Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Developeři šli s cenami u nejnovějších bytových projektů dolů. Meziročně o víc než desetinu

Vizualizace projektu s názvem Semerínka
Crestyl

Developeři zlevňují byty nejen v rámci marketingových akcí. Jak ukazuje čerstvý Deloitte Develop Index, průměrná cena za metr čtvereční u projektu uvedeného do prodeje o letošních letních prázdninách činila v Praze 153 700 korun. Loni o prázdninách dosahovala tato cena u novinek v průměru 177 000 korun.

Reklama

Poradenská firma Deloitte  mapuje vývoj na pražském developerském trhu v dvouměsíčních intervalech. „Průměrná cena nových bytů v Praze klesla počtvrté v řadě. Mezi hlavní důvody těchto propadů bezesporu patří setrvale vysoké úrokové sazby, prázdninové měsíce, vyčkávací taktika případných kupujících a vysoká inflace," uvedl analytik Deloitte Petr Hána.

Zájem o nové byty podle Hány neroste, či dokonce klesá, což má vliv i na ceny. „Developeři reagují různými prodejními akcemi nebo korekcí samotných cen. Příliš neočekávám, že by se situace v příštích měsících nějak výrazně změnila,“ dodal Hána. Nejvíc nových bytů k prodeji bylo o prázdninách v Praze 5, 9 a 4, nejméně pak v Praze 1 a 7.

Rezidence Benkova na Chodově

Boj o kupující začíná. Developeři se připravují na snížení sazeb

Letošní rok už developeři více méně odepsali. Někteří se však snaží dopředu „zaháčkovat“ klienty, kteří přijdou, až začnou klesat úrokové sazby hypoték. To bude nejspíš příští rok. I když prodejci nových bytů teď často hovoří o tom, že návrat odložené poptávky zvedne ceny, v první fázi půjde hlavně o to udat na trhu už nachystané projekty, jejichž výstavbu někteří developeři v nepříznivé ekonomické situaci raději také odložili.

Přečíst článek

Prázdniny vzaly vítr z plachet

Na konci léta byly v nabídce na pražském trhu byty z celkem 349 projektů, z nichž 167 bylo už dokončených a 160 ve výstavbě. Ve stejnou dobu v loňském roce zahrnovala nabídka 285 projektů, z toho 110 hotových a 150 teprve  rozestavěných.

Reklama

Letos před prázdninami podle Hány počet prodaných bytů neklesal, což se v letních měsících změnilo.  Zatímco v květnu a v červnu bylo na pražském rezidenčním trhu podle údajů z ceníků developerů prodáno celkem 785 nových bytů, o prázdninách jich ubylo jen 480.

Čtyřicetiprocentní pokles prodejů je skutečně citelný propad. Je evidentní, že situace developerů aktuálně není jednoduchá. Oproti předchozím rokům, kdy poptávka převyšovala nabídku, musí nyní více investovat do marketingu a dalších aktivit na podporu prodeje,“ upozornil Hána.

Novinky na trhu nemovitostí sledujte v Realitním Clubu zde:

Byty v Praze meziročně zlevnily

Nová data: Byty v Praze meziročně zlevnily. Nájmy však rostly a krize na trhu bydlení se prohlubuje

Krize v prodeji nových nemovitostí v Česku dál pokračuje. Newstream získal exkluzivně nové údaje od analytické společnosti Flat Zone, společnosti, která sleduje a analyzuje údaje z trhu nemovitostí. Výsledek? Propad cen nemovitostí dál pokračuje. A to nejen u starších nemovitostí, ale i v segmentu nové výstavby. Důvodem je nízká nabídka nových nemovitostí, jejich vysoká cena a nedostupné bankovní financování při aktuálním úroku kolem šesti procent za hypotéku.

Přečíst článek

Josef Šilhánek

Josef Šilhánek: V době stagnace pomalejší povolovací řízení developerům paradoxně pomohlo

S poklesem hypotečních sazeb přijde oživení realitního trhu a také růst cen bytů. „Realisticky ale čekáme nějaký jejich posun směrem dolů až v ročním horizontu. Jiná je situace u nákladů. Ty samozřejmě ovlivňují marže projektů, a tam čekáme, že snížení cen materiálů přijde dříve. To ostatně vidíme už dnes u námi realizovaných tendrů," říká v rozhovoru Josef Šilhánek, šéf DRFG Real Estate.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme