Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Scholz před volbami tlačí na Evropskou komisi: Podpořte evropský autoprůmysl

Ursula von der Leyenová a Olaf Scholz
ČTK/AP
 ČTK

Reklama

Německý kancléř Olaf Scholz vyzval v dopise Evropskou komisi (EK), aby přijala opatření k podpoře evropského automobilového průmyslu. Podle listu Süddeutsche Zeitung, který o dopisu informoval, žádá mimo jiné, aby komise zavedla dodatečné pobídky na nákup elektromobilů a pokusila se najít dohodu s Čínou v celním sporu. Loni v říjnu Evropská unie zavedla dodatečná cla až 35,3 procenta na dovoz elektromobilů z Číny.

Podle Scholze jsou dodatečné pobídky k nákupu elektromobilů nezbytné. Na národní úrovni by chtěl „nebyrokratickou daňovou srážkou“ podpořit prodej elektromobilů vyrobených v Německu. Evropská komise by podle něj v tomto směru měla v krátké době přijmout „odpovídající iniciativu“.

Předsedkyni unijní exekutivy Ursulu von der Leyenovou Scholz také vyzval, aby hledala dohodu s Čínou, která by umožnila nedávno zavedená cla na dovoz elektromobilů z této asijské země opět zrušit. Komise tvrdí, že Peking si náklady na výrobu elektromobilů uměle snižuje nespravedlivými subvencemi. Německo loni hlasovalo proti zavedení cel kvůli obavě z odvetných opatření.

Scholz se v dopise přimlouvá také za další průmyslová odvětví, především ta energeticky náročná. Oceláře by podle jeho představ měla Evropská unie podpořit v přechodu ke klimaticky příznivější výrobě. Komise by podle něj měla také umožnit členských státům EU energeticky náročné podniky i nadále dotovat kvůli vysokým cenám energií.

Reklama

Pokus odvrátit porážku

Německo čekají za necelé dva měsíce předčasné parlamentní volby. Jedním z hlavních témat předvolební kampaně bude i hospodářská situace země. Podle současných průzkumů veřejného mínění není příliš pravděpodobné, že by Scholz dokázal svou funkci v čele německé vlády obhájit. Nahradí jej pravděpodobně kandidát opoziční konzervativní unie CDU/CSU Friedrich Merz.

Německo, které má největší ekonomiku v eurozóně, se potýká s problémy už několik let. Jeho mohutný průmyslový sektor totiž ztratil přístup k levné ruské energii, zatímco hlad Číny po německých výrobcích už není tak velký, jak býval. Po poklesu hospodářství v minulém a předminulém roce se však letos očekává návrat k mírnému růstu.

Výroba v automobilce Volkswagen

Německá ekonomika se nerozjede ani v příštím roce. Podniky čeká propouštění

Německé podnikatelské svazy hodnotí současnou situaci hůře než před rokem a příští rok vyhlížejí s obavami. Vyplývá to z průzkumu Institutu německého hospodářství v Kolíně nad Rýnem (IW Köln), který financují německé hospodářské svazy a podniky. Útlum německé ekonomiky pociťují i velké firmy s akciemi na burze, uvádí se podle agentury DPA v analýze poradenské společnosti EY.

Přečíst článek

Trumpova cla mohou ze Slovenska udělat hladovějící Detroit Evropy, všímá si CNBC

Cla, která se chystá zavést nový americký prezident Donald Trump, mohou poškodit kvetoucí automobilový průmysl na Slovensku. Tato středoevropská země přezdívaná evropský Detroit vyrábí více aut na hlavu než kterýkoli jiný stát na světě, a je tak velmi výrazně vystavena Trumpově politice America First (Amerika na prvním místě), píše zpravodajský web CNBC.

Přečíst článek

Reklama

Související

Německý kancléř Olaf Scholz

Olaf Scholz svou šanci promarnil. Kdo bude jeho nástupce a najde Německu nový směr?

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme