. Nejvíce učitelů před třicítkou se předškolákům podle OECD věnuje v Japonsku, následuje Korea a Turecko.
Roste podíl vysokoškoláků
Většina učitelů, kteří děti v českých školkách vzdělávají, má středoškolské vzdělání s maturitou. V minulém školním roce jich inspekce napočítala 61,4 pct. Roste počet pedagogů s vysokoškolským diplomem. Ve školním roce 2021/2022 učilo ve školkách 23 procent vysokoškoláků, tedy o 1,8 procentního bodu více než o rok dříve. Jiní pedagogové byli například absolventy vyšší odborné školy nebo za sebou mají kurz asistenta pedagoga.
Co teď asi dělá sto padesát tisíc českých učitelů? Jeli na hory, koukají na televizi, šli na nákupy? Od středy jsou ve školách prázdniny. Nevím, co je to za prázdniny, asi podzimní, ty dříve nebývaly. Ale už jsou. Děti dostaly úkoly, které plní doma, učitelé možná přemýšlejí nad látkou na příští týden.Dalibor Martínek: Učitelé teď mají prázdniny. Ale peněz by chtěli čím dál víc
Názory
V loňském školním roce bylo ve školkách v Česku 94,1 procenta pedagogů odborně kvalifikovaných v souladu se zákonem o pedagogických pracovnících, uvedla Česká školní inspekce s odkazem na data MŠMT. Učitel MŠ získává odbornou kvalifikaci mimo jiné vysokoškolským, středoškolským nebo vyšším odborným vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu zaměřeném na přípravu učitelů MŠ nebo vychovatelství.
Odbornou kvalifikaci získává také absolvent vysokoškolského nebo vyššího odborného studia se zaměřením na speciální pedagogiku a absolvent vysokoškolského studia se zaměřením na výuku na prvním stupni základní školy.
Velké problémy v Praze
Největší podíl kvalifikovaných učitelů, a to 97,9 procenta, byl v minulém školním roce ve Zlínském kraji. Ten je v tomto mezi českými kraji premiantem nejméně od roku 2015. Následovala Vysočina s 96,9 procenta. Naopak nejnižší podíl učitelů s patřičnou kvalifikací je dlouhodobě v Praze (v minulém školním roce 90,5 procenta) a Středočeském kraji (v minulém školním roce 91,5 procenta).
Nedávný komentář Dalibora Martínka s titulkem „Učitelé teď mají prázdniny. Ale peněz by chtěli čím dál více“ vzbudil velký ohlas mezi čtenáři. Proto přinášíme některé z reakcí. Příspěvky nejsou redakcí upravovány, v některých případech jsou však zkráceny.Dopisy čtenářů: To bych vás chtěla vidět, až na vás vyskočí žák s mačetou
Názory
V Česku funguje 5349 školek, z toho 7,9 procenta jsou soukromé a 0,9 procenta církevní. Počet školek se podle inspektorů řadu let výrazně nemění. Mateřinky ve školním roce 2021/2022 navštěvovalo 360 490 dětí, tedy o asi 4500 méně než v roce 2019/2020. Klesá počet dětí mladších tří let, kterých je oproti předloňským 11,8 procenta aktuálních 9,1 procent. Důvodem jsou podle školní inspekce mimo jiné naplněné kapacity školek a legislativní změna, podle níž děti mladší tří let nemají na přijetí do mateřinky nárok.
Vlastně to chápu. Mít ve třídě třicet dárečků, kteří pořád řvou, jsou neposední, pobíhají, vyrušují, nesoustředí se, asi bych se zbláznil. Možná má takový pocit mnoho učitelů. Učitelský ouřádek rozhodně nechci snižovat. S dětmi je to prostě těžké.Dalibor Martínek: Učitelé dál tlačí na pilu s platy. Jsou snad z Marsu?
Názory
Rok 2022 se do historie zapíše zejména negativními událostmi v čele s největším válečným konfliktem od druhé světové války v podobě ruské invaze na Ukrajinu a s ní související energetickou krizí a zdražováním energií a inflací nejen v Evropě. Z více než pěti tisíc článků, které byznysový server Newstream v letošním roce dosud zveřejnil, ale možná překvapivě nejvíce zaujala čtenáře reportáž Zdeňka Pečeného založená na velmi negativních zážitcích z cestování po Řecku. Kterých deset článků vás letos nejvíce zaujalo? Tady je přehled.Co čtenáře Newstreamu nejvíce zaujalo v roce 2022? Válku na Ukrajině i energetickou krizi trumfla reportáž z Řecka
Enjoy