Jan Večerka: Investovat do nemovitostí se dá i s pár korunami
Do nemovitostí může investovat každý, kdo má pár set volných korun a chce se do této perspektivní investiční branže pustit. Investice do nemovitostí totiž nejsou, jak si možná někdo představuje, žádná velká věda. V této oblasti je možné dosáhnout solidního zhodnocení vložených peněz i s poměrně malým vkladem.
To si uvědomuje i Jan Večerka, zakladatel a ředitel společnosti BrikkApp. Firma je agregátorem nabídek investic do realitních projektů. Vložíte pár set nebo tisícikorun do určitého realitního projektu někde v Evropě, a peníze se vám brzo pěkně zhodnotí. Tak to aspoň vidí Večerka, který BrikkApp založil.
„Budujeme agregátor tohoto typu investování,“ říká v podcastu Realitního Clubu. Jen v Evropě podle něj existuje asi sto padesát různých webů nabízejících investice do nemovitostí, kde si investor může vybrat, do jakého projektu vloží peníze tak, aby se mu co nejlépe zhodnotily. „Naše idea je přinášet na jedno tržiště investiční možnosti z různých platforem, z různých zemí,“ říká Večerka.
Biofarma v Lotyšsku, která potřebuje doplnit sezónní zemědělskou techniku, aby mohla rozšířit své farmářské podnikání. Činžák v Německu, který chce odkoupit další část bloku, zrekonstruovat a prodat apartmenty. Hotýlek v anglickém Ulverstonu nebo koupě bytového domu v Plzni, britském Canterbury či Vídni, které také potřebují renovaci. I tak mohou vypadat investice do realit, na které dosáhne „obyčejný“ smrtelník bez milionových úspor. Díky realitním crowdfundingovým platformám k tomu dnes už stačí jen minimální prostředky pro investici, a to od jedné tisícikoruny či stovky euro výše. Investovat do nemovitostí jde i bez milionů na účtu. Jak funguje realitní crowdfunding
Reality
Taková možnost podle něj zatím na trhu není. Všechno, do čeho investor vkládá peníze, je podle Večerky půjčka. Obvykle na nějaký projekt, který firma z té které země potřebuje zainvestovat. Následně investorům vyplatí dohodnuté peníze podle předem dohodnutého způsobu zúročení.
Výnos je dopředu dán
Jak se ujistit, že mé peníze nejdou nazmar nějakého vzdušného zámku? „Vždy celý projekt shrnujeme na webu tak, aby investor věděl, do čeho investuje.“ Může to být jak výstavba nového projektu, tak třeba rekonstrukce nějakého objektu s budoucím zhodnocením. Úrok, tedy výnos investora, je vždy dopředu pevně dán.
Mezi Čechy stoupá zájem o nemovitosti v zahraničí. Podle realitních kanceláří vzrostl objem nákupů starších i nových apartmánů či domů meziročně asi o 20 až 25 procent. K oblíbeným destinacím patří především Španělsko a Chorvatsko, ale například i Albánie. Návratnost investice je podle společností vyšší než v Česku.Doma je draho. Češi tak kupují domy v zahraničí, je to výhodnější
Reality
Jak se při takovém způsobu investování vyvarovat riziku, že o své peníze přijdu? „Máme interní risk model, který jsme si sami vytvořili v rámci asociace realitních investičních platforem, jejíž jsme spoluzakladatelé.“ Pomocí tohoto modelu je prý podle Večerky možné posoudit, zda bude investice úspěšná či ne.
Podcast Realitní Club, jehož hostem byl Jan Večerka z BrikkAppu, si můžete poslechnout v úvodu tohoto článku nebo na vaší oblíbené podcastové platformě. Kanál Newstream najdete ne Spotify, Apple Podcasts i Google Podcasts.
V Evropě postupně začne platit regulace i pro obor realitních mikroinvestic, tedy takzvaného realitního crowdfundingu. Evropský parlament kvůli tomu schválil v roce 2020 speciální nařízení, které už vloni vstoupilo v platnost. Teď je přechodové období, kdy do příštího roku se musí všechny země EU připravit tak, aby regulace mohla fungovat a všechny platformy mohly stihnout požádat o licenci. To vše by mělo vnést do nového realitního byznysu větší jistotu a důvěru, říká ředitel realitní platformy BrikkApp Jan Večerka. Realitní crowdfunding dostane nová pravidla. Pro investory bude důvěryhodnější
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?