Památkáři nám striktně vymezili hranice, říká šéf designérů nového Máje
Zřejmě nejsledovanější rekonstrukce v Praze se chýlí ke svému konci. Architekti a designéři ještě ladí poslední detaily. Někdejší obchodní dům Máj na Národní třídě se otevře již příští týden. Kromě supermarketu v podzemí, ochodů v prvním patře a gastro provozu v druhém, objekt zaplní asi největší zábavní centrum v Evropě. „Myslím, že stejně jako v případě motýlů se veřejnost rozdělí do dvou skupin, jedné se to bude líbit, druhé ne,“ říká hlavní architekt Ondřej Michálek ze společnosti Prochazka & Partners, která navrhovala design většiny vnitřních prostor a z pozice cenového a projektového manažera pod taktovkou developera Amadeus Real projekt řídila.
Rekonstrukce Máje je jednou z nejsledovanějších proměn v Praze. Jaké to je být podepsaný pod podobným projektem?
Má to řadu výhod a samozřejmě i nevýhod. Jde o národní kulturní památku, navíc v centru Prahy. Stavba je tak pod přísným drobnohledem. Jen si vzpomeňte, jak silné reakce vyvolali motýli Davida Černého na fasádě. Předpokládáme proto, že i interiéry se setkají s odezvou.
Už nějaká přišla? Před pár dny jste zveřejnily první snímky interiéru.
Video z interiéru (ke zhlédnutí níže - pozn. red.) hodně rezonovalo. A nějaké reakce jsem v diskusích už zaregistroval. Pohledy se samozřejmě různí.
Rekonstrukce Máje rozdmýchává debatu
Takže se obáváte toho, jak budou Pražané na novou podobu Máje reagovat?
Neřekl bych, že se obáváme. Myslím, že stejně jako v případě motýlů se veřejnost rozdělí na dvě skupiny, jedné se to bude líbit, druhé ne. Každopádně každému bych doporučil, aby se šel dovnitř podívat. Vlastní dojem snímky ani video nenahradí.
Architekt, muzikant a politický aktivista Matúš Vallo už téměř šest let jako primátor Bratislavy mění slovenskou metropoli k lepšímu. Tu trápí obdobné problémy jako Prahu, třeba nedostatečná výstavba bytů a jejich ceny. V čem by se mohla bývalá federální metropole vzájemně inspirovat? „Prahou se inspirujeme už dlouho, od přípravy publikace Plán Bratislava, po zkušenosti s přípravou revitalizace velkých brownfieldů, v Praze zejména bývalých nádraží,“ říká Matúš Vallo v rozhovoru.Primátor Bratislavy: Praha je pro nás inspirací, ze slovenské metropole chci udělat bezpečné město
Leaders
Co byly asi ty největší obtíže, s nimiž jste se během projektování potýkaly?
Nešlo přímo o obtíže. Jen jsme se s projektem podobného typu setkali poprvé. Zábavní centrum takového rozsahu v Česku, a vlastně ani v Evropě, nenajdete. Takže přípravy se pojily s častým cestováním a poznáváním. Kromě několika tematických barů, třeba i na střeše Máje, odkud je krásný 360stupňový výhled na celou Prahu, tam najdete minigolf nebo trenažer Formule 1. Nějaký druh zábavy by si tam měl najít každý.
Na jaké zákazníky nový Máj cílí?
Do prvního podzemního patra se vrací Tesco, do přízemí obchody a v prvním patře najdete gastro provozy. Všechny tyto prostory jsou běžně přístupné. V dalších už pak je zmiňované zábavní centrum, které bude přístupné po zaplacení vstupného. Prostor je zároveň vhodný pro pořádání různých společenských akcí.
Odkaz na historii lze najít v některých prvcích interiéru
Najdeme ve vámi navržených prostorech i nějaký odkaz na historii objektu?
Samozřejmě. Budovu respektujeme jako národní kulturní památku. Od památkářů jsme měli jasně stanovené hranice, co se smí, a co už ne. Nicméně, že by se doba, kdy Máj vznikal, stoprocentně otiskla do podoby interiéru, rozhodně říct nemohu.
Původní projekt Central Group na Žižkově obsahoval věže tři, setkal se ale s nesouhlasem vedení Prahy. Architektka Eva Jiřičná ho tedy musela spolu se svým týmem přepracovat. Trvalo to pět let a místo tří budov bude mít rozvojové území kolem někdejšího „Mordoru“ v centru věž jen jednu. Vysoká bude 80 metrů. „Samozřejmě chápu, že úkolem památkářů je ochraňovat historii města. Na druhou stranu ale neinformovanost a mnohdy i přílišná konzervativnost jsou zbytečnou překážkou dalšího rozvoje,“ říká světoznámá architektka.Eva Jiřičná: Věž vysoká 80 metrů je prcek. Konzervativní přístup brzdí vývoj Prahy
Reality
Jak jste vlastně vnímal tu polarizovanou diskusi ohledně objektů Davida Černého?
S nadšením. Vlastně koncept celé té budovy, od motýlů po interiér, je postavený na wau efektu. Jde o interiér, který byste si doma těžko vytvořili. Nicméně v centru zábavy je žádoucí, aby vás co nejvíce detailů překvapilo a pobavilo. Například v jednom z barů bude u stropu viset obrovský křišťálový kostlivec od předního českého skláře Zdeňka Lhotského. Takže vlastně nejenom zábava, ale i velmi kvalitní české umění.
A nějaké další kousky by se v Máji našly?
Těch kousků je tam hrozně moc. Hodně jsme spolupracovali s českými sochaři. Téměř všude, dokonce i na toaletách, jsou umístěné krásné křišťálové lustry.
Amdeus Real nám dal volnou ruku
Můžete alespoň zhruba přiblížit výši investice?
Na to vám bohužel nemohu odpovědět.
Jak volnou ruku jste při navrhování měli?
Měli jsme relativně volnou rukou. Heslo naší práce bylo „víc je víc“. Mnohdy pro nás možná už trochu střelený nápad, investor uvítal.
„Projekt na rekonstrukci Hlavního nádraží v Praze je velmi smělý, ale řeší dlouhodobé problémy, které jsme dosud nedokázali řešit,“ říká šéf pražských plánovačů Ondřej Boháč v dalším díle podcastu Realitní Club. Kromě zásadních pražských projektů, jako jsou rekonstrukce Hlavního nádraží či výstavba Vltavské filharmonie, se dostalo i na další ožehavá témata - Metropolitní plán Prahy i rekodifikaci stavebního zákona.Šéf pražských plánovačů: Kdyby si v Praze nikdo nestěžoval, byl bych nervózní
Reality
Zámek v Týnci u Klatov sloužil jako maštal, jako sídlo německé i československé armády. Z ruin se nyní díky soukromému majiteli stal zase barokní skvost.Prodali dům i byt a opravili barokní ruinu. Ne všechny zámky mají takové štěstí
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?