Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Milan Kratina: Pokud chce Evropa hrát ještě nějakou roli, musí víc vyrábět

Milan Kratina, spolumajitel Accolade
ČTK
Dalibor Martínek
lib

Milan Kratina vybudoval během deseti let jednu z největších evropských firem, která vlastní a buduje průmyslové parky. A také fond, který do těchto nemovitostí investuje, a který investorům vydělává ročně slušná procenta. Konkrétně vloni to bylo v eurech přes devět procent. I letos počítá s výnosností přes sedm procent.

Reklama

V současnosti má v portfoliu jednapadesát průmyslových parků v šesti evropských zemích, v Česku, Polsku, na Slovensku, v Německu, Holandsku a ve Španělsku. V expanzi dál pokračuje, ale jak říká, jeho cílem není být největší co do počtu parků.

„Pro nás není tak důležitá expanze. Chceme mít v každé zemi, kde působíme, určitou hmotu, aby dávalo smysl na tom kterém trhu působit,“ říká Kratina. A vysvětluje: Každý trh má svá daňová či finanční specifika. Na každém trhu se kvůli těmto pravidlům nemovitosti chovají jinak a mají jiné výnosy. „Expanze možné jsou, a doufám, že se budeme dál posouvat Evropou. Ale nejdříve musíte tomu kterému trhu rozumět, věřit mu.“

Možnost? Ne, je to nutnost

Je ještě v Evropě vůbec prostor pro růst dalších průmyslových hal? Kratina na to má jednoduchou odpověď. „Není otázkou, jestli je kapacita stavět další haly. Evropa musí! Pokud chce v celosvětovém kontextu něco znamenat.“ Důvodem je podle něj „závislost“. Pokud chce být Evropa nezávislá, musí tu být výroby více. A pokud má být tato výroba co možná nejvíce uhlíkově neutrální, což je současný trend, musí být výroba blíž koncovým zákazníkům. Což předpokládá, že bude více hal, kde budou připravené materiály či komponenty pro výrobu každého jednoho produktu.

Jakou roli v tomto rozvoji infrastruktury hraje roli současné evropské ekonomické ochlazení či vysoká inflace v některých zemích? „Má to dvě roviny. Krátkodobých poptávek nyní vidíme o něco méně. Ale vidíme velké dlouhodobé projekty.“ A to ať z oblasti automotiv, tak nyní hodně z medicíny. Ale i z jiných oborů. Takže celkově je poptávka po nových prostorách větší, protože projekty jsou velké.

Reklama

Nejnovější díl podcastu Realitní Club přineseme už zítra na stránkách Newstreamu nebo na vaší oblíbené podcastové platformě. 

Ilustrační foto

Investice do hal a skladů slušně ponese i letos, věří miliardář Kratina. Fond Accolade se tak zřejmě ještě rozroste

Trhu s průmyslovými nemovitostmi se i loni dařilo. Accolade Industrial Fund splnil předpokládané zhodnocení. Dosáhl eurového výnosu 9,33 procent a v korunách 8,49 procent. A slibný vývoj očekává i od letošního roku.

Přečíst článek

CEO Accolade Milan Kratina

Kratina z Accolade: Nájmy ještě porostou. O kolik, to se uvidí na začátku roku

Výnosnost fondu dokážeme udržet díky sjednaným inflačním doložkám. Důležitá je také lokace našich průmyslových či distribučních center, do kterých investujeme. Vždy si vybíráme ta nejlepší místa, říká miliardář Milan Kratina, šéf největšího českého realitního fondu Accolade.

Přečíst článek

Zjímáte se o realitní investice? Sledujte Realitní Club

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Milan Kratina v podcastu Realitní Club

Miliardář Milan Kratina: Klíčem k úspěchu země je vzdělání. Žijeme si tady pořád jako v Hobitíně

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme