Nová data: Byty v Praze meziročně zlevnily. Nájmy však rostly a krize na trhu bydlení se prohlubuje
Krize v prodeji nových nemovitostí v Česku dál pokračuje. Newstream získal exkluzivně nové údaje od analytické společnosti Flat Zone, společnosti, která sleduje a analyzuje údaje z trhu nemovitostí. Výsledek? Propad cen nemovitostí dál pokračuje. A to nejen u starších nemovitostí, ale i v segmentu nové výstavby. Důvodem je nízká nabídka nových nemovitostí, jejich vysoká cena a nedostupné bankovní financování při aktuálním úroku kolem šesti procent za hypotéku.
Před rokem, ve třetím čtvrtletí roku 2022, byla v Praze průměrná cena nového bytu 154 181 korun za metr čtvereční. O rok později, tedy letos ve třetím čtvrtletí, od července do září, poklesla tato cena na 151 156 korun. Zhruba o dvě procenta.
Zároveň pokračuje i růst nájmů. V Praze vzrostly nájmy podle údajů Flat Zone za poslední rok v průměru o 12 a půl procenta, z ceny 375 korun za metr na aktuálních 422 korun za metr čtvereční bytu.
Letošní rok už developeři více méně odepsali. Někteří se však snaží dopředu „zaháčkovat“ klienty, kteří přijdou, až začnou klesat úrokové sazby hypoték. To bude nejspíš příští rok. I když prodejci nových bytů teď často hovoří o tom, že návrat odložené poptávky zvedne ceny, v první fázi půjde hlavně o to udat na trhu už nachystané projekty, jejichž výstavbu někteří developeři v nepříznivé ekonomické situaci raději také odložili. Boj o kupující začíná. Developeři se připravují na snížení sazeb
Reality
Údaje potvrzují trend posledních dvou let. A sice, že zájemci o nové bydlení vyčkávají. Čekají na snížení úrokových sazeb, aby si mohli pořídit bydlení na hypotéku, která je v současnosti prakticky nedostupná. Mezitím developeři přemýšlejí, za jaké ceny nabídnout nové byty, když jim zdražilo financování.
Lidé ztrácí zájem o vlastní bydlení
Developeři tak nyní využívají různé marketingové balíčky, garáž zdarma, kuchyňskou linku „zdarma“ či klimatizaci, aby oživili zájem kupujících. To se ovšem nedaří. Podle údajů společnosti Flat Zone pokles poptávky po vlastním bydlení pokračuje. Neklesly jenom ceny nových bytů v Praze, ale napříč celým českým trhem.
Zatímco ještě před rokem byla průměrná cena novostavby ve Středočeském kraji 96 877 korun za metr, v současnosti je to 94 775 korun. Pokles o dvě procenta. V Jihomoravském kraji klesly ceny ze 111 tisíc korun na sto sedm tisíc. Meziroční pokles o několik procent v hodnotě nové nemovitosti se týká každého českého regionu.
V době covidu se v Česku dalo na realitním trhu prodat cokoliv za jakoukoliv cenu. V posledním roce a půl je však situace úplně jiná. Vlastníci nemovitostí žijí v době minulých cen a nechtějí se zbavit svého snu o vysokém zúročení svého domu či chalupy. Kupující však nyní ceny neakceptují. Nemají na to v době vysoké inflace peníze, a na bankovní financování nedosáhnou. Už se tato situace mění? Vidíme rozmrzání trhu, říká Tomáš Jelínek, šéf Century 21, největší sítě obchodníků s realitami v zemi. Hlavním trendem je nyní nájemní bydlení. „To nyní tvoří dvě třetiny našeho byznysu,“ říká Jelínek.Tomáš Jelínek: Lidé se nechtějí smířit s tím, že jejich nemovitost ztratila na ceně. A někde to bylo i o padesát procent
Reality
Pád cen nemovitostí má několik příčin. První je nedostupnost financování. Lidé se při průměrném úročení hypotéky kolem šesti procent neženou do nákupu bytu či domu. To je nyní určující faktor. Dalším aspektem je očekávání. Češi vyčkávají na okamžik, až spadnou úrokové sazby, třeba pod pět procent. Toto očekávání se možná naplní v první polovině příštího roku. Do té doby bude patrně poptávka po novém bydlení utlumená.
O tom, zda budou ceny nemovitostí dál klesat nebo začnou růst, rozhoduje i psychologický prvek. Až si většina kupující h začne myslet, že se trh otáčí směrem k růstu cen, začnou nakupovat. „Až ceny nemovitostí začnou růst, pro investory to bude impuls k nákupu, přestane vyčkávání na další pokles cen,“ tvrdí Vít Soural, zakladatel analytické společnosti Flat Zone.
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?