Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Prahu čeká další miliardová investice: „Sherwood“ zmizí a z Hlaváku se konečně stane nádraží hodné metropole

Budova projde rekonstrukcí
Profimedia.cz
Petra Nehasilová

Přibydou stromy, tramvajová zastávka a ubydou zbytečná parkoviště. Praha má s Hlavním nádražím velké plány, které by se mohly začít realizovat do dvou let.

Reklama

Denně obslouží 100 tisíc lidí, v budoucnu by to však mohlo být jednou tolik. Už teď ale to ale Hlavní nádraží nezvládá, a proto architektonicky výjimečnou budovu Nové odbavovací haly Hlavního nádraží v Praze čeká rekonstrukce. Nové využití se hledá pro plochu parkoviště na její střeše a změnit se má i její bezprostřední okolí, park se bude revitalizovat a přímo před budovou bude nová zastávka tramvaje.

Detaily proměn, které řeší tři architektonické týmy, budou známy na konci listopadu, obrysy jsou ale známé už teď.

Hlavní nádraží se začne měnit za tři roky

„Už teď hala neumí pracovat s nenadálými událostmi, kapacitně už nezvládá ani pět tisíc cestujících naráz,“ přibližuje jeden z důvodů Jakub Hendrych z IPR, který je jedním ze zadavatelů soutěžního dialogů.

Reklama

To je systém výběru vítězného projektu, který město v posledních letech využívá ve složitých lokalit s velkým množstvím různorodých zájmů (Nový „Hlavák“ je společnou aktivitou Magistrátu hl. m. Prahy, Správy železnic, Dopravního podniku hl. m. Prahy a Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy - pozn.red.).

Kladenská Poldovka se probírá k životu.

REPORTÁŽ: Kladenská Poldovka vstává z popela. Sloužit bude průmyslu, možná i kultuře

Bývala jednou z nejslavnějších továren. Ve své hvězdné éře zaměstnávala více než 20 tisíc lidí. Dnes je areál kladenské Poldovky jedním z největších a také nejatraktivnějších brownfieldů v Čechách. Tisíce metrů čtverečních se proto začínají sanovat a měnit. Působí tu hned několik subjektů.

Přečíst článek

V budoucnu by ale nádraží, které je nejdůležitějším dopravním uzlem v Česku, mělo být schopno obsloužit až 250 tisíc lidí. Nejde ale jen o budovu, na zátěž není připraveno ani okolí. „Přilehlý park neplní funkci tak, jak by měl, a náklady na jeho údržbu jsou poměrně vysoké,“ dodává Hendrych.

Zelené plochy u Hlavního nádraží zabírají téměř šest hektarů plochy a mají velký potenciál, a to i z hlediska enviromentálního. Počítá se proto i s výsadbou nových stromů.

Na Hlaváku bude nová zastávka tramvaje

Nejzásadnější změnou bude nová zastávka tramvaje, která vznikne hned před budovou haly. Trať povede od Nové budovy Národního muzea.

Kromě parku, který je bezprostředně před budovou nádraží, se promění i podoba trojúhelníkového cípu naproti Státní opeře nebo střecha haly, která aktuálně slouží jako parkoviště.

Takto by mohlo vypadat nové nádraží v Bubnech-Zátorech.

FOTOGALERIE: Vlakem z Úval do Černošic přes Karlovo náměstí. Na „hlavák“ se bude jezdit pod zemí

Desítky nových příměstských i dálkových linek železničních linek má v budoucnu pojmout pražské Hlavní nádraží. Vzniká studie, která vlaky „pošle" pod nynější úroveň a podle níž vzniknou v centru i nové zastávky - třeba na Karlově náměstí.

Přečíst článek

„Velikostí odpovídá téměř Staroměstskému náměstí, nachází v samém centru města a jde tedy o velmi lukrativní pozemek aktuálně ale slouží jen jako parkoviště, které využívají především půjčovny,“ dodává Hendrych. I to by se mělo změnit.

Odborná porota do finále vybrala tři tým, a to dánský ateliér Henning Larsen, česko-italské konsorcium re:architekti+baukuh+YellowOffice a konsorcium španělských a českých architektonických studií Miralles Tagliabue EMBT S.L.P. + OCA architects Prague.

Vítězný projekt se představí 27. listopadu. Realizace by mohla začít už v roce 2026. Celkově investice přesáhnou 1,5 miliardy korun.

Petr Hlaváček, Dalibor Martínek a Petra Jansová

Republika zaspala. Železniční síť je nedostatečná, říká radní Hlaváček

Preferování dálničních sítí je krokem zpět. Na stole je významné posílení železniční sítě, protože kombinace vysokorychlostních tratí a příměstské dopravy je totiž tím nejúčinnějším způsobem, jak omezit individuální automobilovou dopravu. „Železniční doprava byla otloukánkem, a to se změní,“ říká v dalším díle podcastu Realitní Club Petr Hlaváček, radní pro územní rozvoj.

Přečíst článek

Po 100 letech bude dostavěno Vítězné náměstí. Vítězem se stal holandsko-český tým Benthem Crouwel Architects a Opočenský Valouch Architekti a jejich návrh

Na Kulaťáku vyroste největší „kulturák“ v Praze. Budou v něm byty, pivovar i vysoká škola

Vítězné náměstí se dočká po sto letech dostavby. Vítězem mezinárodní architektonické soutěže na jeho dostavbu se stal holandsko-český tým Benthem Crouwel Architects a Opočenský Valouch Architekti. Architektonické soutěže se celkově zúčastnilo 44 týmů. Na druhém místě se umístil návrh studií Cityförster (NL) a Perspektiv (ČR). Bronzovou příčku obsadilo tuzemské studio A69 - architekti.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Natáčení podcastu s Ondřejem Boháčem.

Šéf pražských plánovačů: Kdyby si v Praze nikdo nestěžoval, byl bych nervózní

Přečíst článek
Ondřej Boháč, šéf IPRu a Petr Hlaváček, náměstek primátora

Šéf pražských plánovačů: Stavební zákon přinesl jen elektronizaci, nikoli digitalizaci

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme