Chtěli jsme střechu Máje zpřístupnit všem, říká jeden z Klánů
Od všeho trochu nebo spíš víc se najde v zrekonstruovaném Máji. Zvenku se budova téměř nezměnila, uvnitř radikálně.
Obchodní dům Máj, nyní vlastně už jen Máj, se pojí hned s několika rekordy. Je tam největší a také nejdelší bar v Evropě. Několik tisíc metrů čtverečních her, automatů či videoprojekcí dělá z někdějšího obchodnímu domu nejrozsáhlejší evropský zábavní park. Na fasádě „létají“ ti největší motýli a rekordně rychlá, tedy na Prahu, byla i rekonstrukce. Trvala dva roky. Máj ale láme i jiné rekordy. Rekonstrukce Máje patřila k těm ve veřejném prostoru nejdiskutovanějším a nejsledovanějším
FOTOGALERIE: Na reportáž z Máje se můžete podívat do následující galerie
Chtěli jsme hlavně zpřístupnit střechu
Výsledek, tedy přeměna tradičního obchodního domu na centrum zábavy, gastronomie i retailu, vznikla ale vlastně tak trochu náhodou. Původně chtěli majitelé, rodina Klánů, tradiční obchoďák zachovat až do čtvrtého patra, na zbytku vytvořit kanceláře.
„Stáli jsme s tátou a bráchou na střeše, někdy v roce 2021, a kochali se tím nádherným výhledem na Prahu. Napadlo nás, že by byla škoda ho utajit dalším. Tam tehdy vzešel nápad, vytvořit zde vyhlídkovou terasu,“ přibližuje Václav Klán.
Zřejmě nejsledovanější rekonstrukce v Praze se chýlí ke svému konci. Architekti a designéři ještě ladí poslední detaily. Někdejší obchodní dům Máj na Národní třídě se otevře již příští týden. Kromě supermarketu v podzemí, ochodů v prvním patře a gastro provozu v druhém, objekt zaplní asi největší zábavní centrum v Evropě. „Myslím, že stejně jako v případě motýlů se veřejnost rozdělí do dvou skupin, jedné se to bude líbit, druhé ne,“ říká hlavní architekt Ondřej Michálek ze společnosti Prochazka & Partners, která navrhovala design většiny vnitřních prostor a z pozice cenového a projektového manažera pod taktovkou developera Amadeus Real projekt řídila.Památkáři nám striktně vymezili hranice, říká šéf designérů nového Máje
Reality
Umístit ale pod ni kanceláře provozně nedávalo smysl, proto tehdy došlo i na myšlenku vytvořit tam restauraci. „Charakter obchodního domu najdete vlastně až v druhém patře. Všechna horní patra jsme od základu změnili,“ říká Václav Klán.
V podzemí i nadále zůstává supermarket Tesco. „Máj už není obchodním domem. Nazýváme ho domem zábavy, her a zážitku,“ dodává Václav Klán. Přízemí patří retailu. Je tam lékarna, drogerie i pekárna. Na kolik vyjde pronájem metru čtverečního ale Klán komentovat nechce. S tím, že budova patří ke špiččce a tomu odpovídá i výše nájmu. „Klienti projektu věří a mají o prostory zájem," dodává.
Do druhého patra se návštěvník dostane po eskalátorech. Ty jsou na původním místě, jak si památkáři přáli, s jejich svolením ale prošly modernizací. Druhé patro patří gastronomii.
Novými majoritními majiteli Tesla investiční společnosti (TIS) se stali bratři Martin a Václav Klánovi, oznámila sama společnost. Se zkušenostmi z developmentu a realit, které sourozenecké duo nasbíralo při řízení rodinné skupiny Amadeus Real Estate, tak vstoupilo do oblasti finančních trhů, konkrétně nemovitostních fondů. Bratři Klánové z obchodního domu Máj koupili investiční společnost Tesla
Money
Na koho tento koncept cílí? „Předpokládáme, že přitáhne místní i cizince, a že bude posílením Prahy 1,“ dodává Martin Klán.
Rodina Klánových a jejich developerský společnost Amadeus Real investovala do proměny Máje 4,5 miliardy korun. Zaměstnání si tam najde zhruba 700 lidí.
„Projekt na rekonstrukci Hlavního nádraží v Praze je velmi smělý, ale řeší dlouhodobé problémy, které jsme dosud nedokázali řešit,“ říká šéf pražských plánovačů Ondřej Boháč v dalším díle podcastu Realitní Club. Kromě zásadních pražských projektů, jako jsou rekonstrukce Hlavního nádraží či výstavba Vltavské filharmonie, se dostalo i na další ožehavá témata - Metropolitní plán Prahy i rekodifikaci stavebního zákona.Šéf pražských plánovačů: Kdyby si v Praze nikdo nestěžoval, byl bych nervózní
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?