Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Bourat, či nebourat. Diskuse kolem mostu na Výtoni je nekonečná, jasno má být do konce roku

Most na Výtoni
Profimedia.cz
Petra Nehasilová

Železniční most na Výtoni vzbuzuje už několik měsíců nebývalý zájem veřejnosti i odborníků. O jeho osudu spekulují i zahraniční média. Podle původních plánů měl být ten nový dokončen do konce roku 2028. Na stůl se ale zase vrací možnost, že se zachová ten původní, historický. Jasno má být podle ministra dopravy Martina Kupky do konce roku.

Reklama

Už od podzimu loňského roku potom, co Správa železnic zveřejnila výsledky architektonické soutěže, otevírá osud Železničního mostu na Výtoni rozporuplnou debatu. Vítězný projekt, který vzešlel z pera kanceláře 2T engineering, se potýkal především s kritikou z řad architektů i odborné veřejnosti.

„Zveřejněný návrh nepovažujeme za zdařilý, most je sice nový, ale snaží se vypadat jako ten starý, aniž by měl parametry skutečné repliky,“ argumentují členové Klubu za starou Prahu. Jeden z jejich členů zasedl v odborné komisi zmiňované architektonické soutěže.

Na vítězný návrh vzešlý z architektonické soutěže se můžete podívat do následující galerie.

Reklama

Zbourat most na Výtoni? Stejné jako zbavit se Eiffelovky

Kriticky návrh komentoval i architekt a teoretik architektury Adam Gebrian, který ho označil jako „špatný vtip“. A prezident Českého národního komitétu ICOMOS (Mezinárodní rada památek a sídel) Václav Girsa uvedl, že zbourat železniční most a nahradit ho jiným je neakceptovatelné a hrozí mezinárodní ostuda. Osud železničního mostu se totiž dostal i na stránky světových médií.

Přestavba podle původního plánu SŽ měla začít v roce 2026 a trvat 20 měsíců s tím, že původní památkově chráněná ocelová konstrukce by měla alespoň z části sloužit na jiném místě. 

Záměry SŽ zhatila petice na záchranu mostu, kterou dosud podepsalo téměř 14 tisíc lidí. I na popud uskupení Nebourat, které ji iniciovalo, se sešlo další kolokvium odborníků uspořádané Správou železnic na žádost ministra dopravy Martina Kupky.

To je vtip, ne? Reagují na projekt nového mostu pod Vyšehradem odborníci

Návrh na podobu nového železničního mostu na Výtoni, který vzešel z architektonické soutěže, vzbuzuje bouřlivé diskuse nejenom na sociálních sítích. Objevují se i hlasy, že lepší by bylo zachovat ten původní. Replika, která vzešla z pera kanceláře 2T engineering, by měla spojit levý a pravý břeh Vltavy už v roce 2028.

Přečíst článek

„Z vyjádření účastníků kolokvia ke kladům a záporům lze prozatím shrnout, že se shodují na špatném stavu mostu s významnou korozí. Většina účastníků zastává názor, že oprava stávajícího mostu je technicky a finančně náročná a má omezenou životnost s vysokými náklady na další údržbu,“ přiblížil jeho výsledky mluvčí SŽ Dušan Gavenda s tím, že většina se také přiklání k novému mostu.

Most na Výtoni zachovat lze, ale bude to drahé

Všichni účastníci se nicméně shodli na špatném stavu mostu.

Zakladatel iniciativy Nebourat Pavel Štorch nicméně upozorňuje, že odborníci se shodli na tom, že most je opravitelný a využitelný pro budoucí železniční zatížení. „Není tedy důvod ikonickou pražskou památku bourat,” dodává Štorch.

Už v létě se tak promění jedno území českobudějovické náplavky.

Ceněné studio promění náplavku v Českých Budějovicích. Zapojí ji do městského života

Neudržovaný a zanedbaný levý břeh Vltavy v Českých Budějovicích se začne co nevidět měnit. Nový areál by měl začít fungovat již letos v létě. Podívejte se ve fotogalerii na historii i budoucnost náplavky.

Přečíst článek

Zda se most opraví, nebo zbourá se tedy ještě povedou dlouhé diskuse. „Jasno má být do konce roku,“ konstatoval pro Newstream ministr dopravy Martin Kupka.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace. Správa železnic v minulosti neúspěšně usilovala o odejmutí památkové ochrany mostu.

Jan Šebesta a redaktoři Newstream.cz při natáčení podcastu Realitní Club

Zrychlí v Česku výstavba? Pro nové úřady nejsou peníze ani lidé. Zbývá se jen modlit

Nový stavební zákon stále čeká na to, až ho schválí poslanecká sněmovna. Platit by měl od příštího roku. Tento závazek vlády trvá. Faktem však je, že se neustále pracuje na dílčích změnách této klíčové normy. „Připravuje se vládní poslanecká iniciativa. Zdá se, že výsledkem bude kompromis mezi původním návrhem a představami současné vlády,“ říká Jan Šebesta, expert na stavební právo ze Svazu průmyslu a dopravy.

Přečíst článek

Natáčení podcastu s Pavlem Ryskou z J&T Banky.

Ceny nemovitostí v Itálii nebo Španělsku poslední dekádu klesaly, říká analytik v podcastu

Nemovitosti v Česku rostly v posledních deseti letech skoro nejrychleji v rámci Evropy, téměř se zdvojnásobily. Existují ale země, kde tomu bylo naopak. Nejzajímavějším příkladem je Itálie, kde jsou aktuální ceny bytů nižší než v roce 2008.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme