Můžete bydlet a nyní drahou hypotéku si odložit, říká zakladatel Ownest Machala
Na trhu už téměř dva roky panuje situace, kdy většina nových zájemců nedosáhne na hypotéku a nemůže si tak pořídit vlastní nemovitost. Každý z účastníků trhu na to nějakým způsobem reaguje. Lidé se překlopili do nájemního bydlení. Developeři, aby své nové byty prodali, vymýšlejí širokou škálu slev nebo velmi populární zvýhodněnou hypotéku.
Martin Machala přišel na trh s úplně novým produktem. Takzvanou odloženou hypotékou. Založil společnost Ownest a povedlo se mu sehnat takové financování, aby celý projekt mohl rozjet. Jak funguje?
„My koupíme zájemci byt podle jeho představ, ve kterém může žít v nájmu šest až čtyřiadvacet měsíců“ popisuje základní princip fungování společnosti Machala, spoluzakladatel Ownestu. Po uplynutí této doby má klient firmy garantováno, že si může byt odkoupit do svého vlastnictví. Takový princip přesně míří na současnou dobu vysokých splátek hypoték, které jsou dané vysokými úrokovými sazbami.
Cena je daná
Řada ekonomů předpokládá, že už v příštím roce by mohly sazby začít klesat, s tím, jak bude klesat inflace. Což by ve výsledku mohlo znamenat, že lidé, kteří v současnosti na drahé hypotéky nedosáhnou, by třeba za rok už mohli. Podle Machaly je překlenovací doba dobrá právě proto, že by si klient mohl dospořit na potřebný základ hypotéky, nebo vyřídit prodej starší nemovitosti, aby měl na financování své půjčky.
„Klient má možnost, nikoliv povinnost, si byt za předem danou cenu odkoupit. Je to řešení, které na trhu chybělo, jak si zafixovat budoucí prodejní cenu, nebo odložit nyní drahou hypotéku,“ vysvětluje Machala.
Podcast Realitní Club s Martinem Machalou vyjde již zítra ráno
Ceny stavebních materiálů jsou stále vysoké, významně prodražují celkové náklady na stavbu. Objemné skladové zásoby se do jejich ceny nepropisují, říká šéf developerské společnosti Sekyra Group Leoš Anderle v dalším díle podcastu Realitní Club.Šéf Sekyra Group: Stavební materiály zásadně nezlevňují
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?