Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Praha koupí budovu Nákladového nádraží Žižkov. Po 20 letech se začne v brownfieldu stavět

Nákladové nádraží Žižkov
ČTK
Petra Nehasilová

Po více než 20 letech se začne měnit jeden z největších pražských brownfieldů – Nákladové nádraží Žižkov. Už dnes by pražští radní totiž měli rozhodnout o odkupu tamní památkově chráněné budovy. Za objekt a přilehlé pozemky, kde má vzniknou tramvajová linka, má hlavní město zaplatit víc než miliardu. Informaci serveru newstream potvrdil Pavel Dobeš, místostarosta Prahy 3.

Reklama

Na nemovitosti, o jejichž odkupu má Rada hlavního města rozhodnout dnes, měla původně předkupní právo developerská skupina Sekyra Group. Smlouvou, kterou s developerem sepsalo vedení města, se práva na odkup vzdává výměnou za záruky, že bude na ostatních pozemcích v blízkosti budovy moc stavět.

Multifunkční centrum

S památkově chráněnou budovou má velké plány Praha 3. Chce ji přeměnit na multifunkční centrum s obchody, restauracemi. Hned vedle má v plánu vystavět školu. „Jde o významnou kulturní památku, která si zaslouží být zachována,“ uvedl Pavel Dobeš.

Sídlo České spořitelny v nově budované části Smíchov City

Luděk Sekyra se rozjel. Na Smíchově staví největší čtvrť v Praze za sto let

Na Smíchově se rozjíždí druhá etapa obřího projektu Luďka Sekyry, která zahrnuje byty, kanceláře, parky, v zásadě celou novou čtvrť. Dominantou této etapy výstavby části města, kterou firma jednoho z nejbohatších Čechů nazývá Smíchov City Jih, bude centrála České spořitelny. Celý projekt Smíchov City bude kompletně dokončen v roce 2032. Podívejte se, jak má vypadat.

Přečíst článek

Reklama

Další podmínkou pro umožnění výstavby, kterou si jako místostarosta Prahy 3 zodpovědný územní rozvoj Dobeš stanovil, bylo zavedení tratě skrze území Nákladového nádraží Žižkov.

„Dopravní podnik hl. m. Prahy získal zatím nepravomocné povolení na výstavbu tramvajové trati, která povede od křižovatky ulic Olšanská a Jana Želivského, podél takzvané severní nákladové (severní křídlo historické budovy NNŽ) až k ulici Habrová, tedy na Jarov,“ dodává Dobeš.

Zatím se čeká na pravomocné povolení, Dobeš nicméně věří, že už na přelomu roku 2025 a 2026 by se mohla tramvajová linka stavět.

Architekta Eva Jiřičná a její projekt Centrum nového Žižkova

Eva Jiřičná: Věž vysoká 80 metrů je prcek. Konzervativní přístup brzdí vývoj Prahy

Původní projekt Central Group na Žižkově obsahoval věže tři, setkal se ale s nesouhlasem vedení Prahy. Architektka Eva Jiřičná ho tedy musela spolu se svým týmem přepracovat. Trvalo to pět let a místo tří budov bude mít rozvojové území kolem někdejšího „Mordoru“ v centru věž jen jednu. Vysoká bude 80 metrů. „Samozřejmě chápu, že úkolem památkářů je ochraňovat historii města. Na druhou stranu ale neinformovanost a mnohdy i přílišná konzervativnost jsou zbytečnou překážkou dalšího rozvoje,“ říká světoznámá architektka.

Přečíst článek

„A proč jsem tuto podmínku před rokem a půl stanovil?  Protože pokud zde má vzniknout nová městská čtvrť, která sem přivede víc než 15 tisíc lidí, pak musíme zajistit veškerou nezbytnou obslužnost. A to primárně městskou hromadnou dopravou,“ uzavírá Dobeš.

Na celém území platí stavební uzávěra, na změně územního plánu se pracuje od roku 2009. A podle Dobeše by k ní mohlo dojít v příštím roce.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Slavné historické lázně Grössling z roku 1895 v Bratislavě čeká obnova

OBRAZEM: Lázně, které budou Slovákům závidět i Maďaři, stále čekají na stavební povolení

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme