Dalibor Martínek: Stát okrádá sám sebe o stovky milionů korun. Neumí prodat paláce v centru Prahy

Stát se aktuálně snaží prodat desítky nemovitostí, které již nepotřebuje. V řadě případů jde o takzvané trofejní nemovitosti, každá v hodnotě stovek milionů korun. Národní dům na Vinohradech, dům u Hybernů v centru Prahy, zámek Veleslavín. Také zámek Štiřín, kam se před lety jezdili za hubičku rekreovat poslanci a jejich příbuzní a kamarádi, nebo palác Broadway v centru Prahy.
Stát však nedokáže tyto zbytné majetky prodat. Protože podle zákona volí naprosto nevhodný způsob prodeje, a to elektronickou aukci.
„Zájemci o prohlídku ve výše uvedených termínech oznámí písemně zájem o konkrétní termín prohlídky kontaktní osobě na e-mail.“ Takto neosobně komunikuje s miliardáři nebo nadnárodními korporacemi státní úřad pro věci majetkové. V tomto konkrétním příkladu jde o zámek Veleslavín, který se nepodařilo prodat již ve dvou elektronických aukcích. První vyvolávací cena byla loni v listopadu 580 milionů korun, žádný zájemce se nepřihlásil.
Nyní, při třetím pokusu o prodej, je vyvolávací cena 357 milionů korun. Poslední možnost prohlídky areálu je tento týden ve čtvrtek od 14 do 15 hodin, rozhodl úřad.
Takto se jedná s potenciálním movitým investorem? Jde snad o nějakou garsonku na Žižkově za tři miliony? Státu je to evidentně jedno. Případ zámek Veleslavín řeší za stát úřednice, které je vlastně šumafuk, jestli se nemovitost prodá nebo neprodá. Její plat to neovlivní. Když se neprodá, vypíše se čtvrtá aukce a cena se zase o něco sníží.
Stát prodává v aukci dům U Hybernů. Vyvolávací cena za trofejní nemovitost na pražském Náměstí Republiky je 447 milionů korun.
Pražský dům U Hybernů je na prodej. Za necelou půl miliardu
Reality
Stejný příběh je například prodej zámku Štiřín. Státní úřad už zorganizoval pět aukcí, kdy se žádný zájemce nepřihlásil. A původní vyvolávací cena klesla z 3,3 miliardy korun na 1,1 miliardy korun.
Proč se nikdo nehlásí? Protože takto se prodej trofejních nemovitostí nedělá. Což stát nepochopil a jako hloupý beran pořád dokola zkouší prorazit zeď hlavou. O prodeji exkluzivní nemovitosti se musí jednat s potenciálními zájemci exkluzivně. To potvrdí každá větší nadnárodní poradenská společnost, která se prodeji nemovitostí věnuje.
Movití klienti takový přístup očekávají. Chtějí vyjednávat. Státní úřad však prodej tlačí jako buldozer radlicí. Vyplňte formulář, přijďte na prohlídku v určených termínech, složte kauci v řádu desítek milionů korun, a potom na našem webu přihazujte po desítkách tisíc. Stát udělal z prodeje paláců hokynářský trh. A potom se diví, že se mu nedaří majetek prodávat.
Palác Broadway na nejlukrativnější třídě v centru Prahy touto potupnou cestou prošel už osmkrát. Bezvýsledně. A jeho tržní cena dál klesá, vinou státu. Možná ho nakonec koupí nějaký taxikář za pár milionů korun. Nyní, v březnu, se chystá aukce na prodej pražského paláce U Hybernů, v dubnu bývalého domu železničářů na Vinohradech. Oba paláce nabízí stát za stovky milionů korun. Ale stát opět volí stejný, nefunkční a pro kupující ponižující způsob. Přijďte na prohlídku, vyplňte náš formulář, a potom přihazujte. Dá se důvodně očekávat další fiasko v prodeji hodnotných pražských historických paláců.
Na přístupu státu se však nic nemění. Není vůle. Svou neschopností tak sráží cenu výjimečných historických památek. Sám sebe okrádá o stovky milionů korun. Vinen není nikdo. Prostě si to tady tak děláme.
Pokud bude aukce úspěšná, může to být jeden z nejvýnosnějších prodejů majetkového úřadu. Zatím nejvyšší částku, 790 milionů korun, získal stát z prodeje areálu na náměstí Republiky v Praze.
Národní dům na Vinohradech je na prodej. Za kolik ho stát posílá do dražby?
Reality
Je veřejná aukce tím nejlepším způsobem prodeje trofejních nemovitostí? Proč některé z nich nabízí stát už po několikáté? Roli může v některých případech hrát jejich cena, ale také nemožnost objekt využít dle svých představ.
Nedaří se je prodat. Buď jsou moc drahé nebo komplikované. Je stát dobrá realitka?
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?