Jak se mají rekonstruovat industriální památky? Třeba jako v Bratislavě
Poslední prostor Jurkovičovy teplárny, vlaštovky moderní architektury na Slovensku, získal novou podobu. Interiér restaurace s názvem Werk plynule navazuje na industriální minulost celého objektu.
Jurkovičova teplárna, postavená ve 40. letech, měla stejný osud jako spousty dalších podobných, ač výjimečných, industriálních budov. Konkrétně tato v bratislavské čtvrti Staré město byla jednou z prvních navržených v duchu moderní architektury. Pracovat se v ní začalo v roce 1942, o dva roky ji málem zničilo spojenecké bombardování. Chátrat začala na konci 20. století, kdy v ní byl ukončen provoz.
Prohlédněte si, jak se Jurkovičova teplárna proměnila:
Ojedinělou industriální památku se podařilo zachránit díky rekonstrukci, kterou navrhlo studio DF Creative Group. Architekti zachovali, co nejvíce šlo a dovnitř vestavěli novou strukturu. V budově jsou nyní sdílené kanceláře. Jako poslední prošla proměnou část přízemí, kterou přeměnili architekti ze studia Beef na restauraci, bar i kavárnu.
Brownfield? To přeci není jen Smíchov. Zanedbané plochy bez využití existují i v mnohem méně atraktivních lokalitách. „Pohraničí je v podstatě jeden velký brownfield. Vtisknout nebo vrátit takovým místům život, to je jiná architektonická disciplína,“ říká Martin Krupauer, majitel a zakladatel architektonického ateliéru A8000, v dalším díle podcastu Realitní Club.Celé pohraničí je vlastně takový brownfield, říká architekt Krupauer
Reality
V tuzemsku je minimálně 11 tisíc hektarů opuštěných průmyslových areálů, objektů a ploch. Vzhledem k tomu, že stavět na zelené louce bude stále obtížnější dostanou se i do hledáčku developerů a soukromých investorů, říká Jan Hana, vedoucí oddělení brownfields na Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR. Stavět na zelené louce je čím dál těžší. O brownfieldy se investoři poperou, leží v nich miliardy, říká expert
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?