Praha podepsala kupní smlouvu k budově Nákladového nádraží Žižkov
Zástupci hlavního města a Českých drah (ČD) podepsali kupní smlouvu k budově Nákladového nádraží Žižkov a okolním pozemkům. Zastupitelé Prahy schválili odkup nemovitostí od státního dopravce minulý týden za cenu zhruba 1,43 miliardy korun. V památkově chráněné budově město plánuje vybudovat školu, byty, kulturní centrum, komerční prostory či kanceláře.
Funkcionalistická budova nádraží, která je od roku 2013 památkově chráněná, se nachází na rozsáhlých nevyužitých pozemcích, kde v budoucnu vznikne čtvrť pro až 20 tisíc lidí. První byty tam zatím začala stavět firma Central Group, další projekty tam plánuje Sekyra Group, Finep či Penta. Nádraží má zajistit veřejnou vybavenost nové čtvrti.
Multifunkční prostor
Město plánuje rozsáhlý objekt využít pro řadu funkcí od školství přes kulturu po komerční pronájmy, vznikne k tomu ekonomická studie. V plánu je podle radního Adama Zábranského (Piráti) po dohodě s památkáři i nástavba jednoho či dvou pater, kde by měly vzniknout byty. „Je to nádraží budova, která už skoro 20 let neslouží svému účelu, takže je nejvyšší čas,“ řekl před podpisem smlouvy generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky vlastní ČD, které v minulosti založily společný podnik s developerskou firmou Sekyra Group za účelem rozvoje areálu. Firma proto má předkupní právo na parcely jižně od budovy nádraží, kde hodlá stavět byty. Donedávna měla i právo na odkup nádraží, kterého se však po jednání s Prahou a ČD nedávno vzdala výměnou za záruky od města, že nepřijde o možnost stavět byty v plánovaném rozsahu.
Součástí uzavřené transakce jsou i pozemky pro asi dvoukilometrovou tramvajovou trať, kterou plánuje dopravní podnik začít stavět příští rok. Vznikající čtvrť napojí od západu na ulici Jana Želivského a od východu na Jarov. Částečně využije stávající železniční koleje. V areálu vznikne i nová Jarovská ulice, která by měla čtvrť napojit na chystaný úsek vnitřního okruhu a dopravně ulehčit ulici Jana Želivského.
Funkcionalistická budova žižkovského nákladového nádraží byla postavená mezi lety 1934 a 1937 podle projektu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse. Udělení ochrany předcházely dlouholeté boje místních obyvatel a aktivistů proti záměru developerů objekt zbourat. Původnímu účelu přestalo nádraží sloužit v roce 2002, příslušná trať byla oficiálně zrušená k začátku roku 2016.
Skupina Českomoravská nemovitostní (ČMN) se stala jediným majitelem kancelářského komplexu Churchill Square v Praze u hlavního nádraží. Zbývající čtvrtinový podíl koupila od libanonského holdingu CFH. ČMN se stal jediným majitelem kanceláří Churchill Square
Reality
Za sedmnáct let se nám podařilo vytvořit zásobník pozemků na těch nejlepších místech v Praze, říká David Musil, od července výkonný šéf Penta Real Estate, kde nahradil Petra Paličku. Ve firmě po téměř celou tuto dobu Musil pod Paličkou pracoval.Už brzo začneme měnit nádraží na Florenci i Hlavní nádraží, říká Musil z Penty
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?