Otevřený dopis ministrovi. Nebourejte ho, oroduje známý architekt za nádraží v Kladně
Už na začátku února bylo jasno. Kladenské nádraží vzhledem k jeho technickému stavu bude nejrozumnější zbourat. Nejen Kladeňáci ale chtějí osud budovy z konce 19. století zvrátit. V otevřeném dopise ministrovi dopravy o to žádá i přední český architekt, který se podílel na stavbě vysílače na Ještědu.
„Kladenské nádraží (právě tak jako nedávno příkladně renovované nádraží Praha - Vršovice) je téměř školním příkladem „zlaté éry" rakouskouherských železnic. Jeho demolice by byla nenahraditelnou a našim potomkům těžko vysvětlitelnou ztrátou,“ píše v otevřeném dopisu švýcarský architekt s českými kořeny Mirko Baum ministrovi dopravy Martinovi Kupkovi.
Architekt, který pracoval v týmu Karla Hubáčka při navrhování Ještědu, není jediným, kdo proti demolici nádraží na Kladně bojuje. Zachovat historickou budovu se snaží i online petice, jejíž autorkou je kladenská opoziční zastupitelka Anna Gamanová (STAN), rovněž architektka.
V případě demolice iniciativa vyzývá Správu železnic k vypsání otevřené architektonické soutěže na budovu novou. „Jen soutěž zajistí výběr z kvalitních alternativ architektonického i funkčního řešení,“ píše se v petici. Tu zatím podepsalo přes 1200 lidí.
Budova akorát k demolici
Podle původních plánů měly být z nádraží zachovány alespoň obvodové zdi, historická budova není památkově chráněna. Po detailnějším průzkumu se ale podle vedení Správy železnic ukázalo, že technický stav objektu je velmi vážný a že výstavba nové budovy bude nejlepším možným řešením.
Studii zpracovalo na základě zadání Správy železnic architektonické studio Jakub Cigler Architekti.
Kladenský železniční úsek je částí trati mezi Kladnem, Prahou a pražským letištěm Václava Havla. Zahájení provozu v Kladně Správa železnic plánuje na září příštího roku.
Odborníci z evropské poradenské agentury Jaspers po zhodnocení variant dalšího řešení nevyhovujícího stavu železničního mostu na pražské Výtoni dospěli k závěru, že nahrazení stávající konstrukce novou bude levnější, rychlejší a trvalejší než její oprava, uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Raději to zbořte, radí evropští specialisté jak naložit se železničním mostem pod Vyšehradem
Zprávy z firem
Nejenom rychlodráha, která významně urychlí cestování do Prahy, i levnější pozemky, dělají z Kladna developerskou bonanzu.Kladno, to je to město. Je levnější než Praha, jak dlouho to ale tak bude?
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?