Architekt: Hlavák je jedinečný. Takové nádraží nemá žádné evropské město. Proto jsme ho chtěli zachovat
„Hlavní nádraží v Praze je jedinečné, jeho postmoderní brutalistní architektura spoluvytváří identitu města,“ říká spoluzakladatel architektonického ateliéru re:architekti Ondřej Synek. Projekt, na němž spolupracovali v pražské kanceláři s italskými architekty ze studia baukuh, se umístil na třetím místě soutěžního dialogu na podobu Nového Hlaváku.
Ateliér re:architekti spolupracující s italskými kolegy ze studií baukuh a YellowOffice současnou architektůru Bočana, Šrámka, Dandy a Šrámkové v podstatě zachovává a přistupuje k ní jako k jedné z nejvýznamnějších českých staveb druhé poloviny dvacátého století.
„Náš návrh je principiálně hrozně jednoduchý, stávající odbavovací halu zachovává a z jihu a ze severu k ní přidává dva nový vstupy tak, aby se to nádraží neotevíralo jenom směrem na západ ke Starému městu a zároveň k Masarykovu nádraží,“ přibližuje projekt Ondřej Synek.
Od otevření haly na dalších dvou místech si architekti slibují vylepšení, tedy zapojení budovy do okolí.
„Odbavovací hala byla už na konci 70. let navržena s tím, že v budoucnu bude muset obsloužit až 200 tisíc denně,“ dodává Synek s tím, že bohužel je její aktuálně největší plocha je zastavěna knihkupectvím.
Odbavovací halu i okolí hlavního nádraží přemění Praha podle návrhu dánských architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects.
Zmizí střešní parkoviště i obvodové stěny. „Nový Hlavák“ navrhnou dánské architektonické špičky
Reality
„Zásadně to mění způsob, jak by se hala měla využívat. V místě, kde se dá očekávat největší počet čekajících lidí stojí hmota, která tomu principiálně brání,“ dodává Synek. Centrální část haly proto uvolnili a komerční prostory umístili do nově vzniklých částí na severu a jihu budovy.
A jak se dívá architekt Ondřej Synek na možnost „většího“ propojení Fantovy budovy a Nové odbavovací haly? „Fantova budova prostě těžko kdy získá roli, kterou měla na konci toho 19. století, zpět. Prostě už nikdy nebude fungovat jako hlavní vstup. Vždycky už bude stát trochu stranou. Může být využívaná pro nějaké speciální příležitosti, většinový uživatel do ní ale nebude mít důvod jít,“ uzavírá Synek.
Podcast Realitní Club s architektem Ondřejem Synkem vyjde již zítra ráno.
Přibydou stromy, tramvajová zastávka a ubydou zbytečná parkoviště. Praha má s Hlavním nádražím velké plány, které by se mohly začít realizovat do dvou let.Prahu čeká další miliardová investice: „Sherwood“ zmizí a z Hlaváku se konečně stane nádraží hodné metropole
Reality
Novou podobu dopravního terminálu na Černém Mostě navrhne architektonické studio re:architekti.Autobusové nádraží na Černém mostě se promění. Podívejte se jak
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?