Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Chaty a chalupy zlevnily až o desítky procent, a to i v poptávaných lokalitách

chalupa, ilustrační foto
Pixabay
 ČTK

Ceny chat a chalup v letošním třetím čtvrtletí meziročně poklesly v průměru o 12 procent a v extrémních případech až o 40 procent. Důvodem je, že v době pandemie koronaviru ceny rekreačních nemovitostí zásadně vzrostly, po propadu na realitním trhu zapříčiněném makroekonomickými vlivy se jich ale lidé začali rychle zbavovat.

Reklama

Prodávající jsou také ochotni jednat o ceně, aby nemuseli s prodejem čekat na příští rok. Meziročně se pak zájem o rekreační nemovitosti zvýšil o pětinu. Vyplývá to z dat digitální realitní služby Bezrealitky.

„Letošní rok je specifický tím, že na jaře došlo k dočasnému útlumu v poptávce. Ceny díky tomu opět výrazně klesly. Zájem kupujících se posunul až do léta, a jak se zdá, i podzimu. Nejvyšší zájem byl v srpnu, i když obvykle prodeje vrcholí už před koncem školního roku,“ řekl Ondřej Strada z Bezrealitky. Vzhledem k poptávce tak Strada očekává opětovný nárůst cen.

Rodinný dům pod Kunětickou horou soutěží o prestižní ocenění Česká cena za architekturu.

Na dvoře bazén, místo traktorů motorky. Dům na Pardubicku zaujal i zahraniční odborníky

Je moderní a má všechno, co je potřeba k pohodlnému životu. Navíc novostavba s výhledem na Kunětickou horu skvěle zapadá do vesnického prostředí. Realizace studia Med Pavlík architekti inspirovaná tradičním hospodářským statkem zaujala i mezinárodní porotu České ceny za architekturu a dostala se i do nominace tohoto prestižního ocenění.

Přečíst článek

Nejvýraznější pokles cen, o 23 procent, zaznamenal Ústecký kraj. O 13 procent ale propadly také ceny rekreačních nemovitostí v Jihomoravském kraji, který je tradičně regionem rodinných domů a chalup. Cena naopak vzrostla v Královéhradeckém kraji, a to o devět procent a o osm procent v Pardubickém kraji. O dvě procenta vzrostla cena chat a chalup v Olomouckém kraji.

Reklama

Podle dat Bezrealitky se řada nemovitostí objevila v nabídce v létě znovu poté, co se je majitelé neúspěšně pokusili prodat již v prvním čtvrtletí letošního roku. Momentálně se také nachází řada nemovitostí v hodně poptávaných lokalitách, jako je Kokořínsko nebo Křivoklátsko.

„Nejde přitom o žádné ‚ruiničky uprostřed ničeho‘. Často se jedná o chaty a chalupy v dobrém stavu, a to ve velmi dobrých lokalitách. Samozřejmě se to netýká turistického mainstreamu jako Lipno či třeba Špindlerův Mlýn,“ dodal Strada.

Chatku v Praze navrhli architekti ze studia Archicraft.

Není chatka jako chatka. Tahle stojí v Praze a fasádu má z hliníku

Hledali útěk z města a našli ho v chatce s hliníkovou střechou a fasádou. Architekti ji navrhli přesně tak, jak chtěli. Menší a s dostatkem světla.

Přečíst článek

Podle Bezrealitky se u celoročně obyvatelné chalupy v některých případech stírá rozdíl mezi rekreační nemovitostí a takzvaným druhým domovem. Druhé domovy často kupují lidé, pro které je v tuto chvíli vlastní bydlení ve městě nad jejich finanční možnosti. Investují proto do nemovitosti mimo město s tím, že ji časem buď prodají, nebo se do ní nastěhují natrvalo. Mimo jiné se jedná například o domácnosti, které mohou pracovat z domova, a nejsou tedy vázány na lokalitu zaměstnavatele. „Prakticky tak spíš než o chalupu jde o dům v chalupářské lokalitě. I tak se zvláště ty menší objevují v nabídce rekreačních nemovitostí a ti, kteří je vyhledávají, statisticky zvyšují právě zájem o chaty a chalupy,“ řekl Strada.

Z aktuálních dat European Housing Service, kterého je Bezrealitky součástí, vyplývá, že starší byt se dal v létě pořídit průměrně za 83 958 korun za metr čtvereční, což bylo mezičtvrtletně zhruba o 3000 korun méně. U rodinných domů se cena metru čtverečního snížila o 2500 korun na průměrných 51 tisíc korun. Měsíční nájemné v bytech stagnovalo na 290 korunách za metr čtvereční.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Krkonošská chalupa

Chalupaření v Česku se mění: místo roubenky ve Špindlu, apartmán v Krušných horách nebo na Kapverdách

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme