Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Podepsáno. Podobu novému nádraží v Brně vtiskne nizozemský ateliér

Podepsáno. Podobu novému nádraží v Brně vtiskne nizozemský ateliér
Benthem Crouwell Architects, užito se svolením
 ČTK

Architektonickou studii na podobu nového brněnského hlavního nádraží zpracuje nizozemský architektonický ateliér Benthem Crouwell Architects. Správa železnic (SŽ) s ním ve středu podepsala smlouvu. Na Twitteru to uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Reklama

Nové hlavní nádraží má stát na místě dnešního nákladového dolního nádraží. Studie má být hotová do konce příštího roku. Zároveň pokračuje projektová příprava železničního uzlu, který získá kvůli přesunu nádraží o kilometr jižněji zcela jinou podobu.

Podle zářijového vyjádření Kanceláře architekta města Brna už titíž architekti pracují společně s českým ateliérem A8000 na návrhu prostoru před nádražím a za ním včetně plánovaných budov. Obě studie dohromady tak vytvoří jeden celek nádraží a jeho okolí včetně návaznosti na MHD.

Šance pro vysokorychlostní vlaky

Nové nádraží nebude na rozdíl od současného v docházkové vzdálenosti z historického centra a podle pět let staré studie proveditelnosti cesta na něj z většiny území města potrvá déle než dnes. Má však pomoct železniční dopravě, protože nové nádraží bude mít větší kapacitu a odstraní se problematické umístění nástupišť v tzv. esíčku. Umožní i zaústění plánovaných vysokorychlostních tratí. Ideou je také odstranění kolejiště, které je dnes potřebné pro průjezd vlaků od Horních Heršpic přes hlavní nádraží do Židenic. Velká plocha kolejiště na historickém viaduktu jižně od nádraží má sloužit jako promenáda.

Letos v únoru ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že stavět se má začít v roce 2028. Svoboda doplnil, že stavba nového nádraží potrvá deset let. Dosud však v dokumentech není zaneseno řešení, které by zajistilo nákladním dopravcům dostatečnou propustnost nádraží, v němž se bude na rozdíl od současnosti potkávat osobní a nákladní doprava.

Reklama

Projekt Dornych v centru Brna - vizualizace.

Vedle hlavního nádraží v Brně vyroste šestice budov. Investorem projektu za sedm miliard je Crestyl

Nový projekt developerské společnosti Crestyl má do roku 2026 výrazně proměnit centrum moravské metropole. Ze sousedství brněnského hlavního nádraží zmizí chátrající obchodní centrum a vznikne zde volně přístupný veřejný prostor se šesti budovami. Sedmimiliardový projekt už získal letos územní rozhodnutí a stavební povolení očekává příští rok. Při přípravě projektu se využívala i virtuální realita.

Přečíst článek

Prvním krokem k modernizaci brněnského železničního uzlu měla být přestavba židenického nádraží, které dosud není bezbariérové a je poměrně daleko od tramvajové zastávky. Mělo se podle dřívějších plánů začít stavět příští rok, ale nezačne a projekt je aktuálně skromnější než původní.

Podle studie proveditelnosti z roku 2017 má stát modernizace brněnského uzlu s přesunem nádraží zhruba 50 miliard korun. S ohledem na inflaci a růst cen materiálů i lidské práce lze předpokládat, že stavba bude dražší. Stavba nové infrastruktury pro MHD se tehdy odhadovala téměř na 2,5 miliardy korun.

Huť Marie

Druhý život opuštěné sklářské hutě v Josefově Dole. Nově slouží kultuře a sportu

Z jizerskohorského Josefova Dolu na Jablonecku zmizel jeden z brownfieldů. Z bývalé opuštěné sklářské Maxovské hutě je centrum zábavy nazvané Huť Marie.

Přečíst článek

Takto vypadá Lidl v Litomyšli.

Nejkrásnější a nejzelenější Lidl mají v Litomyšli. Aby ne, navrhovali ho architekti

Kde je vůle, je i cesta. I proto se východočeská Litomyšl stala synonymem kvalitní architektury. Tamní vedení města ale neponechá náhodě ani výstavbu supermarketu, a proto jeho podobu hledá prostřednictvím architektonické soutěže. Po Bille má tak i „nejhezčí“ český Lidl.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Nádraží v Plzni prošlo zásadní rekonstrukcí.

V Plzni i Budějovicích to jde. Na rozdíl od Prahy tam citlivě zrekonstruovali nádraží

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme