Architekt: Praha má skvělou veřejnou dopravu. Jednu z nejlepších na světě
Architekt a urbanista Pavel Hnilička se spolu se s týmem podepsal pod podobu hned několika městských čtvrtí. Mimo jiné je autorem urbanismu Vítězného náměstí v Praze 6. „Zdravé město má hustotu zhruba 100 obyvatel na hektar. Takové město je udržitelné a nemusí ani růst do výšky,“ myslí si architekt.
Jak by mělo vypadat zdravé město?
Zdravé město je město, ve kterém se lidem dobře žije. Já si ho představuji jako město otevřené s mnoha veřejnými prostory, v nichž je radost pobývat zároveň jako město, které umožní obyvatelům se pohodlně pohybovat pěšky, na kole a veřejnou dopravou. Taková města jsou zároveň dostatečně klidná a zelená a ovzduší je v nich co nejčistší. Zároveň je to město, které dobře funguje pro děti i seniory. Tedy ty, kteří nemohou řídit auto a mají zajištěnou svobodu pohybu.
A přibližujeme se tomuto ideálu Praha?
Asi ano. Opravdu je těžké popisovat, jak přesně má ideální a zdravé město vypadat. Asi nám pomůže, když si na pomoc vezmeme dva extrémy. Jedním bude město s velmi řídkým obydlením, v něm lidé bydlí převážně v rodinných domech a potřebují se přepravovat výhradně automobily. To je extrém, který známe například z Los Angeles a dalších amerických měst, která jsou protnuta hustou dálniční sítí, ale chybí v nich člověku možnost pohybovat se pěšky. To je extrém, který nelze považovat za zdravý.
Na opačném pólu jsou tedy města, kde si obyvatelé základní potřeby dokážou obstarat pěšky?
Jsou to města, kde je možnost přepravy vyrovnaná. Mám možnost jet na kole a pěšky, zkrátka se pohybuje aktivně a tedy zdravě. Přičemž moje přepravování za základními potřebami zároveň negativně nedopadá na ovzduší.
Na Smíchově se rozjíždí druhá etapa obřího projektu Luďka Sekyry, která zahrnuje byty, kanceláře, parky, v zásadě celou novou čtvrť. Dominantou této etapy výstavby části města, kterou firma jednoho z nejbohatších Čechů nazývá Smíchov City Jih, bude centrála České spořitelny. Celý projekt Smíchov City bude kompletně dokončen v roce 2032. Podívejte se, jak má vypadat. Luděk Sekyra se rozjel. Na Smíchově staví největší čtvrť v Praze za sto let
Reality
V ideálním městě tedy vůbec nejsou auta? To je ale trošku utopie.
Ano. A myslím si, že vůbec nevadí tento příklad uvést jako ideál, jako záměr. Samozřejmě, že nelze fungovat zcela bez aut. Když jste například řemeslník, potřebujete k přepravě automobil. V ideálním městě jde o vyvážený poměr způsobů přepravy, kterou mohou obyvatelé využívat. Hodně to souvisí s tím, jak se staví. Když je zástavba velmi řídká, tak to bez auta zkrátka nemůže jít. Když stavím kompaktně, hustěji, bez aut se obejdu.
Vedení Prahy, konkrétně radní Petr Hlaváček, hovoří často o nutnosti posílení železniční dopravy. Je to krok, který povede ke zdravější Praze?
Železniční doprava je určitě zdravou alternativou cestování. Vlaky fungují skvěle v Německu i v Rakousku. Nicméně je nutné říct, že Praha má skvělou veřejnou dopravu, jednu z nejlepších na světě. Nabízí dostatečný počet spojů za dobré peníze. Také se jí přepravuje velké množství lidí.
Pavel Hnilička studoval na Fakultě architektury ČVUT v Praze a na ETH Zürich. Po absolvování praxe ve dvou ateliérech, vede od roku 2003 vlastní ateliér Pavel Hnilička Architects + Planners. Věnuje se návrhům a realizaci staveb, územním a regulačním plánům pro města a obce. Je autorem knihy „Sídelní kaše, spoluautorem publikace Sub Urbs: krajina, sídla a lidé nebo Hustota a ekonomika měst. Je držitelem Grand Prix za architekturu za rok 2008 v kategorii nová stavba. V letech 2007–2010 vyučoval na Fakultě architektury ČVUT na ústavu urbanismu. Mezi roky 2012-2014 vedl přípravu nových pražských stavebních předpisů na Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, které byly v roce 2016 oceněny Českou cenou architektury za mimořádný přínos v oboru. Od roku 2014 do 2018 byl místopředsedou České komory architektů.
Jak vyřešit v Prahe nedostatečnou výstavbu? Pomůže chystaný Metropolitní plán? A jak se plánuje urbanismus na malých městech?
Nejenom o tom se dočtete v celém rozhovoru s architektem a urbanistou Pavlem Hniličkou v magazínu Newstream Club. K dostání je u dobrých prodejců, ve formě předplatného na Send.cz či v digitální verzi přímo na stránkách Newstreamu.
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?