Kdy praskne realitní bublina? Data hodně napoví. A miliardář Soural to ví
Developerská a stavební společnost Trigema miliardáře Marcela Sourala koupila většinový podíl ve Společnosti pro Cenové mapy ČR. Vedle datového realitního start-upu Flat Zone, s jehož pomocí vytváří čtvrtletně analýzu cen nových bytů v zemi, získala do svého portfolia server zpracovávající informace z katastru nemovitostí - portál cenovamapa.org. Výši transakce firma nezveřejnila.
Společnost pro Cenové mapy ČR se přejmenuje na Dataligence a stejné jméno postupně nahradí i značku cenovamapa.org. K propojení Flat Zone a Dataligence podle Trigemy nedochází. „Budou fungovat samostatně a budou se starat o trochu jiný segment. Navzájem ale budou využívat svá data a data Trigemy,” uvedl Marcel Soural, předseda představenstva investiční skupiny Trigema. Dodal, že cílem spojení je zvýšit transparentnost dat na českém realitním trhu, která podle něj není vysoká, a zjednodušit uživatelům práci s těmito daty.
Ve druhém letošním čtvrtletí došlo v Praze ke stabilizaci cen nových bytů. Současná průměrná prodejní cena 145 783 korun za metr čtvereční je srovnatelná s prvním kvartálem. V meziročním srovnání jsou ale ceny o 23 procent výš. Od dubna do června se prodalo 950 nových bytů, což je o třetinu méně oproti dlouhodobému průměru. To je dáno především nedostupností hypoték, kterou způsobil rekordní nárůst úrokové sazby nových úvěrů. Data vychází z tržní analýzy společností Trigema, Skanska Reality a Central Group.Nová data: Růst cen nových bytů v Praze se zastavil. Meziročně jsou ale dražší o čtvrtinu
Reality
Cenové mapy založila firma Hyposervis a provozuje ve spolupráci s poradenskou firmou Deloitte, která na základě dat z cenovamapa.org zpracovává informace o prodejních cenách bytů. „Spojení s Trigemou a Flat Zone umožňuje vytvořit jedinečnou a unikátní platformu vědomostí, zkušeností a dat, jaká v Česku reálně nemá obdoby,” řekl Milan Roček, majitel firmy Hyposervis, která bude nyní držet podíl 49 procent.
Trigema prostřednictvím svého startupu Flat Zone vytvořila agregátor nabídek nových bytových projektů i analytickou aplikaci Studio pro sledování okamžitého vývoje projektů novostaveb. Cenovamapa.org vytváří databázi o nemovitostech pro bydlení z dat katastru a sledovala prodejní ceny všech bytů a rodinných domů a nabídkové ceny novostaveb developerských projektů ve velkých městech. Z těchto dat vytvořila řešení pro bankovní on-line oceňování.
Marcel Soural se letos poprvé dostal do žebříčku sta nejbohatších Čechů, který sestavuje časopis Forbes. Ten majetek jednoho z největších českých developerů odhadl na 2,6 miliardy korun. V klubu nejbohatších Čechů tak obsadil 97. místo. Po pádu Bohemia Energy Jiřího Písaříka je o příčku výše. První velký rozhovor po oznámení výsledků poskytl Soural pro newstream.cz. Lidé zapomněli, že peníze se vydělávají prací, říká miliardář Soural
Leaders
„Díky akvizici spojí Trigema v jedné investiční skupině všechny datové možnosti dohromady a umožní vytvořit výkonnou datovou kostku zahrnující dlouhodobý i okamžitý vývoj na trhu novostaveb i starších bytů a rodinných domů. Vznikne tak komplexní základna pro digitalizaci realitního a hypotečního trhu obsahující data za posledních 25 let,” uvedla společnost.
Vít Soural, syn miliardáře a majitele developerské společnosti Trigema Marcela Sourala, vede startup Flat Zone. Ten pod hlavičkou Trigemy sbírá a analyzuje data z českého a slovenského realitního trhu. A chystá se proniknout i do dalších evropských zemí, ve hře je Polsko. „Slováci mají sice o něco efektivnější stavební řízení než my Češi, ale ne o moc. Mnohem zajímavější je v tomto ohledu i co do objemu polský trh,“ říká Vít Soural.Vít Soural: Polský trh je zajímavější než ten český. Staví se tam víc a levněji
Zprávy z firem
Trigema Marcela Sourala posiluje svoji pozici v segmentu cestovního ruchu. Spustila stavbu vlastního vinařství ve Veselí nad Moravou. Projekt za 330 milionů má být hotov do dvou let. Miliardář Soural posiluje v cestovním ruchu a staví vinařství za 330 milionů
Leaders
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?