Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Realitní trh se rozběhl. Loni se prodalo nejvíc bytů za 15 let

Výstavba developerského projektu Parková čtvrť od společnosti Central Group
ČTK
Dalibor Martínek

Za loňský rok se v Praze prodalo zhruba 7 200 bytů. Jde o druhý nejlepší výsledek za 15 let, hned za rekordním rokem 2021, vyplývá z analýzy společností Central Group, Skanska Residential a Trigema.

Reklama

„Je zvláštní, že trh nijak nereflektuje, že hypoteční sazby zásadně neklesly, a nakupuje se ve velkém. Zdá se, že Češi ekonomice věří a mají důvěru v její budoucnost,“ konstatuje Marcel Soural, předseda představenstva společnosti Trigema. Objem nových úvěrů podle něj loni vzrostl o 83 procent. „Očekávám, že tento zájem potrvá i v letošním roce,“ dodává Soural. 

Průměrná nabídková cena nových bytů rostla meziročně o sedm procent, když na konci roku dosáhla 163 tisíc korun za metr čtvereční (m2). Více než polovina všech bytů se v Praze loni prodalo s cenou do 160 tisíc korun za metr čtvereční. 

Nejlevnější byty jsou v Praze 9 a 10, kde se ceny pohybují v průměru lehce nad 149 tisíci korunami za m2. Nejdražší zůstává Praha 1 a 2, kde průměrné ceny přesahují 200 tisíc korun za m2. Nejrychleji zdražovaly byty v Praze 3, a to o 21 procent. Růst cen se vzhledem k nepovedené digitalizaci stavebního řízení očekává i v letošním roce, a to pět až deset procent. 

Fenomén malých bytů

„Růst cen v minulém roce ovlivnilo zařazení nových, dražších projektů a růst cen u části projektů ve stávající nabídce. Ke zdražení rovněž přispěl úbytek marketingových bonusů,“ tvrdí Petr Michálek, předseda představenstva Skanska Residential. 

Reklama

Na trhu postupně ubývá povolených bytů. Podle dat ČSÚ se loni v Praze povolilo od ledna do listopadu 6340 bytů, potřebných by však bylo minimálně deset tisíc. 

„Nabídka nových bytů je kvůli nefunkčnímu povolování dlouhodobě naprosto nedostačující. Kvůli tomu jsou jejich ceny minimálně o 15 procent vyšší, než by mohly být. Je naprosto nepochopitelné, že s tím stát není schopen tak dlouho nic udělat,“ říká Dušan Kunovský, předseda představenstva Central Group. 

Fenoménem zůstává také fakt, že se nejvíc prodávají malé byty. A také staví. Kolem 75 procent prodaných bytů připadá na dispozice 1+kk a 2+kk. Vzhledem ke snižování koupěschopnosti Čechů se zároveň zmenšuje i celková výměra bytů. 

„V podstatě tak vypadla jedna místnost. Vysvětlení je jednoduché, klienti vnímají absolutní hodnotu bytu, ne cenu za metr čtvereční,“ dodává Soural. 

Z natáčení podcastu s Petrem Paličkou

Umím si představit, že fotbalový stadion Sparty můžou nahradit byty, říká šéf realitní divize Křetínského EPH Petr Palička

Jakou strategii Petr Palička coby šéf realitní odnože koncernu EPH miliardáře Daniela Křetínského nastavuje? Které projekty se budou posouvat a které naopak prodávat? Jak to bude s fotbalovým stadionem Sparty na Letné nebo Palácem Bellevue na nábřeží? Poslechněte si další díl podcastu Realitní Club.

Přečíst článek

Ilustrační foto

Dalibor Martínek: Bartoš sice zkazil povolování výstavby. Digitalizace by se přesto hodila

Statistický úřad vždy dodává údaje o dva měsíce později za reálným životem. Není se tomu co divit. Tak třeba, koupíte trdelník na Staroměstském náměstí za osmdesát korun. Než se tato informace dostane k některému z tisíce zaměstnanců statistického úřadu, než ji založí do tabulky, a než je schopen poskládat celkový obrázek o vývoji ekonomiky, dva měsíce jsou vlastně jako když luskne prsty.

Přečíst článek

Dalibor Martínek: Dušan Kunovský lomí rukama. Snad už žádný Bartoš

Dušan Kunovský, miliardář, majitel společnosti Central Group, největší stavitel bytů v Česku, jeden z nejbohatších Čechů, vymyslel dobrý koncept, jak komunikovat s médii, s veřejností. Pořádá jednou za půl roku setkání s novináři u jídla. Pozve je do nějaké hospody, uspořádá prezentaci čísel.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Marcel Soural

Marcel Soural: Rokytnice bude hezčí než Špindl do 15 let. První změny poznají lyžaři už letos

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme